Od krajine k mitologiji do človeka
V avli Zavarovalnice Triglav v Kranju se s tremi raznolikimi tematskimi cikli predstavlja slikar in likovni pedagog Lojze Kalinšek.
Kranj – V avli Zavarovalnice Triglav se na prehodu leta z deli iz različnih umetniških serij predstavlja slikar in likovni pedagog, vsestranski likovni ustvarjalec Lojze Kalinšek s Spodnjega Brnika. Diplomiral je na Pedagoški akademiji v Ljubljani, redno se udeležuje vsakovrstnih likovnih kolonij, simpozijev in srečanj doma in v tujini, kjer si likovni ustvarjalci izmenjujejo mnenja in izkušnje ter v različnih naravnih okoljih bogatijo ustvarjalno inspiracijo. Svojo likovno dejavnost združuje s pedagoškim delom z mladino na mengeški osnovni šoli, občasno pa deluje tudi kot mentor in umetniški vodja lokalnih likovnih društev. Ukvarja se s slikarstvom, ilustracijo, fotografijo in oblikovanjem na grafičnem in tehničnem področju. V več kot 40-letnem ustvarjalnem obdobju ima za seboj 90 samostojnih in več kot 250 skupinskih razstav doma in na tujem.
Lojze Kalinšek je za razstavo pripravil tematski izbor iz treh ustvarjalnih ciklov. V enem se posveča krajini, drugi je povezan z mitologijo, v tretjega umešča asemblaže in se obrača k človeku.
Pred obiskovalca v prvi vrsti tako vizualno kot po formatu najprej »stopi« delo Dežela Kranjska. Gre za veliko kompozicijo – tako imenovani poliptih – sestavljeno iz štirih platen. V ekspresionistični maniri predstavlja krajino svojega domačega okolja, dodaja pa še dve deli na temo urbane krajine, s katerima nam prikaže poseganje človeškega bivanja in puščanja arhitekturnih sledi v naravi.
Drugi ciklus predstavlja pet slik z mitološkim ozadjem. »To mi je vedno zelo blizu. Delo z naslovom Čakajoča je prikaz zvestobe in odpora proti vsiljevanju snubcev v osebno intimo za Odisejem žalujoče Penelope, Ugrabitev Evrope, hčerke feničanskega kralja Agenorja, ki jo je Zevs, spremenjen v bika, ugrabil in odnesel na Kreto, začetni otok celine, ki po tej lepotici nosi ime,« motive iz figuralnih del pojasnjuje slikar. Razstavil je še tri vodne nimfe, poimenovane po razpoloženjih, ki jih na slikah odražajo, medtem ko se ribiči trudijo, da bi jih ujeli. »Dela sem naslikal za razstavo na Haitiju, ki je bila v sklopu likovne kolonije pripravljena v glavnem mestu Port-au-Princeu,« doda Kalinšek.
Tu je še umetnikov tretji ciklus, dela v tehniki asemblaž, posvečena temi Hommage sapiensu. »Pri tem sem uporabil repliko Willendorfske Venere, ki kot ena najstarejših predstavitev idealizirane človeške podobe iz dobe paleolitika, okrog 25.000 let pr. n. š., v različnih kompozicijah prikazuje odnos človeštva do svojega okolja, zgodovine in korenin svojega obstoja,« pojasnjuje avtor del. Ob tem kot artefakte dodaja medaljone s portreti politikov – udeležencev prve konference neuvrščenih v Beogradu leta 1961. Tu je pločevina pivskih konzerv kot ozadje oltarjev, izklesanih v orehove deske ... »Inspiracija za ta ciklus so v največji meri knjige izraelskega zgodovinarja Yuvala Noaha Hararija,« še dodaja Kalinšek. Kljub različnosti tematik smo priča značilni likovni poetiki Lojzeta Kalinška. Z očmi in domišljijo jo bomo lahko okušali še ves januar.