
Le polovica umrlih uporabljala pas
Med lani umrlimi vozniki in potniki v osebnih avtomobilih jih je le dobra polovica uporabljala varnostni pas. V starostni skupini med 25. in 34. letom je bil med šestimi umrlimi pripet samo eden.
Kranj – V ponedeljek je pod koordinacijo Javne agencije RS za varnost prometa (AVP) vnovič stekla dvotedenska nacionalna preventivna akcija Varnostni pas, ki se ji je poleg 76 lokalnih svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu pridružila tudi policija, ki bo izvajala poostren nadzor. Akcija je namenjena opozarjanju na pomembnost pripetosti z varnostnim pasom vseh potnikov v vozilu ter povečanju deleža pripetosti z varnostnim pasom. Dosledna uporaba varnostnega pasu namreč lahko v povprečju vsako leto reši kar deset življenj, poudarjajo na AVP.
V letu 2019 sta na slovenskih cestah umrli 102 osebi, od tega 29 voznikov osebnih avtomobilov, deset (34 odstotkov) med njimi pa ni uporabljalo varnostnega pasu. Med osemnajstimi umrlimi sopotniki v osebnih vozilih pa jih je pas uporabljalo le osem (44 odstotkov). Na AVP opozarjajo, da je med umrlimi v osebnih avtomobilih v letu 2019 (voznik in potniki) le dobra polovica (57 odstotkov) uporabljala varnostni pas, najbolj negativno pa je izstopala starostna skupina med 25. in 34. letom, saj je med šestimi umrlimi vozniki in potniki samo eden uporabljal varnostni pas.
Delež pripetosti smrtnih žrtev med potniki (44 odstotkov) je bil za tretjino slabši kot pri voznikih (66 odstotkov). Med telesno poškodovanimi vozniki je bil delež pripetosti boljši, saj je 82 odstotkov hudo poškodovanih in 94 odstotkov lažje poškodovanih uporabljalo varnostni pas.
Dosledna uporaba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrt kar za polovico, skoraj za toliko se zmanjša tveganje hudih poškodb in skoraj za četrtino tveganje nastanka lažjih poškodb tako pri voznikih kot pri sopotnikih na sprednjih sedežih, poudarjajo na AVP. Varnostni pas tudi blaži posledice zaradi naletne teže posameznika, ki pri osebi z 80 kilogrami pri hitrosti 50 km/h znaša skoraj dve toni, pri hitrosti 90 km/h pa več kot šest ton. »Sile pri trku so enake ne glede na to, kje sedimo v vozilu, zato je nujna uporaba varnostnih pasov tudi na zadnjih sedežih, v vseh vozilih in na vseh vožnjah, tudi na najkrajših. Ob tem pa ne pozabimo na dosledno in pravilno pripetost tudi otrok v otroških varnostnih sedežih,« opozarja Vesna Marinko, v. d. direktorice na Agenciji za varnost prometa. Večletna opazovanja na terenu so sicer pokazala, da se je stopnja pripetosti otrok iz 54 odstotkov v letu 2005 zvišala na 94 odstotkov v letu 2018. Pozitiven trend so zaznali tudi pri drugih potnikih na zadnjih sedežih, saj se je pri njih delež pripetosti zvišal z 68 odstotkov v letu 2016 na 78 odstotkov v letu 2018.
V tokratni preventivni akciji bo AVP po vsej državi razdelil več kot deset tisoč informativnih gradiv, že petnajsto leto pa bo pod sloganov Red je pas pripet! potekal tudi projekt Pasavček, s katerim otroke in starše spodbujajo k pravilni in dosledni uporabi varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev pri otrocih, manjših od 150 centimetrov. Letos v njem sodeluje rekordnih 1241 skupin in oddelkov, skupno pa več kot 22.500 otrok.