Monologi za dobro družbo
V Galeriji Šivčeva hiša je na ogled pregledna razstava del akademskega slikarja in grafika Karla Plemenitaša z naslovom Monologi 1969–2019.
Radovljica – Galerija Šivčeva hiša bo poleti obiskovalce plemenitila v več pogledih. Pridih žlahtnega v sodobnem času dajejo galerijski prostori v častitljivo stari hiši, v katerih naše doživljanje umetnosti plemenitijo razstavljena likovna dela iz več kot polstoletnega ustvarjalnega opusa avtorja, katerega priimek Plemenitaš nam pove, da je nomen tudi omen. Akademski slikar in grafik, dolgoletni profesor risanja in keramike na Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo v Ljubljani – upokojil se je lani – se predstavlja s pregledno razstavo, ki ji v naslov zapiše z Monologi 1969–2019.
»Pri likovnem ustvarjanju me je vedno zanimalo predvsem, kako se jaz sam intimno s svojimi lastnimi občutki odzivam na naravo, pokrajino, gore, naravne pojave, kot so nevihta, mavrica, letni časi, ali pa moj pogled na ljudi. Gre za moje osebne monologe z likovnim, ki so rdeča nit del, s katerimi se tu predstavljam,« ob naslovu razstave razmišlja umetnik. Da Karla Plemenitaša lahko doživljamo kot samosvojega in prepoznavnega likovnega ustvarjalca, je povedala kustosinja Galerije Šivčeva hiša Barbara Boltar: "V svojem likovnem opusu ohranja nekaj stalnic, med katerimi sta tudi doslednost v individualnem pristopu k raznolikim likovnim izzivom in odmaknjenost od aktualnih umetnostnih trendov sodobnega časa." Pri tem se enako poglobljeno posveča sliki, risbi, grafiki in keramiki.
Grafika, risba in keramika
V prvem prostoru nas pričakajo grafična dela, predvsem v tehniki jedkanice in akvatinte, nato se spustimo v del galerije, kjer so na ogled risbe in razni osnutki za kasnejša dela iz avtorjevega zgodnjega obdobja, v zadnji sobi pa nas Plemenitaš preseneti in hkrati navduši z deli v keramiki. "Prostor v Šivčevi hiši – kot tudi sicer Radovljica – je izjemen. Galerijo sem si večkrat predhodno ogledal, da bi se lažje odločil, v kateri prostor postaviti posamezno serijo del, da bi razstava delovala kot celota. V srednji prostor sem namenoma umestil risbe, prve s konca šestdesetih let – takrat sem zaključeval osnovno šolo –, ki so nekako izhodišče te razstave. Tu je začetek moje umetniške poti, po kateri še vedno hodim," pojasnjuje sogovornik; da je v prvi prostor postavil grafike na papirju, saj tu nekako zadihajo. "Prostor je odprt, determiniran z dvema stebroma. In namenoma sem med ta dva stebra postavil kiparsko delo, pravzaprav grafiko, ki sem jo zgibal na tak način, da je postala tridimenzionalni volumen in se namenoma v tem prostoru spogleduje z grafikami, mojimi letnimi časi in krajinami."
V grafiki in keramiki se je Karel Plemenitaš izpopolnjeval tudi v Oslu na Norveškem, po vrnitvi v Slovenijo pa se je zaposlil na takratni Srednji šoli za oblikovanje, kjer je v svet umetnosti pomagal mnogim generacijam danes pomembnih slovenskih umetnikov. "Tako grafika kot keramika sta enigmatični. Pri prvi ne veš, kaj natančno si naredil na plošči, dokler je ne natisneš; pri drugi ne veš, kaj bo nastalo, dokler keramika ne pride iz peči. Zanimajo me neustaljene poti keramike in grafike, zato se ne determiniram niti kot grafik niti kot keramik, ampak sem likovnik, ki uporablja določene medije z osnovno mislijo ali pa željo, da bi z neko lastno likovno izkušnjo in ob sporočilnosti, ki jo želim doseči, materialu dal neko čarobnost."
Ob razstavi je izšel tudi ličen katalog z reprodukcijami in besedili Barbare Boltar, Milčka Komelja in Brede Škrjanec. Vsi umetnostni zgodovinarji bodo skupaj s Karlom Plemenitašem konec avgusta v Šivčevi hiši pripravili vodstvo po razstavi.