Naj postane človek

Za boljšo šolo (80)

Posredovanje znanja je zagotovo ena temeljnih nalog naše šole prihodnosti. Ker pa je znanje, ki nam ga daje znanost, zgolj orodje, ki ga lahko uporabimo v koristne ali pa škodljive namene, je še bolj kot prenos znanja pomembna vzgojna naravnanost šole. Ni dovolj, da šola razvija zgolj intelektualne sposobnosti, otrokom mora posredovati tudi tiste osnovne človeške vrednote, zaradi katerih je človek človek ali vsaj postaja vse bolj človeški, zapiše v knjigi Slovenska šola za novo tisočletje naš avtor Janez Svetina.

Ni dovolj, da šola zgolj socializira mlade ljudi, o čemer danes veliko govorimo, saj socializacija pomeni, da naučimo mlade ljudi takšnega vedenja, kot ga od njih pričakuje okolica, naša družba torej. Pa smo zadovoljni z medsebojnimi odnosi in obnašanjem, predvsem javnih osebnosti, v naši družbi? Nismo. Socializacija otrok bi bila sprejemljiv in pravilen vzgojni cilj lahko samo v razmerah, ko bi živeli v zdravi človeški družbi s pristno človeško kulturo. Ko bomo načrtovali spremembe šolskega sistema, si moramo ob spremembah učnih načrtov zastaviti tudi vprašanje, kakšno družbo hočemo, katere so naše pristne človeške vrednote in kakšna bo naša kultura odnosov. Temelje prihodnje družbe pa poleg družine postavlja šola. Ta je, če bo v njej dobro načrtovana tudi vzgojna dejavnost, še veliko pomembnejša, saj je osnovna šola obvezna in so vanjo vključeni vsi otroci.

Šola lahko odigra pri izboljševanju družbene klime in človeških vrednot izredno pomembno vlogo. Vsakršno vzgojno prizadevanje pa mora izhajati iz dobrega poznavanja človeške narave oziroma vedenja, kakšno bitje je človek, je prepričan Svetina. Človek je v osnovi materialno, vitalno in racionalno mentalno bitje, s še eno, sodobni znanosti in kulturam poznano, dimenzijo duhovnega in neumrljivega. Nekateri ljudje imajo še posebne, višje sposobnosti, neke vrste božanski navdih, kar jih ločuje od običajnih ljudi. Takšni so npr. genialni umetniki, misleci, pesniki, pisatelji, velike duhovne osebnosti … Mistiki pravijo, da je v nekaterih ljudeh božja iskra, neka duhovna plast. Ljudje smo si različni po naravi, temperamentu, značaju, po nagnjenjih in sposobnostih in po doseženi stopnji razvoja.

Tako kot vsak posameznik imajo tudi ljudstva, kulture, narodi in civilizacije svoje lastno razvojno gibanje. Svetina pravi, da bi morali šola in vzgoja upoštevati dejstvo, da je človek del razvojnega toka in da stalno raste in se razvija. To je temeljni zakon človeške narave. Šola in vzgoja morata otrokom pomagati rasti in razvijati vidne ter skrite notranje potenciale. Temeljna naloga šole naj bo, da bo iz otrok izvlekla vse njihove zmožnosti in skrite vrline. Glavni cilj ne bi smel biti usposabljanje otrok za družbeno koristno delo in za poklic ter da bi bili družbeno prilagojeni, pač pa bi otroke morali usposabljati, da bi kar najbolj razvili svoje človeške zmožnosti in vso svojo človeško naravo, posebej tiste najvišje, duhovne plasti v človeku. Človek ni samo to, kar je, pač pa tudi tisto, kar še ni. Človek je bitje v nastajanju, posebno otrok. Vzgoja in šola bi morali biti torej razvojno naravnani in upoštevati ter kultivirati vse plasti človeške narave. Hkrati pa upoštevati vso neskončno različnost ljudi in posamezniku omogočiti individualni razvoj. To je težko dosegljiv cilj in ideal, h kateremu naj bi šola težila.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Naklo / sobota, 13. september 2008 / 07:00

Igrišče je varnejše

Spodnje Duplje - Vodstvo Osnovne šole Naklo je že nekaj časa ugotavljalo, da je športno igrišče ob podružnični šoli Duplje nevarno zaradi dotrajane ograje in slabo pritrjenih gol...

Objavljeno na isti dan


Avtomobilizem / sreda, 14. december 2011 / 07:00

Nič več sramežljivosti

Prenovljena Mazda3 z manj vidnimi in več skritimi spremembami

Mularija / sreda, 14. december 2011 / 07:00

Otroška peresa

Kdo je slikar? Mark Kavčič: Umetnik. Jan Šolar: Tisti, ki se nič ne zmoti. Blaž Lušina: Tisti, ki slika. Kaj dela slikar? M...

GG Plus / sreda, 14. december 2011 / 07:00

Želja: himalajski vršaci

Mirko Janjatovič je eden boljših slovenskih rekreativnih tekačev, vselej v ospredju tudi na tekih za Gorenjskih pokal v rekreativnih tekih. Star je štirideset let, živi v Radovljici, po poklicu p...

GG Plus / sreda, 14. december 2011 / 07:00

Vodili z enajst proti nič

Tolikšno prednost so nam že v startu dali balinarji Lokateksa Trate, osemkratni ekipni državni prvaki, s katerimi smo se pomerili na Glasovem športnem izzivu. Nam je uspelo dobiti še vsega dve točki?

Kronika / sreda, 14. december 2011 / 07:00

Kriminal

Kradli odpadni baker Škofja Loka - V noči s petka na soboto so policisti pri kraji odpadnega bakra iz skladišča podjetja v Škofji Loki zasačili tri mo...