Poplava odličnih ocen

Za boljšo šolo (47)

Ena najzahtevnejših učiteljevih nalog je ocenjevanje znanja. Učitelji radi delijo prav dobre in odlične ocene, če si jih učenci zaslužijo. Otroci pa mislijo, da učitelji uživajo, ko »količijo«, kar kaže na to, da je številčna ocena premalo povedna, saj učenci ne dobijo jasne povratne informacije, katera znanja jim manjkajo do pozitivne ocene.

Zadnja leta se veliko govori o poplavi odličnih ocen v osnovni šoli. Najzahtevnejše srednje šole, ki se srečujejo pri vpisu z velikim številom odličnjakov, pravijo, da Gaussova krivulja oziroma normalna porazdelitev najbolj sposobnih v generaciji še vedno velja. Zato se v javnosti pojavljajo predlogi, da bi bilo treba ponovno uvesti sprejemne izpite za vpis v srednje in visoke šole, če bomo hoteli uravnovesiti razmere in posledično vplivati tudi na ocenjevanje znanja v osnovni šoli. Da je v osnovni šoli preveč odličnjakov, se vedno bolj strinjajo tudi učitelji in ravnatelji, vprašanje je samo, kako čim hitreje in na najmanj boleč način spraviti ocenjevanje v realne okvire. Šolniki pravijo, da so za poplavo odličnih ocen krivi starši, ki zahtevajo od učiteljev samo najboljše ocene. Pravijo, da dandanašnji med otroki in starši nekaj štejejo samo odlične ocene, trojke in dvojke veljajo za slabe. Nadalje učitelji menijo, da je za preveliko število odličnih ocen poleg pritiskov staršev krivo še opisno ocenjevanje v prvih dveh razredih osnovne šole. Ker starši opisne ocene slabše razumejo in jim ne pripisujejo kakšne posebne vrednosti, so v tretjem razredu, ko se pojavijo številčne ocene, zelo razočarani, če njihovi otroci ne dobivajo samih petic.

V resnici prinašajo opisne ocene učencem, učiteljem in staršem veliko več informacij o otrokovem napredku in doseganju učnih ciljev kot številčne, zato je nedopustno, da staršem cilji in pomen opisnega ocenjevanja niso razloženi. Ob uvedbi devetletke je bilo izrecno rečeno, da morajo šole staršem na govorilnih urah opisne ocene pojasniti, da bodo vedeli, katero učno snov njihov otrok že obvlada, katerih učnih ciljev pa še ne dosega. Pravilno zapisana opisna ocena veliko več pove o otrokovem znanju in napredovanju kot številčna. Zato krivde za sedanje omalovaževanje opisnega ocenjevanja in poplavo odličnih ocen ne moremo naprtiti staršem.

Ocenjevanje znanja je odgovornost šole. Strokovno zapisane in obrazložene opisne ocene morajo dati staršem jasno povratno informacijo o znanju, sposobnostih in napredovanju njihovega otroka, zato številčne ocene v tretjem razredu ne bi smele biti nobeno presenečenje. Otrokom in staršem mora biti od vsega začetka jasno, kakšno oceno je otrok zaslužil in katere pogoje mora izpolniti, če jo hoče izboljšati. Če otroke naučimo postavljati realne cilje, se zanje veliko bolj trudijo, izboljšuje se njihova samopodoba in prevzemajo večjo odgovornost. Učiteljeva povratna informacija, komentar in spodbuda je za učence veliko bolj učinkovita kot številčna ocena. Zato bi morali v šoli vsi prenehati govoriti o učenju za ocene. Učimo se zato, da bi nekaj znali in v učenju vsak dan in vse življenje napredovali. Če bodo to filozofijo širili tako starši kot učitelji, se bodo tudi otroci počasi prenehali učiti samo za ocene. Dokler pa v naših šolah vsi verjamemo predvsem v številčne ocene, je poplavo odličnih ocen možno zajeziti samo tako, da se bo znanje ocenjevalo po objektivnih kriterijih.

Komentarji (1)

Jakub Wojciechowski

Edino pravilo za kvalitetno šolstvo je enakovredna zastopanost državnih in zasebnih šol. Brez konkurence je vse skupaj le praskanje po jajcih .

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Kultura / sobota, 18. november 2017 / 14:41

Ženska duša v času

V prostorih Galerije Bala v Kranju je na ogled razstava likovnih del treh slikark: Irene Jeras Dimovske, Biserke Komac in Mete Šolar. Tri ženske poetike, tri likovne govorice.

Objavljeno na isti dan


Kamnik / petek, 21. junij 2019 / 06:00

Literarna transverzala Steletova pot

Tunjice – Knjižnica Franceta Balantiča Kamnik in Društvo Tun'ški glas v soboto, 22. junija, ob enajstih dopoldne vabita na Tunjiško literarno transverzalo z naslovom Steletova pot. Udeležence, ki s...

Zanimivosti / petek, 21. junij 2019 / 06:00

Štiriindvajset ur hoje okoli Gradiškega jezera

Lukovica – V soboto, 22. junija, bo že tretji Pohod okoli Gradiškega jezera in Tretja kresna noč na Gradiškem jezeru. Druženje se bo začelo ob sončnem vzhodu ob 4.50 z nastopom Godbe Lukovica, nada...

Kranj / petek, 21. junij 2019 / 20:03

Zadovoljni so z gradnjo

V Britofu pri Kranju potekajo dela za izgradnjo kanalizacije in vodovoda, po dveh mesecih pa so kljub gradbišču in razkopanim cestam domačini s potekom gradnje zadovoljni.

Kranj / petek, 21. junij 2019 / 20:01

Zakaj je začasna dežurna lekarna v Škofji Loki in ne v Kranju

Kranj – Kot smo že poročali, Gorenjske lekarne zaradi prenove Lekarne Kranj na Bleiweisovi cesti 8 v Kranju, ki je predvidena do 14. oktobra 2019, dejavnost na tej lokaciji izvajajo v začasnih biva...

Zanimivosti / petek, 21. junij 2019 / 20:00

Tekmovanje v ročni košnji

Jama – Društvo koscev in kosic Slovenije v nedeljo od 14. ure dalje pripravlja na Jami pri Kranju tekmovanje v ročni košnji. Kosci se bodo borili za nastop na evropskem prvenstvu.