Trajnostna mobilnost
Danes povsod poudarjajo trajnostno mobilnost, javni promet, uporabite kolo, stopite peš. Starejši se zagotovo dobro spominjate, kaj vse vam je pomenil prvi avto. Napredek, samostojnost, možnost prevoza v službo, peljali ste se na morje … Kdaj ste se prvič peljali z letalom in kako težko pričakovan dogodek je bil to? Avtomobilska industrija in letalski promet sta še danes zelo velika motorja gospodarskega razvoja. Danes nas opozarja okolje, lahko tudi mimogrede kaj naredimo za svoje zdravje. V velikih mestih so problem parkirišča, vzdrževati avto je velik strošek, v turističnih krajih se v vrhuncu sezone preprosto vse zagozdi, nikamor ne moreš. Ljudje se vozijo v London dobesedno po nakupih ali na kavo. Peljati se z letalom je ceneje kot uporabiti vlak. Nikoli si ne bi mislila, da bo celodnevni najem avtobusa za recimo šolo ali klub predstavljal problem. Celodnevni najem avtobusa stane 600 evrov ali več. To pomeni, da udeleženci za prevoz na izlet, športni dan ali ekskurzijo plačajo približno 20 evrov. Denimo, da si ogledamo kulturno prireditev v Ljubljani in za prevoz najamemo avtobus. Cena avtobusnega prevoza je višja kot cena vstopnice za gledališče ali opero. Drugi problem je, da je težko najeti avtobus. Niso problem avtobusi, ker jih ne bi bilo, ni voznikov avtobusov. Danes ni zdravnikov, medicinskih sester, kuharjev, natakarjev, učiteljev, obrtnikov vseh strok že dlje časa ni dovolj. Tako tudi primanjkuje šoferjev. Upokojenci z rdečimi vstopnicami imate že nekaj časa brezplačni javni prevoz. Praktično enako ugodnost imajo tudi dijaki in študenti. Z nakupom šolske vozovnice imajo možnost brezplačnega prevoza z vlakom in rednim avtobusom po celi Sloveniji. Pridemo pa do majhne težave. V poletnem času so avtobusi v smeri proti Gorenjski – Bled, Bohinj, Kranjska Gora – zelo zasedeni s turisti, proti morju pa z upokojenci. Tako se je zbrala skupina desetih mladih, ki so želeli v eno do omenjenih destinacij. Niso mogli pristopiti, ker je bil avtobus poln turistov. Lahko razpravljamo, kdo ima prednost, tujci ali domačini? Živimo od gospodarstva, turisti so tukaj na dopustu, trošijo denar, poganjajo naše gospodarstvo. Domači gosti, mladina in upokojenci uporabljajo brezplačen prevoz. Kaj je prav in kaj ne? Zelo me veseli, da se pogosteje vozimo z javnim prevozom, ker je bolj racionalen, cenejši, ne onesnažuje okolja, ne potrebujemo parkirišč, ne povzročamo gneče, je bolj varen. Vsem je jasno, da potem potrebujemo bolj učinkovit javni prevoz, več avtobusov v najbolj obljudene kraje. In naši vlaki? Iz Ljubljane v Koper ali v Maribor se vozimo tri ure. Ljudje smo pač taki, da spremembe najhitreje sprejmemo, če imamo ekonomsko korist, država pa naj bi to uravnavala s »palico in korenčkom«.