V znamenju preseganja okvirov
Znana sta tekmovalni in spremljevalni program 51. Tedna slovenske drame. Selektor dr. Rok Andres je v prvega izbral šest in v drugega pet predstav. Festival je letos prestavljen v prvo polovico novembra.
Potem ko je lani jubilejni, petdeseti Teden slovenske drame v večjem delu odnesla epidemija, bo tudi njegova letošnja izvedba iz marčevskega termina (tradicionalno bi se začel 27. marca, na svetovni dan gledališča) prenesena v prvo polovico novembra.
Novi selektor dr. Rok Andres si je lani kljub epidemiji in okrnjeni gledališki dejavnosti uspel ogledati kar 38 uprizoritev, nastalih na podlagi slovenskih dramskih predlog, kar je precejšen odstop od povprečja preteklih let, ko je bilo uprizoritev več (najmanj 49 in največ 62). Ob tem je selektor poudaril zadovoljstvo, da je lahko spremljal hiter odziv slovenske uprizoritvene umetnosti in izvirne dramske pisave na spremenjene razmere ter njihovo nepredvidljivost. Dobršen del uprizoritev si je lahko ogledal v živo, zgolj osem na posnetku, od tega dve v prenosu v živo.
»Lahko bi zapisal, da je mogoče razmišljati o posledicah, ki so jih določili zdravstvene razmere in z njimi povezani ukrepi. Najvidnejše so predvsem v manjšem deležu uprizoritev s področja nevladnega sektorja, ki je v preteklih letih (po)skrbel za razvoj mladih avtorjev in nedramskih predlog, za rekonstrukcije, dokumentarno formo ter nekonvencionalne uprizoritvene principe,« ob izboru ugotavlja Andres.
Pri uprizoritvah institucionalnih in neinstitucionalnih gledališč je lahko opazoval zvrstno pestrost dramskih predlog, za razliko od prejšnjih let je bilo tokrat manj besedil slovenske klasike. Kot dodaja selektor, uprizoritvene ekipe pogosteje posegajo po novih besedilih, velik delež pa nastane med samim ustvarjalnim procesom. Vidna je tudi močnejša zastopanost mlade generacije avtoric in avtorjev. »A tudi generalije, ki jih opažajo selektorji zadnjih let, tokrat niso izostale: družbeno angažirano gledališče, visok delež krstnih izvedb, igralske avtorefleksije, avtorski pristopi k besedilu in razumevanje dramskega besedila kot izhodiščnega teksta, na katerega se uprizoritvena ekipa naslanja ali nanj improvizira.« Dramsko besedilo vse pogosteje nastane v procesu nastajanja uprizoritve, kar potrjujeta tudi pogled na prispela besedila za Grumovo nagrado zadnjih let in program 51. Tedna slovenske drame.
Rok Andres je tako v tekmovalni program uvrstil naslednje predstave: Sedem vprašanj o sreči (Lutkovno gledališče Ljubljana in Slovensko mladinsko gledališče, režija: Tomi Janežič), Rok Vilčnik - rokgre: Pošta (Drama SNG Maribor, režija: Juš A. Zidar), Gejm (Maska Ljubljana in Slovensko mladinsko gledališče, režija: Žiga Divjak), Matjaž Zupančič: Nova rasa (SNG Drama Ljubljana, režija: Matjaž Zupančič), Oče Romuald/Lovrenc Marušič: Škofjeloški pasijon (Prešernovo gledališče Kranj in Mestno gledališče Ptuj, režija: Jernej Lorenci) in Nejc Gazvoda: Jazz (Mestno gledališče ljubljansko, režija: Nejc Gazvoda).
Poleg tekmovalnega programa je selektor oblikoval tudi spremljevalni program, kamor je povabil predstave: Jernej Potočan: Žalostinke (Mestno gledališče ljubljansko, režija: Jan Krmelj), Not Dead Enough/Vestern (Glej, avtorska predstava), Patrizia Jurinčič Finžgar: Bidovec-Tomažič: Tovarištvo (Slovensko stalno gledališče, Trst, režija: Patrizia Jurinčič Finžgar), Mitska (EX-teater, režija: Hristina Vasić Tomše) in Matjaž Zupančič: Vladimir (Gledališče »Stojan Bačvarov«, Varna, Bolgarija, režija: Nikolaj Kenarov). »V uprizoritvah preteklega leta je mogoče zasledovati hiter odziv na aktualno politično, družbeno in zdravstveno problematiko. Raznolikost ustvarjalnih pristopov se poenoti v eni lastnosti: v jasnem stališču uprizoritev, ki se ne skriva za frazami ali kvazimeščanskim moraliziranjem,« še dodaja selektor, hkrati pa predlaga, da se izvede še posebni spremljevalni program, v katerega bi vključili nekaj projektov, ki so lani nastali na spletu. Tu gre predvsem za sklop uprizoritev na kratka besedila, zbrana v Monologih s kavča (Prešernovo gledališče Kranj, režija: Maša Pelko in Luka Marcen), ter še osem bralnih uprizoritev, ki so nastale v okviru festivala Vzkrik! 2020.
Grumova nagrada konec meseca
Ker bo glede na dolgo zaprtje gledališč pritisk na izvedbo gledališkega programa in obveznosti do abonentov jeseni še toliko večji, so se organizatorji odločili, da del dodatnega programa izvedejo že spomladi – predvsem tisti del, ki ga je v danih okoliščinah z upoštevanjem priporočil NIJZ glede preprečevanja okužb mogoče izvesti. Tako je svoje delo že opravila žirija za nagrado Slavka Gruma, nagrado za mladega dramatika ter Grün-Filipičevega priznanja za dosežke na področju dramaturgije, ki so jo letos sestavljali Matej Bogataj, Srečko Fišer (predsednik) in Amelia Kraigher. Žirija je prebrala 36 besedil, prispelih na natečaj za nagrado Slavka Gruma, ter 11 besedil, prispelih na natečaj za nagrado za mladega dramatika/dramatičarko. Nominirance za nagrado Slavka Gruma bodo objavili 27. marca, na svetovni dan gledališča.
Kot še sporočajo v Prešernovem gledališču, bodo v spomladanskem oziroma običajnem terminu festivala organizatorji v sodelovanju s Slovenskim gledališkim inštitutom (SLOGI) izpeljali tudi Pogovore z nominiranci, vsakoletno delavnico dramskega pisanja, ki jo bo letos vodila Kim Komljanec, obenem pa bodo v sodelovanju z enoto dramskih pisateljic in pisateljev Združenja dramskih umetnikov Slovenije začeli projekt razvijanja kratkih dramskih besedil, namenjenih uprizoritvi na videokonferenčni platformi Zoom.