Telefoni motijo koncentracijo
Pisanje sporočil ali pregledovanje družbenih omrežij med vožnjo pomeni do 23-krat večje tveganje za nastanek prometne nesreče, reakcijski čas voznikov pa se pri uporabi telefona poslabša za polovico.
Kranj – Pod koordinacijo Agencije za varnost prometa (AVP) se je včeraj začela štirinajstdnevna preventivna akcija ozaveščanja o tveganjih uporabe mobilnega telefona v prometu Varno brez telefona. »Klic, sporočilo, všeček ali objava na družbenih omrežjih lahko počakajo. Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!« poziva agencija skupaj s partnerji, ki sodelujejo pri izvedbi akcije. Med sodelujočimi je tudi policija, ki bo med rednim delom poostreno nadzirala uporabo naprav in opreme, ki ovirajo voznike med vožnjo, kot tudi uporabo varnostnih pasov in zadrževalnih sistemov.
»Mobilni telefoni močno vplivajo na kognitivne sposobnosti voznika. Pisanje sporočil ali pregledovanje družbenih omrežij med vožnjo pomeni do 23-krat večje tveganje za nastanek prometne nesreče. Telefoni motijo našo koncentracijo, saj človek ni sposoben opravljati dveh miselnih operacij hkrati,« opozarjajo na AVP. Tuje raziskave kažejo, da je med pisanjem SMS-sporočila ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno pet sekund osredotočen na telefon, in ne na vožnjo. Pri hitrosti 60 km/h prevozi razdaljo več kot 83 metrov. V naselju pri vožnji 50 km/h prevozi skoraj 70 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov, na hitri cesti pri vožnji 100 km/h pa prevozi 139 metrov. »Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi. Voznik vozi z bistveno zmanjšano pozornostjo in s tem ogroža sebe in vse druge udeležence prometa,« opozarjajo na AVP.
Pri voznikih so različne študije ugotovile tudi do petdeset odstotkov slabši reakcijski čas kot pri vožnji v normalnih pogojih, saj počasneje zaznavajo prometno signalizacijo, imajo daljši zavorni čas, imajo zmanjšano zaznavanje okolice, počasneje se odzivajo na nepredvidene dogodke, imajo zmanjšano vidno polje, vozijo s krajšo oziroma neustrezno varnostno razdaljo, ne zmorejo vzdrževati enakomerne hitrosti vožnje, odziv na nepredvidene dogodke je slabši, pogosto pa tudi brez nadzora menjajo vozni pas.
Uporaba mobilnega telefona pa pomembno moti tudi pozornost kolesarjev in pešcev. Agencija opozarja, da nemalokrat vidimo zamišljene pešce, ki s pogledom v mobilni telefon stopijo na prehod za pešce ali na kolesarsko stezo in ne preverijo, ali so to storili dovolj varno. Pravočasnost in ustreznost reakcije pešca je zaradi uporabe mobilnih telefonov in pregledovanja družbenih omrežij zmanjšana do šestdeset odstotkov.
Nova terenska raziskava
AVP bo med akcijo izvedel tudi novo terensko raziskavo glede uporabe mobilnih telefonov v prometu. Prejšnja iz leta 2016 je pokazala, da jih med vožnjo uporablja kar 75 odstotkov voznikov. Trije od štirih voznikov so med vožnjo telefonirali, vsak tretji je pregledoval družbena omrežja. Približno sedem odstotkov voznikov si je zapisovalo opomnike, pet odstotkov jih je brskalo po spletu, trije odstotki pa so uporabljali druge mobilne aplikacije. Pogovori med vožnjo v povprečju trajajo pet minut, pisanje ali pregledovanje sporočil vzame tri minute, za pregled družbenih omrežij pa vozniki porabijo štiri minute.
Slovenski policisti so sicer v lanskem letu ugotovili 36.771 kršitev glede uporabe mobilnega telefona med vožnjo, kar je 17 odstotkov več kot v letu 2019, v zadnjih devetih letih pa se je število tovrstnih kršitev podvojilo. Med kršitelji z 28,5 odstotka prevladuje starostna skupina od 35 do 44 let, glede na kategorijo udeleženca v prometu pa prevladujejo vozniki osebnih vozil (62 odstotkov) in vozniki tovornih vozil (23,2 odstotka).