Klic, ki bo reševal življenja
Sistem eCall (eKlic) za samodejni klic iz vozila na številko 112 bodo prihodnje leto začeli vgrajevati v vse nove tipe avtomobilov. Čas prihoda reševalcev naj bi se skrajšal za do štirideset odstotkov.
Kranj – V prostorih kranjskega Iskratela ta teden poteka petdnevni mednarodni strokovni posvet Testfest, na katerem več kot sto strokovnjakov iz 40 podjetij iz petnajstih držav preizkuša skladnosti medsebojnega delovanja naprav eCall (eKlic) različnih proizvajalcev. Države Evropske unije bodo namreč morale sistem eCall, ki bo omogočal samodejne klice v sili na številko 112 iz vozila v primeru prometne nesreče, vzpostaviti s 1. januarjem 2018, avtomobilski proizvajalci pa bodo morali od 1. aprila 2018 naprej sistem eCall vgrajevati v vse nove tipe avtomobilov, medtem ko za tovorna vozila in motorje to še ne velja. Ustrezno opremo bo možno vgraditi tudi v starejše avtomobile, takšna nadgradnja vozila pa naj bi po prvih ocenah stala do sto evrov.
V Sloveniji eCall uradno deluje že od 1. decembra 2015, je pojasnil Boštjan Tavčar, vodja državnega centra za obveščanje, ki deluje v okviru Uprave RS za zaščito in reševanje. Dozdajšnje izkušnje, predvsem iz testnih klicev, so pokazale, da operaterji klic iz sistema eCall prejmejo od tri do štiri minute prej kot klice očividcev nesreč, čas prihoda reševalcev na kraj nesreče pa naj bi se po ocenah skrajšal do 40 odstotkov, je poudaril. Vozilo, opremljeno z napravo eCall, namreč v primeru prometne nesreče samodejno pokliče center za obveščanje na številko 112 in istočasno posreduje tudi podatke, kot so lokacija avtomobila, število oseb v vozilu, zadnja smer vožnje in podobno. Razmišljajo tudi o tem, da bi naprava poslala še posnetek zadnje minute vožnje in posnetek nesreče, je razložil Tavčar. Operater v centru za obveščanje se bo po prejemu samodejnega klica iz vozila lahko pogovarjal z voznikom in potniki, če bodo ti sposobni govoriti, voznik oz. potniki pa bodo imeli možnost tudi ročne sprožitve klica v sili.
Sistem eCall pa ne rešuje le življenj, temveč prinaša tudi finančne koristi, še opozarja Tavčar. Vsaka privarčevana minuta za prihod reševalcev na kraj dogodka je po nekaterih ocenah vredna med 500 in 700 evrov. »Če bi nam uspelo tako z e-Callom kot z drugimi novimi storitvami, ki prihajajo na področju klica na številko 112, v povprečju skrajšati čas prihoda vseh reševalnih enot na kraj nesreče za minuto, bi bil prispevek v bruto družbenem proizvodu višji, kot je danes celoten strošek, ki ga država nameni vsem reševalnim sestavom v Sloveniji,« je še dejal.
Sistem eCall je bil v Sloveniji uspešno uveden v sodelovanju z več slovenskimi partnerji, med katerima sta tudi Telekom Slovenije in Iskratel. Glavni direktor kranjske družbe Željko Puljić je povedal, da bo strokovni posvet Testfest ta teden mogoče pokazal, da so potrebne še določene izboljšave standardizacije in sistema, namen pa je, da rešitev in produkti čim prej pridejo na trg v polni funkcionalnosti. »Na koncu želimo vse skupaj zapakirati v rešitev, storitev, ki jo je možno prodati in jo končni kupec razume. Ne gre namreč le za sprožitev klica v klicni center, ob tem se ponuja še cela vrsta možnosti za vzporedno uporabo podatkov, na primer v servisnih centrih avtomobilskih proizvajalcev, zavarovalnicah, dispečerskih centrih nujne medicinske pomoči, seveda v obsegu, ki ga bo dovoljevala zakonodaja.«
Jacob Bangsgaard, prvi mož evropske organizacije za inteligentne transportne sisteme ERTICO - ITS Europe, ki je soorganizator Testfesta, je povedal, da se že petnajst let ukvarjajo z organizacijo takšnih dogodkov, na katerih povezujejo vse deležnike s področja razvoja tehnologij za varnejši in učinkovitejši promet. »Ko smo začeli, je bilo na evropskih cestah 50 tisoč smrtnih žrtev, danes jih je okoli 25 tisoč, kar je še vedno preveč, zato upamo, da bo eCall pomagal to število še znižati.«