Šola naj pomaga otroku odkriti v sebi skriti zaklad

Za boljšo šolo (14)

Leta 1996 smo dobili slovenski prevod poročila Mednarodne komisije o izobraževanju za 21. stoletje z naslovom Učenje: skriti zaklad, ki je bilo pripravljeno za Unesco. S poročilom je komisija želela doseči, da bi v vseh državah mednarodne skupnosti začeli ponovno razpravljati o prihodnosti našega izobraževanja. Če želimo najti odgovore na izzive novega stoletja, moramo nujno spremeniti cilje vzgoje in izobraževanja in tudi pričakovanja o tem, kaj nam izobraževanje lahko da. Nova, razširjena zasnova učenja bi morala posameznikom omogočati, da odkrijejo svojo ustvarjalnost in jo med šolanjem obogatijo – da odkrijejo v sebi zaklad, ki je v vsakem od nas. Mladi morajo dobiti na izobraževalni poti takšna znanja, ki jim bodo omogočala stalno prilagajanje družbenim spremembam. Zato mora biti po mnenju mednarodne komisije vzgojno-izobraževalno delo organizirano v štirih temeljnih stebrih učenja oziroma znanja: učiti se, da bi vedeli, učiti se, da bi znali delati, učiti se, da bi znali živeti v skupnosti, in učiti se biti. V našem šolskem sistemu je še vedno največji poudarek na prvem stebru, čeprav je prav uporabnost znanja v sodobnem življenju vse pomembnejša. Prva vrsta učenja naj bi bila bolj kot kopičenju informacij namenjena učenju orodij za pridobivanje znanja. Vsak otrok, ne glede na to, v kakšnem okolju živi, bi moral dobiti široko osnovno splošno izobrazbo, ki ga bo naučila radovednosti, raziskovanja, razmišljanja in kritičnega presojanja. Začetno izobraževanje nam mora dati vzgib za nadaljnje učenje skozi vse življenje. Po mnenju mednarodne komisije o izobraževanju za 21. stoletje spada med bistvene naloge vzgoje in izobraževanja učenje, da bi znali živeti v skupnosti in eden z drugim. To je izredno težka naloga za sodobni svet, poln nasilja, tekmovalnost in izkoriščanja revnejših. Vzgoja in izobraževanje bi morala vključevati dva dopolnjujoča se pristopa – na prvi stopnji postopno odkrivanje drugih in na drugi, ki naj traja vse življenje, vključevanje v skupne naloge. Drugega bomo sposobni odkrivati šele, če bomo dobro poznali sami sebe in se bomo sposobni vživeti v čustva drugih. Te sposobnosti morata otroka učiti najprej družina in potem vrtec in šola. Drugi pristop je vključevanje ljudi v skupne naloge in prizadevanje za skupne cilje. Zato bi morali v šolah zagotoviti dovolj časa in priložnosti, da otroci opravljajo skupne naloge, npr. športne in kulturne dejavnosti, socialne naloge, dobrodelne akcije, medgeneracijsko sodelovanje … Najzahtevnejše in najbolj zapleteno področje izobraževanja pa je četrti steber – učiti se biti. Izobraževanje mora prispevati k celovitemu razvoju vsakega posameznika, k njegovemu duševnemu in telesnemu razvoju, čustvovanju, smislu za lepoto, k osebni odgovornosti in duhovnim vrednotam. Vsak človek bi se moral razviti v neodvisnega, kritično razmišljujočega in samostojnega presojevalca razmer, da bi se znal v vsaki situaciji odločati po svojem prepričanju in za to tudi prevzeti odgovornost. Samo v takšnih okoliščinah bi mladi lahko razvijali svojo nadarjenost – zaklad in bi bili v veliki meri sposobni obvladovati svoje življenje. Enaindvajseto stoletje potrebuje osebnosti z različnimi nadarjenostmi in izjemne posameznike, ki bodo znali sodelovati in v skupnih nalogah združevati svoje sposobnosti in znanje.

Ali naša šola sledi tem ciljem?

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Pisma bralcev / petek, 27. december 2019 / 15:46

Dan človekovih pravic in prepovedani spomin

Na portalu Državnega zbora piše, da je 10. 12. predsednik sprejel delegacijo ZZB za vrednote NOB. Čestital je novemu vodstvu in poudaril pomembnost njihovega dela, ohranjanje zgodovinskega spomina...

Objavljeno na isti dan


Škofja Loka / sreda, 8. julij 2015 / 15:13

Odprli čistilno napravo

Končano je poskusno obratovanje obnovljene centralne čistilne naprave na Suhi, najdražjega od objektov v sistemu odvajanja in čiščenja odpadnih voda na območju občine Škofja Loka.

Radovljica / sreda, 8. julij 2015 / 15:02

Nevihta s točo

Radovljica – Okoli enih se je nad Radovljico razbesnela kratka, a silovita nevihta s točo. Kljub temu, da so bile posamezne ledene krogle celo v velikosti češnje, ni videti, da bi povzročile posebn...

Medvode / sreda, 8. julij 2015 / 14:39

V Medvodah šest nagrajencev

Na slavnostni seji občinskega sveta Občine Medvode so podelili dve medalji in štiri plakete.

Gorenja vas-Poljane / sreda, 8. julij 2015 / 14:37

Naveličana »šare« na svojem travniku

Vejevje in drugi ostanki polomljenega drevja že skoraj leto in pol trohnijo na travniku Ane Eržen s Sovodnja, kamor so jih odložili po lanskem žledolomu in na to očitno povsem pozabili.

Slovenija / sreda, 8. julij 2015 / 14:36

Višarje združujejo tri narode

V soboto je bilo na Višarjah tradicionalno romanje treh dežel, tokrat v organizaciji videmske nadškofije.