Malim jemlje, velikim daje
Predlagana sprememba izračuna primerne porabe le prerazporeja sredstva med občinami, ne rešuje pa ključnega – zagotavljanja zadostnih sredstev za izvajanje vseh zakonskih nalog občin.
Kranj – Predviden način izračuna primerne porabe bi predvsem zaradi zmanjšanja količnikov razmerja med gostoto poseljenosti in razmerja dolžine lokalnih cest za majhne občine pomenil izgubo sredstev iz državnega proračuna, ki bi jih morale nadomestiti z lastnimi viri. Med njimi je tudi Občina Preddvor, na kar je v pismu ministru za finance Andreju Bertonclju pred dnevi opozoril preddvorski župan Rok Roblek. »Predlagana sprememba enačbe za izračun primerne porabe občin nas je grenko presenetila, saj v nasprotju s številnimi politično všečnimi besedami prenekaterih predstavnikov države o nujnosti razvoja podeželja in turizma učinkuje ravno nasprotno,« je ministra opozoril Roblek, ki ugotavlja, da bi v Preddvoru na podlagi predlaganih sprememb prejeli za dobra dva odstotka manj sredstev iz naslova primerne porabe. »Zmanjšanje sredstev primerne porabe na račun gostote in cestne infrastrukture bi vplivalo na strukturo proračuna in krnitev izvajanja nalog občine, zato zoper predlagani način spremembe zakona o financiranju občin odločno protestiramo,« dodaja.
Ob izpadu denarja pričakuje druge ukrepe
»Občine, kot je naša, se borimo z zagotavljanjem čim bolj enakih osnovnih življenjskih pogojev, prvenstveno dostopnosti in pitne vode občanom, ki živijo v odročnejših in težje dostopnih predelih občine. Ceste dolge po nekaj kilometrov po strmih gozdnih pobočjih do posameznih domačij zahtevajo veliko več energije in sredstev že samo za tekoče vzdrževanje, kaj šele investicijsko, pa čeprav na koncu živi le ena družina. Tej družini to predstavlja edino in nujno povezavo s svetom, občini pa obvezo, da občanu to pravico v vsakem trenutku zagotovi,« poudarja preddvorski župan in ministra ter vlado opozarja, da tudi ustava državo obvezuje, da skrbi za gospodarski, kulturni in socialni napredek prebivalstva na gorskih in hribovitih območjih. V primeru znižanja prejetih sredstev za primerno porabo zato Roblek pričakuje, da bo država z drugimi ukrepi izpolnila svojo dolžnost, da finančno pomaga občinam, ki zaradi slabše gospodarske razvitosti nimajo zadosti lastnih sredstev za opravljanje vseh nalog.
Občine bi le sprli med seboj
Šenčurski župan Ciril Kozjek prav tako ugotavlja, da bi z novo formulo tudi v Šenčurju prejeli manj denarja iz naslova primerne porabe. »Moje mnenje je, da bi bilo treba vplivati le na višino povprečnine, ne pa na samo formulo za izračun primerne porabe. Po zdajšnjem predlogu bi namreč nekaj pridobile le velike, mestne občine, manjše pa zagotovo ne.«
Tudi Franc Čebulj, župan Občine Cerklje, ki bi sicer ob spremenjenem načinu financiranja občin celo prejemala malenkost več državnega denarja, meni, da predlagana formula za izračun primerne porabe ni dobra. »Strinjam se s stališčem Skupnosti občin Slovenije, da je treba predlagano formulo nemudoma umakniti, saj obstaja bojazen, da se bodo zaradi nje občine le sprle med seboj, saj ta malim občinam le jemlje, dodaja pa velikim,« je dejal. Čebulj se sicer strinja, da je korekcija obstoječega sistema financiranja nujna, vendar ne na pišmeuhovski način, kot so se ga lotili sedaj. Ob tem se zaveda, da noben sistem financiranja ne bo pravičen do vseh občin.
Le prerazporeditev, ne rešitev
»Primerna poraba občin ne sme biti rezultat uspešnih ali neuspešnih pogajanj med predstavniki občin in predstavniki vlade. Primerna poraba je le tista, ki omogoča občinam, da iz nje pokrijejo vse obvezne naloge – tako tiste, ki sodijo med izvirne naloge občin, kot tiste, ki jih občinam predpisuje država. Ne pa, da so prisiljene izbirati, katere investicije in sredstva, ki so namenjena za razvojne projekte občine, bo namenila za pokrivanje dodatnih nalog, ki jih občinam nalaga država. Škarje se širijo in to ni vzdržno. Za Občino Škofja Loka predlog pomeni zgolj 0,62-odstotni dvig sredstev, kar nikakor ne pokrije potreb za opravljanje vseh predpisanih nalog,« je opozoril škofjeloški župan Tine Radinja. Predlagana sprememba formule za izračun primerne porabe pomeni le spremembo uteži in torej le nekoliko prerazporeja sredstva med občinami, zato ne rešuje ključnega problema, da ta ne zagotavlja kritja dejanskih stroškov zakonskih nalog, ki jih občine morajo izvajati, je dejal. »V vzdržnem sistemu ni nobenega razloga za pogajanja o višini povprečnine, temveč mora država sistemsko zagotoviti potrebna finančna sredstva vsem občinam za pokritje vseh nalog, ki jim jih predpiše,« je še opozoril.
Prihodki so se nižali, obveznosti pa večale
Sprememba načina financiranja lokalnih skupnosti je nujna, saj trenutni način ne zagotavlja pokrivanja vseh zakonskih obveznosti lokalne skupnosti, pa ugotavlja Blaž Račič, župan Občine Jesenice. Po njihovih izračunih so se Občini Jesenice v obdobju 2011–2016 prihodki iz naslova dohodnine vključno s finančno izravnavo vztrajno nominalno zniževali. Če so leta 2011 ti znašali 11,9 milijona evrov, so jih imeli leta 2016, ko so bili najnižji, kar za milijon evrov manj, še za leto 2019 pa jim pripada manj prihodka kot pred osmimi leti. Hkrati se jim stroški financiranja zakonskih nalog v zadnjih letih vztrajno povečujejo, kar vpliva na vsa področja financiranja, opozarjajo. Posledice čutijo predvsem pri financiranju investicijske porabe. »Kar se močno odraža na premoženju občine, saj nam ne uspe zagotavljati financiranja prepotrebnih vzdrževalnih del, tako na objektih občine, objektih v upravljanju javnih zavodov kakor tudi na javni komunalni infrastrukturi«, je razložil Račič.