Letos dvajsetič, naslednjič dvajsetletnica Jazz Kampa Kranj
Z včerajšnjim koncertom zasedbe Wiener Choro Ensemble se je začel letošnji, že dvajseti Jazz Kamp Kranj. Pravzaprav ga je že dan prej v Cafe galeriji Pungert odprla tradicionalna fotografska razstava utrinkov z lanskoletnega festivala. Do 27. avgusta bo sledilo še enajst koncertnih dogodkov.
V deset dni letošnjega Jazz Kampa Kranj je včeraj občinstvo popeljala glasba brazilskih glasbenikov, ki delujejo na Dunaju. Wiener Choro Ensemble je igral tradicionalno brazilsko glasbo in se z njo poklonil velikim skladateljem, kot so Waldir Azevedo, Pixinguinha in Tom Jobim. V prihodnjih dneh bo sledil še bogat in raznolik izbor koncertov domačih in predvsem tujih glasbenikov ter glasbenih sestavov. Letošnji Jazz Kamp nam skupaj ponuja kar dvanajst glasbenih doživetij.
Tudi tokrat, že dvajsetič po vrsti – Jazz Kamp bo drugo leto praznoval tudi svojo dvajsetletnico – sta osrednja organizatorja in leta 2004 tudi njegova ustanovitelja brata Primož in Gregor Grašič. S slednjim sva pred festivalom obudila nekaj spominov na pretekla »kamp leta«, ki tradicionalno v drugi polovici avgusta z džezom in različnimi glasbenimi zvrstmi, ki iz njega izhajajo, navdahneta gorenjsko prestolnico.
Brata Grašič vztrajata
Na vprašanje, kakšen je spomin na čas pred skoraj dvajsetimi leti, ko sta z bratom Primožem zagrizla v sadež ali – bolje rečeno – sta posadila drevo, imenovano Jazz Kamp Kranj, Gregor Grašič odgovarja: »Na idejo je prišel Primož, potem ko so se v nekaterih koncih Slovenije odvijali podobni festivali, sam sem bil na nekaj let starejšem novomeškem festivalu Jazznity, pa sva si rekla, zakaj ne bi poskusili tudi v Kranju. Iz našega mesta je kar nekaj odličnih džezarjev.«
Leta 2004 sta brata Grašič tako začela s tremi koncerti in nekaj nastopi v okviru glasbenih delavnic. Slednje so bile enako pomembne kot sam festival, z nekaj odmevnimi koncerti pa je festival pridobival vse večje zanimanje javnosti. Kot pove Gregor, je k pojavnosti dodatno pripomogel Mitja Petrovič z ekipo iz agencije Publicis. »Od prvih začetkov je vse do svoje nenadne smrti 2011 z našim Jazz Kampom dihal tudi legendarni vibrafonist Boško Petrović, ki ga vsako leto znova pogrešamo.«
V dvajsetih festivalskih edicijah so se v Kranju na različnih prizoriščih, predvsem pa na osrednjem prostoru ob Cafe galeriji Pungert zvrstili številni doma in v svetu znani glasbeniki in zasedbe, ki jih je občinstvo običajno nagradilo z dobrim obiskom. »Včasih nam je zagodlo slabo vreme, morda kdaj kakšna druga nevšečnost, ampak s Primožem sva vztrajala in se nisva kaj dosti spraševala, ali je to smiselno ali ne. Pravzaprav si nikoli nisva predstavljala, da bo od majhnega odra pod kostanjem prišlo do velikega koncertnega odra tu spodaj,« Gregor pokaže proti odru, na katerem so potekale še zadnje priprave na džezovskih deset dni.
Koncerti so potekali tudi v času epidemije, seveda s predpisanimi omejitvami glede obiskovalcev. Leta 2021 so bili tako primorani uvesti vstopnino. Kot doda sogovornik, jim vsako leto prek razpisa s finančno podporo ob strani stoji Mestna občina Kranj, uspešno pa kandidirajo tudi za sredstva na Ministrstvu za kulturo. »Žal pa ne moremo vplivati na hkratnost podobnih koncertnih dogodkov v mestu,« doda Grašič in poudari, da so na Jazz Kampu džezovske delavnice v zadnjih letih opustili, so pa zato obogatili in razširili koncertno ponudbo.
