Prihaja generacija, osvobojena klasikov
V Prešernovem gledališču so sredi priprav na letošnji 53. Teden slovenske drame, ki se bo tradicionalno začel 27. marca, na svetovni dan gledališča. Selektor Rok Bozovičar je predstavil uprizoritve, ki jih je uvrstil v tekmovalni in spremljevalni program festivala.
Kranj – Po dveh letih epidemije, ki je s seboj prinašala različne omejitve, tako na področju gledališkega ustvarjanja kot samega uprizarjanja na slovenskih gledaliških odrih, se v Prešernovo gledališče ponovno vrača Teden slovenske drame. Letošnji festival bo zaživel v celotnem obsegu, je napovedal direktor Jure Novak: »V okviru 53. Tedna slovenske drame se bomo znova posvetili najprodornejšim in najobetavnejšim dramskim pisavam, s ponosom gostili najboljše in najbolj zanimive predstave preteklega leta, razprli ključna strokovna vprašanja in se družili ob bogatem dodatnem programu.«
Manj dramskih klasik
Selektor Rok Bozovičar je lansko leto označil za turbulentno in hlastno gledališko leto, ki je poskušalo nadoknaditi predhodni koronski leti: »Morda se to v kvantitativnih merilih in statistikah ne kaže tako izrazito, bolj temelji v samem občutku hlastnega tempa produkcije, nedefiniranega izčrpanega teka in splošno brezidejne pozicioniranosti slovenskega besedila v uprizoritveni/gledališki krajini.« Ob 22 na festival prijavljenih uprizoritvah si jih je ogledal še 44, skupaj torej kar 66, od tega tri, ki so nastale v tujini.
Na področju gledališkega uprizarjanja omenja dva premika. Prvi se tiče razmerja uprizarjanja dramatike in avtorskega snovanja uprizoritvenega besedila, drugi pa argumentira generacijsko zastopanost tokratnega programa TSD. »Opazno je, da že nekaj let zapovrstjo slovenska klasična dramska besedila ne najdejo poti na gledališke odre, ogledal sem si zgolj Cankarjevega Kralja na Betajnovi (v izvedbi Narodnega gledališča Tuzla) ter Strniševe Žabe (Mestno gledališče ljubljansko), do česar nimam nobenih zadržkov, sproža pa kup vprašanj o aktualnosti in inspirativnosti slovenske klasične dramatike ter njeni prisotnosti v zavesti gledaliških ustvarjalcev,« selektorske vtise preteklega leta opisuje Rok Bozovičar in nadaljuje: »V tekmovalni program sem uvrstil uprizoritve, ki so najintenzivneje pretresle kriterije dovršenosti, prepričljivosti, vsebinske in estetske razplastenosti ter celovitosti izvedbe, kar med drugim pomeni tudi, da so name delovale afektivno in emocionalno najmočneje in subjektivno doživeto.«
Sedem uprizoritev, ki jih je izbral, prinaša svež in duhovit gledališki jezik, najsi gre za uprizarjanje slovenskih ljudskih pesmi ali gradnjo tunela do morja, za uprizoritve dramskih besedil Grumove nagrajenke, ki s tekočim, vsakdanjim jezikom pod površino natančno, minuciozno izpisuje ter razbira psihološki in socialni kontekst sodobnosti, ali pa presunljiv glasbeno-gledališki dogodek. »Poleg izvrstnih igralskih kreacij je posebna vrednost celotnega programa tudi razpoznaven užitek v igri, ki ga spremljevalni program razširja z uprizoritveno raznolikostjo in žanrsko pestrostjo, regionalno razpršenostjo ter tematsko relevantnimi poudarki,« med drugim še poudarja selektor.
Dvanajst festivalskih predstav
V tekmovalnem programu Tedna slovenske drame bomo tako videli naslednje uprizoritve: Katarina Morano: Usedline (Mestno gledališče ljubljansko), režiser Žiga Divjak; avtorski projekt: Pravljice našega otroštva (Prešernovo gledališče Kranj in SNG Nova Gorica), režiser Jernej Lorenci; Nataša Matjašec Rošker in Petja Labović: Ne ti meni Alice (Once Again) (Drama SNG Maribor); Karolína Kotrbová, Gašper Lovrec, Filip Mramor, Jernej Potočan, Domen Novak: 410 kilometrov (Lutkovno gledališče Ljubljana); Lea Mihevc: Od kod, dekle, si ti doma (Cankarjev dom in AGRFT); avtorski projekt po motivih slovenskih ljudskih pesmi: Žene v testu (SNG Drama Ljubljana), režiserka Živa Bizovičar; Katarina Morano: Kako je padlo drevo (SNG Drama Ljubljana), režiser Žiga Divjak.
V spremljevalnem programu sledi še pet uprizoritev – Jure Karas: Realisti (Teatar EXIT) režiser Matko Raguž; avtorski projekt: Godzilla Tribute Band (Moment in SNG Nova Gorica), režiser Zoran Petrović; Maruša Krese: Da me je strah? (Prešernovo gledališče Kranj), režiserka Anđelka Nikolić; Klemen Kovačič, Nik Žnidaršič: Razmetana soba (Lutkovno gledališče Ljubljana); Tjaša Črnigoj, Nika Rozman, Tea Vidmar, Tijana Todorović, Barbara Kapelj: Spolna vzgoja II: Diagnoza + Consentire (Nova pošta/Slovensko mladinsko gledališče in Maska Ljubljana/Mesto žensk), režiserka Tjaša Črnigoj. Strokovno žirijo za podelitev Šeligove nagrade za najboljšo predstavo, igralskih nagrad in nagrade za poseben dosežek 53. TSD bodo sestavljale Diana Koloini, Anđelka Nikolić in Tery Žeželj.
Pester dodatni program
Tudi letos pripravljajo bogat dodatni program s širokim naborom različnih dogodkov, namenjenih strokovni javnosti, festivalski program pa bodo še dodatno popestrili z glasbenimi koncerti ter vsebinami za otroke in mladino.
Strokovna žirija za podelitev nagrade Slavka Gruma ter nagrade za mladega dramatika, ki jo sestavljajo Vesna Jevnikar, Tomaž Toporišič in Jakob Ribič, je letos v branje dobila 35 besedil na natečaj za Grumovo nagrado ter 11 besedil, ki se potegujejo za nagrado za mladega dramatika. Letošnja novost je, da bodo – tako kot za Grumovo nagrado – v začetku marca razglasili tudi nominirance za mladega dramatika, nagrajenca pa bosta znana na zaključni prireditvi festivala.