Morda so pa podobe tiste, ki izbirajo
V Mali galeriji Likovnega društva Kranj je do konca julija na ogled razstava digitalnih kolažev in grafik likovnega umetnika in fotografa Bruta Carniollusa iz Radovljice. Naslov razstave Zbiralec podob spodbuja k vstopu v galerijo, predstavljene podobe nam ostanejo v spominu, ko izstopimo iz nje.
Kranj – Brut Carniollus, to umetniško ime zadnjih trinajst let uporablja Borut Grce, je član Likovnega društva Kranj in tudi slovenskega stanovskega združenja. Svojo ustvarjalno pot je začel kot fotograf, z razvojem digitalne tehnologije pa ga je vedno bolj začela zanimati tudi likovna umetnost. V središče njegovega ustvarjanja sta namreč stopila digitalni kolaž in digitalna grafika. »Danes so digitalnemu ustvarjalcu na voljo različna orodja, ki omogočajo številne postopke, tehnike, stile ... Orodja na računalniku s pridom uporabljam, pri tem pa se trudim, da ne pretiravam. Treba je imeti pravo mero. Gre za to, da v pravem trenutku uporabiš pravo orodje,« je dejal, ko je lani razstavljal v domači Radovljici. V zadnjem letu je svoja dela predstavil na več skupinskih razstavah, samostojno na Madžarskem, na oni strani Karavank, v Celovcu, prejšnji mesec na Ekonomski fakulteti … Kot je povedal, tokrat v Kranju predstavlja dela, ki so nastala v zadnjih dveh letih.
Med podobami, ki jih zbira in običajno predstavlja v večjem slikarskem formatu, v prvi vrsti izstopajo portreti. »Seveda me zanimajo različni motivi, vedno me pritegne kaj novega, prav tako včasih razvijem kakšno novo tehniko. Že naslov razstave Zbiralec podob, ki sem ga povzel po svoji lanski madžarski razstavi pa pojasnjuje moj način dela – zbiranje podob,« pojasnjuje umetnik. »Pravzaprav neopaženo fotografiram in s tem zbiram material za nadaljnje delo. Uporabljam tudi podobe s spleta, pri čemer je bistveno, da je posnetek kvaliteten in je hkrati tudi nekaj posebnega. Preprosto me mora pritegniti. Potem se začne moj ustvarjalni proces, za katerega nikoli ne vem, kam me bo pripeljal. Včasih preseneti tudi mene samega.«
Portreti, ki ostanejo v spominu
Kot pove Brut Carniollus, posnetek oziroma podoba pomenita okrog deset odstotkov slike, je šele točka, ko se začne delo, plastenje, včasih v kontekstu podobe, včasih povsem zunaj njega. Digitalizirane podobe potem odtiskuje na različne podlage, v zadnjem času najpogosteje na slikarsko platno, saj se mu to zdi tudi najbolj vzdržljiv in obstojen material.
Kot k razstavi zapiše umetnostna zgodovinarska Saša Bučan, Brut Carniolus s tehniko digitalnega kolaža in digitalne grafike že vrsto let zapisuje številne podobe posameznikov, znancev in neznancev, ki skozi ustvarjeno nadnaravno veliko podobo postajajo tudi naši znanci. »Ko se obrnemo proč, ko zapustimo prostor galerije, podobe ostajajo v naši zavesti in se neprestano vračajo vanjo. Način, kako se Brut loteva interpretacije vsake posamične podobe, je na neki način postal tudi njegov zaščitni znak, signatura in težko bi spregledali podobe in se ne spomnili tistih, ki smo jih v preteklosti že videli, pa čeprav pretečejo meseci ali celo leta – podobe se zasidrajo v nas,« poudarja Saša Bučan in v nadaljevanju opiše portrete: »Nadnaravno veliki obrazi, ki strmijo v nas pogosto v živahnem, nezemeljskem koloritu, polni neke nedoumljive lepote, včasih srhljivo hladni spet drugič tako poznano topli, ženske ali moški, brezimne osebe.« Ko si ogledujemo obraze na stenah v Mali galeriji, morda dobimo celo občutek, da so portreti izbirali umetnika.