Raznolik glasbeni program
Po včerajšnjih brazilskih ritmih se bo danes zvečer program nadaljeval s tradicionalnim duetom klavirjev, kjer v glavni vlogi nastopata pianista Emil Spanyi iz Madžarske in David Gazarov iz Nemčije, in sicer ob spremljavi hrvaškega basista Maria Mavrina in francoskega bobnarja Christopha Brasa. V soboto se bo na odru Jazz Kampa premierno predstavila zasedba Eurocubans z gosti, kot so Juan De Marcos González, Juan Munguia in Carlos del Puerto. Nedelja pa je letos rezervirana za Elvisa Stanića in French Touch Trio, ki raziskuje južnoameriško senzualnost in svobodomiselno radost francoskega »joie de vivre«. Zasedba bo poslušalce popeljala na sprehod po pariških ulicah in jih povabila na tango v Buenos Aires.
Ponedeljkov večer bo popestril priznani slovenski pianist, skladatelj, aranžer in mentor Dejan Pečenko. S svojim triom, v katerem sodelujeta odlični Manč Kovačič na kontrabasu in Klaus Wonisch na bobnih, bo predstavil pester repertoar, v katerem ne bodo manjkale niti džezovske priredbe slavnega baročnega skladatelja Johanna Sebastiana Bacha. V torek bo nastopil Lenart Krečič s svojim kvartetom Home Run. V sredo se bo predstavil še en odlični slovenski saksofonist Tadej Tomšič z zasedbo TT Institution. Četrtek je rezerviran za odlično slovensko pevko Jano Šušteršič, ki bo ob spremljavi Gorana Rukavine in njegovega blues banda predstavila izbor bluesovskih uspešnic, ki vas gotovo ne bodo pustile hladnih. Joyce E. Youille pa bo ob spremljavi zasedbe The Jammers občinstvo v petek zvečer s svojim elegantnim stilom popeljala v svet džeza in soula, s pridihom bluesa.
Jazz Kamp Kranj se v soboto, 26. avgusta, z Jazz Kamp Kranj Festom seli tudi na kranjske ulice. V starem kranjskem mestnem jedru se bosta na dveh prizoriščih predstavila Dixie šok band in Celjski dixieland ansambel, ki nam bosta pričarala vzdušje z neworleanških ulic, zvečer pa bo na glavnem odru na Pungertu zapel legendarni New Swing Quartet. Koncertni večeri se bodo ob glasbi kvarteta madžarskega basista Davida Spischaka zaključili v nedeljo, 27. avgusta.
Za uvod fotografska razstava
Jazz Kamp se je pravzaprav začel že v sredo, saj tradicionalno med uvodne dogodke sodi tudi fotografska razstava v Cafe galeriji Pungert, kjer so na ogled fotografski utrinki, posneti na kampu pred letom dni. Ob dolgoletnih fotografskih spremljevalcih Gorazdu Gogiju Uršiču in Zoranu Kozini, so se lani pridružili fotografi, člani FD Janez Puhar. Izbor fotografij so tako pripravili še Matej Artač, Valerija Jenko, Simon Krejan in Tine Založnik.
Na razstavi vidimo lahko zelo različne pristope h koncertni fotografiji, kar kaže na kreativnost avtorjev, ki se tokrat predstavljajo. »Vesela sem povabila organizatorjev Jazz Kampa Kranj k sodelovanju, saj je to hkrati spodbuda za našo ustvarjalnost. Koncertna fotografija je namreč zelo spoštovan žanr, že zaradi gibanja na odru in zahtevnih pogojev svetlobe,« je na odprtju povedala predsednica FD Janez Puhar Valerija Jenko in dodala, da se je letos za spremljanje koncertov javilo kar 11 članov društva.
»Fotografije, ki si jih lahko ogledamo v Cafe galeriji pri naši dolgoletni gostiteljici Sonji Mlakar, niso le dokument časa, ampak so umetnost,« je prepričan Gregor Grašič; da mojstri fotografije vanje niso ujeli le trenutkov na koncertih, ampak z njimi tudi glasbo samo. »Če dlje časa opazujete fotografije, na katerih so v elementu naš Primož, pa Teo Collori in Momento Cigano, izjemni francoski bobnar Christoph Bras ali pa Kristijan Krajnčan, skrit za cvetnimi aranžmaji Matjaža Beguša, slišite tudi glasbo s tistega koncerta.«