Ni potreb po zalogah hrane
Vojna v Ukrajini pretresa tudi trg prehranskih proizvodov, še zlasti trg rastlinskih olj in mok. V strahu pred občutnimi podražitvami in pomanjkanjem nekaterih dobrin so potrošniki ponekod dodobra izpraznili police. Trgovci zagotavljajo, da ni potrebe po ustvarjanju večjih zalog.
Kranj – Cene živil so se začele postopno dvigati že s pojavom epidemije, sedaj pa trg hrane pretresa še vojna v Ukrajini. Podražitve seveda občutijo tudi potrošniki; po podatkih Statističnega urada RS so cene hrane v zadnjem letu poskočile za 6,4 odstotka in so tako najvišje v zadnjih 20 letih (porasle so za 73 odstotkov). Kruh, denimo, se je v zadnjem letu podražil za dobrih 14 odstotkov, sadje za 12, krompir za dobro petino, meso pa za nekaj manj kot tri odstotke. V strahu pred novimi podražitvami in pred pomanjkanjem nekaterih živil v zadnjem času nekateri potrošniki znova pospešeno praznijo police z osnovnimi dobrinami in kupujejo na zalogo. Za pojasnila smo se obrnili na nekaj trgovcev, ki zagotavljajo, da ni potrebe po ustvarjanju večjih zalog, z informacijami glede podražitev hrane pa so dokaj skopi.
»Posledice vojne v Ukrajini so opazne tudi na trgu prehranskih proizvodov, pri čemer se najkonkretneje kažejo na trgu rastlinskih olj in mok,« so razložili v Sparu Slovenija. Kljub vsemu dnevno zagotavljajo nemoteno dobavo vseh ključnih proizvodov. »V sodelovanju z našimi slovenskimi dobavitelji mok bodo dobave nemotene tudi v prihodnje. V ta namen smo še dodatno razširili sodelovanje z novim slovenskim dobaviteljem mok. Zaradi nekoliko povečanega povpraševanja se je v zadnjih dneh občasno lahko zgodilo, da so bile police z moko bolj prazne kot običajno, a naš avtomatski sistem naročanja zazna pomanjkanje določenega produkta v posamezni poslovalnici, zato lahko police hitro ponovno napolnimo.«
Nekatere izdelke že podražili
Zaradi vojne v Ukrajini so vsi deležniki primorani kupovati določene prehranske proizvode po višjih cenah, so povedali v Sparu. Za potrošnika so v nekaterih najbolj izpostavljenih blagovnih skupinah, kot so moka in jedilna olja, izdelke že podražili, nekatere pa bodo morali podražiti v bližnji prihodnosti, čeprav se z dobavitelji dogovarjajo, kako dvige čim bolj omiliti, so še razložili v Sparu.
Tudi v Mercatorju v zadnjih dneh opažajo nekoliko večje povpraševanje po moki, kar ima, kot so navedli, lahko več vzrokov, a za kupovanje na zalogo ni nobenega razloga. »Mercator je v sodelovanju s strateškimi dobavitelji v Sloveniji, regiji in drugod zadostno založen z osnovnimi živili in drugimi izdelki za dnevno rabo v gospodinjstvu. Dobave so stabilne in varne, ničesar ne primanjkuje,« so zagotovili. Potrošnikom svetujejo, naj kupujejo smotrno in v skladu s svojimi potrebami, saj kupovanje na zalogo lahko ustvari vtis, da česa primanjkuje, kar pa ne drži. Zaloge v trgovinah polnijo glede na potrebe, a včasih kje morda ne utegnejo polic takoj založiti z novimi izdelki, so navedli. In še, da spremembe cen skušajo, kolikor je le možno, zadrževati, tudi na račun dela lastne marže. Dodali so, da bi več o razlogih za spremembe nabavnih cen lahko povedali dobavitelji, ki že od lani opozarjajo na višje cene surovin, energentov, logistike, dela itd., zato morajo tudi trgovci prej ali slej upravičene zahteve po spremembi cen sprejeti.
Stranke kupujejo tudi za humanitarno pomoč
Pri Hoferju opaznejših sprememb v nakupnih navadah kupcev niso zaznali. Nekoliko višje povpraševanje zaznavajo pri olju in moki, kar delno pripisujejo tudi akciji zbiranja izdelkov za pomoč otrokom in družinam v stiski v Sloveniji in Ukrajini, ki jo organizirajo v sodelovanju s Slovensko karitas. Poudarili so, da ni nobene potrebe po ustvarjanju večjih zalog moke, olja ali drugih živil. »Ker sodelujemo z zelo razvejano mrežo tako domačih kot tujih dobaviteljev, se lahko hitro prilagajamo morebitnim spremembam na trgu in tako svojim kupcem zagotavljamo široko paleto prehrambnih in drugih izdelkov,« so zagotovili.
Glede prodajnih cen so v Hoferju pojasnili, da nanje vpliva več dejavnikov: nabavne cene, ki so odvisne od povpraševanja, sezone, razpoložljivosti surovin …, logistični in drugi stroški poslovanja ter splošno stanje na trgu. »Cene se skozi leto pogosto spreminjajo – tako nižajo kot višajo, a do večjih dvigov cen izdelkov v naših trgovinah v zadnjem obdobju ni prišlo,« so zatrdili in dodali, da si prizadevajo, da tudi morebitnih zvišanj nabavnih cen ne prenašajo na kupce.