Zadnjega Hamleta odpre Miha Rodman. / Foto: Nada Žgank

Hamleti ne jočejo, kajne?

Prva premiera v novi gledališki sezoni je bil konec septembra uprizorjeni avtorski projekt Zadnji Hamlet režiserke Lee Kukovičič v koprodukciji Prešernovega gledališča in zavoda Bunker.

Uprizoritev nastavi več intrigantnih idej, ki pa jih mora gledalec razviti sam, ker odrska postavitev jasnih odgovorov ne ponudi.

Kranj – Fantje ne jočejo je nekoč z nič kaj možatim glasom zapel melanholični pevec, ki je bil vse prej kot idealna podoba moškosti. Obče sprejeto, »od narave in boga pogojeno« floskulo je s tem obrnil na glavo. Ker – da, tudi fantje pač jočejo. Podoben princip je konec septembra ubral Zadnji Hamlet v Prešernovem gledališču. Z njim smo soočeni, še preden vstopimo v dvorano: sredi foajeja stoji klasična hamletovska lobanja, ki ji iz oči lijejo solze. A ne le lobanja; primorani smo se spopasti tudi z marsikomu neprijetno podobo – poleg nje jočejo štirje odrasli moški.

Avtorski projekt Zadnji Hamlet je zaključni del trilogije Ko moški jočejo. Uvedel jo je simpozij Ko moški jočejo, se svet ustavi, sledile so t. i. jokalne intervencije z naslovom Zadnji Hamlet, predigra na Tednu slovenske drame, zdaj pa je tu še predstava.

Kranjski Hamlet ima rdečo zaveso, ima oder in občinstvo, ima celo kostum z imenitno širokimi pleči; vendar je vse to v funkciji nečesa popolnoma drugega kot le ponovnega uprizarjanja Shakespearovega najpopularnejšega princa. Zadnji Hamlet pravi, da bo s Hamletom enkrat za vselej obračunal. Na prvem nivoju je to deklarativno in sistematično – odpor v najpreprostejšem pomenu besede, s smešenjem. V uvodni sekvenci v humornem in ironičnem slogu Miha Rodman – kakopak možato širokih ramen – predstavi »hamletsko« statistiko: Hamlet je sprožil množico triurnih gledaliških predstav, 165 štiriurnih filmov, 553 zahodno-teoretskih knjig, 33 produkcij v slovenskem prostoru, 60 prevodov v češčino, samo 6 v slovenščino, 29.551 besed, od tega ima samo Hamlet 358 replik, monologov, samogovorov … »Moral bi se igrati samo Hamlet, 24 ur na dan – in to samo za moške,« slišimo z odra.

Drugi nivo »obračunavanja« je bolj hermetičen, sprevračanja se loteva na konceptualni in performativni ravni – hoja gor in dol v enih in istih krogih, sedenje na prozornem plastičnem napihnjenem fotelju, ki skozi predstavo spušča, pogovor matere in sina, iz katerega razbiramo zgodovino zatiranja čustev moških članov družine in čustvene posledice, ki jih ima to za posameznika. V izvrstnih modernih, a vendar hamletovsko »napihnjenih« kostumih, oblikovala jih je Olja Grubić, s hojo po odru, za koreografijo je poskrbela Nataša Živković, v predstavi ob že omenjenem Rodmanu nastopita še Borut Veselko in Blaž Setnikar, lik edine ženske je oblikovala Živa Selan.

Kukovičič Hamleta uporablja kot družbeni simbol, skozi katerega zaslišuje koncept moškosti, njeno inherentno zapiranje čustvovanja, ker je to kakopak šibkost. Tako se moški pogosto znajdejo v začaranem krogu psihološke represije. Osrednji del predstave, ki je izrazito performativen, pa lahko gledalcu predstavlja težave z interpretacijo. Zdi se namreč, da ponekod umanjkajo konkretnejše oporne točke, ki bi nam pomagale pri razumevanju. Uprizoritev nastavi več intrigantnih idej, ki pa jih mora gledalec razviti sam, ker odrska postavitev jasnih odgovorov ne ponudi.

Moškost je – kakor hamletovstvo – izjemno krhek in venomer spreminjajoč se koncept, ki se prilagaja željam in potrebam tistega zgodovinskega trenutka, ki mu pade v roke. Nobenega (ne hamletovstva ne moškosti) se ni mogoče na mah znebiti, lahko pa skozi izzivanje in sprevračanje njunih najbolj stereotipnih simbolov bolje razumemo in prilagodimo tako, da nam ponudita novo, radikalno mehko odslikavo – Hamleta, moškega, človeka. Tudi Hamleti jočejo. In kranjski Hamlet ne more biti zadnji.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Kultura / sobota, 26. november 2011 / 07:00

Izraelski večer v Kranju

V Mestni knjižnici Kranj so v sredo odprli razstavo eksponatov, na katerih hebrejske črke in zapisi pripovedujejo o 3500 let stari zgodovini te pisave. Poleg teh so predstavili ilustracije vodiln...

Objavljeno na isti dan


Gorenjska / ponedeljek, 9. oktober 2023 / 22:30

Praznik Biosfernega območja Julijske Alpe

Triglavski narodni park je v soboto zaznamoval dan Biosfernega območja Julijske Alpe. Na prireditvi v Kobaridu so za novega ambasadorja območja imenovali Martina Šolarja ter ponudnikom izdelkov in sto...

Zanimivosti / ponedeljek, 9. oktober 2023 / 22:25

Učenje brez motenj digitalnih tehnologij

V dobi, ko so pametni telefoni postali neizogiben del našega vsakdana, se vse več držav odloča za uvedbo prepovedi uporabe telefonov med šolskim časom. Franciji in Finski, ki prepovedujeta uporabo mob...

Gospodarstvo / ponedeljek, 9. oktober 2023 / 22:22

Zaradi rasti v investicijo

Družba LTH Castings v industrijski coni na Trati začenja pomembno naložbo v povečanje proizvodnih kapacitet.

Kultura / ponedeljek, 9. oktober 2023 / 22:13

Izjemen ilustrator in glasnik miru

V Galeriji Šivčeva hiša v Radovljici je v oktobru na ogled gostujoča razstava ilustracij Iveta Šubica, ki so jo lani ob stoti obletnici njegovega rojstva pripravili v Loškem muzeju. Njegov doslej zapo...

GG Plus / ponedeljek, 9. oktober 2023 / 22:11

Avtobus je ostal brez šoferja

Nehote misel preskoči na film Kdo neki tam poje. Jure Mastnak, Tilen Artač, Nejc Mravlja, Aleksander Pozvek, Valentina Plaskan in Jaka Zelen so tisti, ki so ostali. Tisti, ki je preverjal, ali so kupi...