Zmerna, a vztrajna rast
Podjetje Scan je eno izmed uspešnih gorenjskih družinskih podjetij. Ukvarja se s prodajo in servisiranjem vrhunskih elektronskih mikroskopov, vakuumske tehnike, kriotehnike in druge laboratorijske opreme.
Kranj – Scan, d. o. o., vodi družina Žižek iz Preddvora. Že več let imajo tudi poslovne prostore v Kranju. So slovensko podjetje z mednarodnimi povezavami. Ukvarjajo se s prodajo in servisiranjem vrhunskih elektronskih mikroskopov, vakuumske tehnike, kriotehnike in druge laboratorijske opreme svetovno znanih proizvajalcev. Kupcem za vse instrumente nudijo tudi celotno izobraževalno podporo.
Stranke tudi iz držav nekdanje Jugoslavije
Družbo je leta 1990 ustanovil Slavko Žižek, ki se je po diplomi iz elektrotehnike zaposlil na Inštitutu za elektroniko in vakuumsko tehniko, kjer je sodeloval s priznanim japonskim proizvajalcem mikroskopov Jeol, in kasneje na njihovo pobudo ustanovil tudi lastno podjetje. Počasi so širili program in danes poleg Jeola zastopajo tudi nekatere priznane proizvajalce spektrometrov in vakuumskih naprav, kot so Oxford Instruments, Pfeiffer Vacuuum. V kriotehniki pa so povezani s proizvajalcem Cryopal – Air Liquide.
»Naše stranke so iz vseh panog, kjer potrebujejo kontrolo kvalitete, dobre analize svojih ali konkurenčnih produktov ali razvijajo nove produkte. Torej od inštitutov in fakultet do kontrolnih in razvojnih laboratorijev v industriji,« pravi Slavko Žižek. V večji meri gre za slovenske stranke, njihovi kupci pa prihajajo tudi iz držav nekdanje Jugoslavije, predvsem Hrvaške in Srbije, ter drugih držav v regiji.
Podjetje je vseskozi raslo zadržano. Več kot hitra rast namreč Slavku pomeni odgovornost tako do kupcev kot do zaposlenih. Kot prva se mu je leta 1993 pridružila žena Mojca, njegova desna roka tako v življenju kot v poslu, nato pa še dva od njunih štirih otrok – sinova Jernej in Martin, oba diplomirana inženirja strojništva. Jernej se je izkazal na področju prodaje, Martin pa se je usmeril v servisno dejavnost.
Posel se ves čas meša z družinskim življenjem
Kot pravi Mojca, je prednost družinskega podjetja zagotovo to, da svoje znanje in izkušnje prenašaš na mlajše generacije ter se odkrito pogovoriš o poslu in delu. Glede na to, da so vsi štirje ves čas vpeti v podjetje, pa se posel neprestano meša tudi z zasebnim življenjem. »Ko sta bila sinova še mlajša, sta naju s Slavkom pri kosilu večkrat opominjala, naj se vendar že nehava pogovarjati o podjetju, danes pa se vsi skupaj zalotimo, da tudi doma premlevamo službene stvari in se moramo opomniti, da smo vendar tudi družina in ne le sodelavci,« pravi Mojca.
»Moji načrti so bili sprva drugačni, a je splet okoliščin odločil, da sem se zaposlil v domačem podjetju, kar se je na koncu izkazalo kot prava odločitev,« pravi Martin, k čemur pa Jernej dodaja: »Čeprav sva bila od malega vpeta v podjetje, pa naju ni nihče v nič silil in sva se odločila sama, čeprav sva imela tudi druge možnosti in še danes sem in tja dobim kakšno ponudbo za delo.«
Prenos na naslednjo generacijo ni lahek
Oče Slavko pa je vesel, da sta s sinovoma v podjetju dobila naslednike in nove moči. »Prenos podjetja na naslednjo generacijo nikoli ni lahek, zato sem vesel odločitve sinov. V treh desetletjih smo se do določene mere razvili in si zagotovili stabilnost ter mesto na trgu, verjamem pa, da se razvoja z naslednjo generacijo lahko nadejamo tudi v prihodnje.«
Tako kot številna druga podjetja pa se srečujejo s pomanjkanjem kadrov, ki je v tehničnih strokah prisotno že dlje časa, epidemija covida-19 pa je težave še poglobila. V podjetju je trenutno devet zaposlenih, domala ves čas pa iščejo dodatne kadre – tako za področje servisa vrhunske tehnološke opreme kot tudi druge naloge.
Tudi nadaljnja rast in razvoj podjetja sta precej odvisna od uspešnega zaposlovanja. »Težko se širiš v neko smer, če veš, da boš težko dobil delavce,« pravi Slavko. Kljub temu pa imajo načrtov in idej še precej. »Imamo vizijo, kako bi še lahko obogatili ponudbo in krepili svojo prisotnost tudi na tujih trgih, a počakajmo, kako se bodo zadeve odvijale,« pravi Slavko, Jernej pa dodaja, da bodo tudi v prihodnje ostali zavezani zmerni, konservativni rasti, kar se je doslej izkazalo za dobro strategijo.