Najprej Deževen dan v Gurlitschu
V ponedeljek, 27. marca, na svetovni dan gledališča, se bo s krstno uprizoritvijo drame Milana Ramšaka Markovića Deževen dan v Gurlitschu v režiji Sebastijana Horvata začel 53. Teden slovenske drame. Polovica predstav festivala, ki bo trajal do 7. aprila, že razprodana.
»Nastaja, upam si trditi, presežno odrsko delo na podlagi odlične, sodobne dramske podlage. Igralci Prešernovega gledališča ter tandem Horvat in Marković so v vrhunski formi!« je pred novo premiero povedal direktor Prešernovega gledališča Jure Novak. Dolgoletna tradicija je namreč, da domače gledališče ob odprtju aktualnega Tedna slovenske drame premierno uprizori novo predstavo. Tokrat je to krstna uprizoritev dramskega besedila Deževen dan v Gurlitschu, ki ga je po naročilu za kranjsko gledališče napisal Milan Ramšak Marković, režiral pa Sebastijan Horvat.
Uprizoritev govori o poročenem paru srednjih let, ki živi udobno meščansko življenje v predmestju Celovca. Poleg tega, da zakonca skrbijo krize, kot so nova vojna v Evropi, večanje družbene neenakosti in grožnja podnebnih sprememb, so njuna edina resna težava in življenjski izziv doslej neuspešni poskusi, da bi dobila otroka. »Nikoli nisem bil v Celovcu, o njem ne vem nič, vse, kar sem napisal o teh ljudeh, je neke vrste proces v obratni smeri. Lahko bi mu rekel orientalizacija Avstrije – in v tem sem zelo užival,« je dejal Marković, navdušen nad ekipo kranjskega gledališča. »V iskanju novega gledališkega jezika se je razvilo izjemno raziskovalno vzdušje.« V formalnem smislu je drama neke vrste gledališko potovanje.
»Imela sva nekaj skupnih idej in Milan jih je zapisal v klasično dramo, ki pa se morda poigrava z obliko, bližjo televiziji in filmu kot gledališču,« je povedal Horvat. »Zanima naju drugačen tip uprizarjanja, ki sobiva z drugimi umetnostmi, predvsem filmom, montažo, kar je zelo intrigantno in vznemirljivo za gledališče.« Kot je še dejal, na sosednjo državo ne gledajo skozi optiko obljubljene dežele, ampak tudi družbenih razredov meščanstva na eni in delavstva na drugi strani, ki sta v enakih vlogah kot pri nas.
V predstavi igra skoraj celoten gledališki ansambel z gostom Miho Nemcem. Glavno vlogo Petra bo uprizoril Aljoša Ternovšek, ki pravi: »Glavnega junaka občutim kot simbol sveta, v katerem danes živimo. Peter je zelo zmeden, kot je zmedena današnja družba. To zmedo moramo resetirati in se v času in prostoru na novo orientirati.«
Bogat festivalski teden
Pred premiero bodo Teden slovenske drame začeli s slovesno podelitvijo stanovskih nagrad Združenja dramskih umetnikov Slovenije (ZDUS). »Letos nam je uspelo prav vse predstave festivala umestiti na kranjske lokacije. Kranj in Gorenjska sta festivalski program tudi letos odlično sprejela in kar nekaj predstav je že razprodanih. Program je izjemno bogat, letos pa se še posebej ponašamo z odzivom gostov iz tujine: kar 25 gledaliških strokovnjakov iz evropskih držav bo letos obiskalo Teden slovenske drame, si ogledalo predstave in se udeležilo strokovnega programa,« je povedal Jure Novak, direktor in umetniški vodja Prešernovega gledališča, ki skupaj s pomočnikom Rokom Bozovičarjem napoveduje še bogat dodatni program, namenjen tako gledališki stroki, ustvarjalcem v mednarodnem prostoru kot širšemu občinstvu.
Ena pomembnih novosti letošnjega festivala je na primer srečanje za razvoj projekta Dramatike malih evropskih jezikov. Pri projektu bodo s ključnimi sorodnimi deležniki z manjših jezikovnih območij na podlagi skupnih izzivov oblikovali strategije za promocijo, izmenjave, podporo in razvoj lokalnih dramatik. Razširjeni program festivala je dostopen na spletu, Teden slovenske drame pa se bo tradicionalno zaključil s podelitvijo festivalskih nagrad 7. aprila.