Pogled s kolesa
Lani in letos sem s kolesom obiskal čez tristo gorenjskih krajev od skupno 468, kolikor jih je na območju petih upravnih enot oziroma osemnajstih občin. Pogled s kolesa je drugačen kot recimo iz vozila. Usmerjen je pod kolo, na ceste, a zaradi manjših hitrosti, predvsem navkreber, je več časa za opazovanje in med postanki tudi za razglede.
Kaj opažam? Najprej zapišem nekaj, kar ni dvoma: Gorenjska je izjemno lepa. Tistim, ki si želijo, da bi Slovenija (in z njo vred Gorenjska) v prihodnje postala druga Švica, lahko povem: Švico že imamo, vsaj po lepotah naravnega okolja. Obiskal sem veliko krajev, tudi odročnih vasic, v katerih še nikoli nisem bil, odkrival nove razglede na Bled, Bohinj, Kranj, Lipniško dolino, užival med vožnjo po dolini Radovne ....
Ugotavljam, da je podeželje vse bolj urejeno in da je le malo vasi, do katerih vodi še makadamska cesta. Pravzaprav me preseneča nekaj drugega: številne stranske ceste, ki so glede na prometno obremenjenost manj pomembne in vodijo do manjših krajev, so celo bolje urejene in širše kot glavne, bolj pomembne. V kako slabem stanju sta, na primer, odseka ceste po Zgornji Bohinjski dolini pa od Bleda proti Rečici, odseka, po katerih se zlasti v poletni turistični sezoni prevaža na stotine in tisoče turistov! Ko sem v teh poletnih dneh s kolesom prehiteval skorajda stoječo kolono vozil v smeri z avtoceste proti Bledu, so se mi bolj kot turisti zasmilili domačini, ki to pot uporabljajo za vsakodnevno vožnjo v službo in nazaj ali za opravke v Radovljici, v Kranju. Zakaj so nekatere glavne ceste slabše kot stranske ali pretirano obremenjene, ne vem, a očitno v državi ni neke politike, ki bi znala presoditi, kaj so za Slovenijo glede cest prioritete in za katere ceste je pri razdeljevanju »evrov« treba nameniti več denarja.
V zadnjem času veliko berem in slišim o prizadevanjih države in občin za uveljavljanje trajnostne mobilnosti, v okviru katere naj bi spodbujali uporabo javnih prevoznih sredstev, kolesarjenje, hojo, uporabo električnih vozil ... Verjamem, da bi tovrstna mobilnost bolje zaživela v praksi, če bi imeli več kolesarskih stez, tako v mestih kot med posameznimi kraji. Na Gorenjskem jih imamo še dokaj malo, a tiste redke, recimo od Lesc do Bleda, po Zgornjesavski dolini ali po Bohinju, kažejo na to, da je usmeritev prava in da bi jih potrebovali še več. Med kolesarjenjem sem srečal tudi turiste, ki potujejo s kolesi po Sloveniji in Evropi, in so me recimo v Radovljici vprašali, kako bi se po kolesarski stezi varno pripeljali v Bohinj in v Ljubljano. Po kolesarski stezi? Težko vprašanje, še težji odgovor!