Šoferska stavka
Včerajšnji začetek stavke voznikov avtobusov skupine Arriva Slovenija, katere del je tudi kranjski Alpetour, je bil pričakovan. Čeprav sta se vodstvo največjega izvajalca javnega potniškega prometa v Sloveniji in stavkovni odbor vse od njene napovedi 22. avgusta večkrat sestala, so njuna obvestila po koncu vsakič neuspelih pogajanj nedvoumno sporočala, da trdno stojita vsak na svojem bregu.
Manjši žarek upanja, da do fizične izvedbe stavke na prvi »pravi« šolski dan (v petek vendarle še ni šlo zares) morda le ne bo prišlo, za kar sta se vsaj na deklarativni ravni obe strani ves čas zavzemali, je posijal v soboto opolnoči. Tedaj so iz Arrive skopo sporočili, da so se oboji zavezali, da do nadaljnjega ne bodo dajali izjav za medije. Tako pojasnilo običajno pomeni, da so se pogajanja premaknila z mrtve točke, a že naslednji, nedeljski večer je razblinil vsa pozitivna pričakovanja. Stavka bo, je sporočilo vodstvo Arrive, ki vse od njene napovedi zatrjuje, da je ta nezakonita, kar pa v sindikatih zanikajo. Vodstvo Arrive je tako tudi preko medijev stavkajočim zagrozilo, da bodo sledile sankcije, če se bo izkazalo, da je stavka res nezakonita. »To pomeni od kršitve delovnih obveznosti do odškodninskih in kazenskih tožb. Škoda bo velika,« so napovedali.
Sindikate žuganje vodstva Arrive z nezakonitostjo stavke žalosti. Delodajalec se izrecno ukvarja le s posledicami, ne pa z vzrokom stavke, navajajo. Sodeč po stavkovnih zahtevah pa je vzrokov kar precej. Sindikati navajajo, da so vozniki avtobusov preobremenjeni in slabo plačani, v večini podjetij znotraj Arrive nimajo možnosti kariernega napredovanja, počutijo pa se tudi opeharjene zaradi odločitve delodajalca, ki je že pred leti prenehal zanje plačevati obvezno dodatno pokojninsko zavarovanje, slabo pa se (ali sploh ne) plačujejo tudi odmori in čas razpoložljivosti. Ob tem pripominjajo, da so družbe v Arrivi Slovenija, ki letno od države prejmejo okoli osem milijonov evrov subvencij, lani imele skoraj 4,5 milijona evrov dobička, največ Alpetour – 2,7 milijona evrov. V skupini Arriva odgovarjajo, da so stavkovne zahteve nerazumne in nerealistične, da bi dolgoročno gledano skupino in panogo vodile v propad, saj bi njihova uveljavitev za skupino Arriva pomenila več kot 65-odstotni dvig stroška dela voznikov.
Zakon o stavki pravi, da morajo stavkovni odbor in predstavniki organov, ki jim je napovedana stavka, od dneva napovedi stavke in med njo poskušati sporazumno rešiti nastali spor. Iz dosedanjega poteka pogajanj pa lahko ugotovimo le, da se obe strani ne strinjata niti s tem, kdo je doslej resnično pokazal interes, da bi se stavki izognili.