Upravičeni tudi do povračila denarja
Po veljavni evropski zakonodaji so potniki upravičeni do spremembe leta, izdaje vavčerja ali vračila denarja tudi v primeru odpovedi letov zaradi epidemije covida-19.
Če je let odpovedan, lahko potrošnik izbira med pravico do vračila celotnega zneska, prevoznik pa mu lahko ponudi tudi nadomestni let ali izda vavčer.
Letalski potniški promet bo predvidoma prizemljen še do ponedeljka, 11. maja.
Kranj – Letalski promet je skoraj povsem obstal. V Sloveniji denimo že od 17. marca velja popolna prepoved potniških poletov, ki bo trajala vsaj še do 11. maja. Marsikdo pa je že pred razglasitvijo epidemije kupil letalsko vozovnico in se sedaj sprašuje, kakšne so njegove pravice pri uveljavljanju vračila denarja ali druge oblike kompenzacije.
V primeru, da je let odpovedan, morajo prevozniki potnikom v skladu z evropsko zakonodajo vrniti denar ali pa ponuditi spremembo poti, kar je že pred časom potrdila evropska komisarka za promet Adina Vălean. Tudi na spletni strani Evropskega parlamenta pojasnjujejo, da so letalski potniki upravičeni do povračila stroškov in tudi odškodnine, če je njihov let odpovedan manj kot dva tedna pred načrtovanim odhodom, razen v primeru izrednih okoliščin. Pri tem dodajajo, da se pod izrednimi okoliščinami lahko razume tudi pandemija covida-19, »saj letalski prevozniki zaradi vladnih ukrepov ne morejo normalno delovati«.
Da se pravila utegnejo še spremeniti, nakazuje tudi namera 12 držav članic (med katerimi ni Slovenije), ki so po poročanju STA Evropsko komisijo pozvale, naj začasno zamrzne zakonodajo o pravicah potnikov, po kateri so ti upravičeni do vračila denarja v primeru odpovedi leta. Po predlogu predlagateljic bi letalske družbe lahko eno leto izdajale le vavčerje. Številne letalske družbe so se namreč zaradi prizemljitve letal znašle v hudih finančnih težavah, vračilo denarja pa je zanje precej slabša možnost kot izdaja vavčerja. Da mora imeti potrošnik izbiro, pa so prepričani v različnih potrošniških organizacijah, kjer svarijo pred možnostjo, da bi potniki, ki bi sprejeli vavčer, ob kasnejšem stečaju letalske družbe ostali brez vsega. Odločitev sicer zaradi nasprotovanja nekaterih držav članic ni bila sprejeta.
Da morajo prevozniki v primeru odpovedi ponuditi nadomestno vozovnico ali povrniti denar, menijo tudi na Zvezi potrošnikov: »V primeru odpovedi leta s strani prevoznika ima potrošnik pravico do povrnitve celotnega plačila za vozovnico, lahko pa mu prevoznik ponudi nadomestno vozovnico. Izbira je pravica potrošnika. Za vračilo denarja je odgovoren letalski prevoznik, potrošniki pa se po pojasnila in pomoč lahko obrnejo tudi na agencije oziroma prodajalce, pri katerih so kupili letalske vozovnice.«
Največja nizkocenovnika, s katerimi množično potujejo tudi Slovenci, Ryanair in EasyJet, na svojih spletnih straneh potnikom omogočata spremembo leta v roku enega leta, vavčer v vrednosti cene odpovedanega leta z veljavnostjo enega leta ali pa vračilo denarja. Pri tem denimo na spletni strani Ryanaira opozarjajo, da zaradi velikega števila zahtevkov proces traja dlje kot običajno, kot je pred dnevi poročala STA, pa naj bi vračanje denarja vsem potnikom trajalo tudi šest mesecev.
Vse možnosti so potnikom na voljo tudi pri Lufthansi, ki je po propadu Adrie Airways prevzela večino ključnih letov z brniškega letališča. Družba pa ponuja tudi petdeset evrov dodatnega popusta v primeru, da se potniki odločijo za spremembo leta namesto za vračilo denarja.
Nekoliko drugače je, če let ni odpovedan. »Če se potnice in potniki sami odločijo, da bodo odpovedali potovanje, je povračilo vozovnice odvisno od vrste vozovnice, podjetja pa lahko ponudijo kupone za uporabo v prihodnosti,« so pojasnili na Evropski komisiji.