Zlasti nevarni so starejši neregistrirani traktorji
Poleg 119 registriranih traktorjev je v Sloveniji še mnogo neregistriranih, zlasti starejših, ki so brez kabine ali varnostnega loka. Ti so bistveno nevarnejši ob morebitnem prevračanju in tudi na cesti.
Kranj, Maribor – V Sloveniji je bilo konec lanskega leta registriranih več kot 119 tisoč traktorjev. Po številu traktorjev na prebivalca smo tako prava velesila, saj ima povprečno vsak sedemnajsti prebivalec doma traktor. Poleg registriranih traktorjev je po nekaterih ocenah še mnogo neregistriranih, njihova povprečna starost pa narašča. To so predvsem starejši stroji, ki so najpogosteje brez kabine ali varnostnega loka in se kot taki ne morejo registrirati. Za uporabnike so tudi bistveno nevarnejši ob morebitnem prevračanju in predstavljajo veliko tveganje v prometu, ugotavljajo v Agenciji za varnost prometa, ki je ob začetku sezone dela na kmetijskih zemljiščih v Mariboru organizirala dogodek za večjo varnost voznikov traktorjev. Konec marca je bilo sicer imetnikov veljavnega vozniškega dovoljenja kategorije F nekaj več kot 299 tisoč.
Traktor mora imeti vgrajen homologiran varnostni lok ali kabino ter drugo obvezno opremo, ki voznika varuje ob morebitnem nastanku prometne nesreče. Vsako leto je sicer zabeleženih okrog 150 prometnih nesreč z udeležbo traktorja, največ v naselju, v zadnjih petih letih pa je bilo 757 takšnih prometnih nesreč. Devet voznikov traktorjev je umrlo, devetnajst se jih je hudo poškodovalo, 85 pa lažje.
Franc Kancler z Biotehniške šole Maribor je povedal, da je v sedemdesetih odstotkih nesreč odgovornost zanje pri voznikih. Med vzroki prometnih in delovnih nesreč traktorjev so slaba ocena terena (zdrs, prevrnitev), vožnja čez rob cestišča (prevrnitev), neprilagojena hitrost ter vstop na traktor ali na priključek, ko se ta že premika. Voznik traktorja nikdar ne sme biti bos, v natikačih ali drugi neustrezni obutvi ali opremi, opozarja Kancler. Obvezna je uporaba smernika pri spremembi smeri vožnje, česar se morajo vozniki traktorjev zavedati ves čas, prav tako je potrebna največja možna mera previdnosti pri vključevanju s stranskih na glavne ceste. Če traktorski priključek nima sedeža, na njem nikakor ni dovoljeno prevažati ljudi, prav tako ni dovoljen prevoz otrok v kabini do starosti leta in pol, od starosti leta in pol do višine 140 cm pa je prevoz otrok mogoč z obvezno uporabo otroškega sedeža.
Boštjan Koletnik, samostojni policijski inšpektor s Policijske uprave Maribor, je povedal, da so na njihovem območju lani zabeležili 35 prometnih nesreč z udeležbo voznikov traktorjev, kar dve tretjini so jih povzročili vozniki traktorjev sami. Ker je traktor počasi vozeče vozilo, mora imeti nameščeno označevalno tablo za takšna vozila. Voznik vozila, ki vozi na čelu kolone z nižjo hitrostjo od največje dovoljene hitrosti, se mora, če ga kolona ne more varno prehiteti, na prvem primernem kraju umakniti z vozišča in pustiti kolono vozil mimo. Koletnik je poudaril, da je tudi za delo na njivi ali polju nujna uporaba varnostnega pasu, za neuporabo je predpisana tudi globa.
Med delom na njivi se na traktor in priklopnik nabereta zemlja in blato, ki ga marsikdo nato nanese na cesto, kjer takšna onesnaženost lahko predstavlja nevarnost v prometu. Zakon zato veleva, da je vozilo treba očistiti ob vsaki vključitvi v cestni promet. Traktor mora biti registriran, tehnično brezhiben s prižganimi in čistimi lučmi ter odsevniki in ustrezno opremljen z utripajočo rumeno lučjo, če ima pripet priključek, ki je širši od traktorja. Pomembno je tudi pravilno pritrjevanje tovora na vozilu, je še dejal Koletnik.