Cesto so popravili
Cesta z Lancovega proti Taležu in Vodiški planini na Jelovici je posebej poleti izjemno obremenjena. Uporabljajo jo tako lastniki počitniških objektov kot dnevni obiskovalci in seveda tudi za gozdarsko rabo, sredstva za sanacijo pa so zelo omejena.
Radovljica – Bralec nas je pred kratkim opozoril na slabo stanje cest na Jelovici. »Stikali smo za gobami in komaj prišli po cesti do Vodiške. Proti Bohinju je nekoliko boljša cesta, na severni strani je pa taka jama, da je verjetno še v Afganistanu niso videli. Cesta je na robu nestrokovno nasuta na zavrženo dračje in debla, ki so zaradi transporta težkih vozil vsa poškodovana in se bo, ko bo les strohnel, posipala proti spodaj ležečim hišam Zgornjega Lancovega. Tam se dogaja golosek in težka mehanizacija reže rane, ki se ne bojo več opomogle. Ne zavedamo se, da je Jelovica že kraško skalnato pobočje, in ko bo golo, bo dež s pobočij kmalu izpral že tako tanek nanos zemlje,« je opozoril.
Najbolj obremenjeni in s tem tudi najbolj poškodovani odsek je Občina Radovljica poleti sanirala. Gozdno cesto, ki gre s Spodnje Lipnice proti Taležu in Goški Ravani in naprej proti Vodiški planini, so tudi asfaltirali.
Kot so pojasnili na radovljiški občinski upravi, gozdne ceste v občini, tudi na Jelovici, vzdržujejo skladno z letnim programom vzdrževanja gozdnih cest, ki ga pripravi Zavod za gozdove Slovenije, ki izvaja tudi nadzor nad opravljenimi deli.
»Občina za vzdrževanje gozdnih cest prejema namenska sredstva iz pristojbin za vzdrževanje gozdnih cest in od Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano – za leto 2020 so predvidena sredstva v višini 36.834 evrov, v proračunu pa je za vzdrževanje gozdnih cest zagotovljenih celo več sredstev, 45.650 evrov,« so pojasnili in opozorili, da so potrebe po vzdrževanju vseh gozdnih cest v občini bistveno večje, kot je zagotovljenih sredstev.
Andrej Avsenek, vodja območne enote Zavoda za gozdove Slovenije, pravi, da se na zavodu zavedajo problematike in jo, skupaj z občino in ministrstvom, v okviru omejenih sredstev in predpisov tudi rešujejo. Ob tem pojasnjuje, da so za omenjeno gozdno cesto že pred leti ob štetju prometa ugotovili, da je v kar 80 odstotkih v javni uporabi, zato bi jo morala po določilu zakona prevzeti občina.
»Občina tega ne želi, zakon pa jo v to ne sili, zgolj napotuje. Tako cesta ostaja gozdna cesta, podrejena razmeram financiranja, ki so izredno nizka in zadoščajo le za skromno vzdrževanje tistih cest, ki so minimalno obremenjene,« pojasnjuje Avsenek.
»Že v normalnih razmerah je ta cesta izredno obremenjena, torej predvsem z javnim prometom. V gravitaciji te ceste je namreč več kot sto vikend objektov – večina ilegalnih –, povečuje se splošen obisk v gozdovih, da gobarskih kolon niti ne omenjam. In ko se je pred petimi leti prenamnožil še lubadar, je obremenitev gozdnih cest z gozdarsko rabo skokovito narasla, sredstva za vzdrževanje pa so ostala enaka,« opozarja.
Kot dodaja, je bilo letos tudi več dežja kot običajno. »Zato je cesta resnično v zelo slabem stanju. Tega se zaveda tudi Občina Radovljica, ki je zato v letošnjem letu zagotovila lastna sredstva za asfaltiranje odseka v Kolnici in tudi sanacijo celotne ceste.
Glede stanja gozdov ob saniranju napadenih sestojev s smrekovim lubadarjem pa pravi, da gre seveda za velike posege in spremembe. »Zaradi časovne stiske in ogromnih količin prihaja tudi do rabe neprimerne tehnologije in poškodb tal, prometnic. A ključno je, da se sanacija uspešno izvaja in da se letos napad zmanjšuje in počasi umirja.«