Učenje skozi igro in raziskovanje
Središče za naravno učenje Samorog v Sori pri Medvodah obiskujejo predšolski otroci in tudi štirje prvošolčki. Postali so otroci, uradno šolani na domu, v vsakdanu pa vztrajni gozdni potepini in ustvarjalci vedno novih izzivov, izumov in umetnij. V Sori nastaja tudi doživljajsko igrišče, ki bo odprto za vse otroke.
Anja Radšel: »Želimo si, da bi Samorogova naravna šola s svojim doživljajskim igriščem postala prepoznana kot odlično igralno, vzgojno in učno okolje, dostopna vsem otrokom in priznana kot ustrezna alternativa klasičnemu izobraževanju otrok.«
V Sori pri Medvodah od januarja deluje neprofitni zavod Središče za naravno učenje Samorog, ki se ukvarja z različnimi aktivnostmi za otroke in deluje po načelih spontanega učenja skozi igro in v tesnem stiku z naravo. Otrokom je na voljo pestro okolje (gozd, ustvarjalnica, ranč, kotički montessori, tehnična delavnica …), kjer se skozi igro učijo in spoznavajo svoje veščine in talente. Poudarjajo, da otrokom in tudi odraslim želijo vrniti igro in sobivanje z naravo.
Njihova posebnost je tudi v tem, da imajo poleg predšolskih otrok tudi štiri šestletnike, ki so vpisani v šolo, a je ne obiskujejo. Imajo status šolanja na domu. »To so naši Zvedavi zmaji, ki v Središču za naravno učenje Samorog usvajajo potrebna znanja iz šolskega programa na nevsiljiv način, kot stranski produkt igre in raziskovanja. Otroci večino časa preživijo na prostem, v prostorih nastajajočega doživljajskega igrišča, v gozdu in na travnikih. Tam skozi igro spoznavajo elemente in zakonitosti svojega okolja ter se učijo delovanja v skupnosti. Ves čas imajo na voljo notranji prostor, ki služi umiku pred neprijetnimi vremenskimi vplivi in je opremljen z materiali, namenjenimi ustvarjanju in nekoliko bolj usmerjenemu učenju, mednje so vključeni tudi materiali montessori. Ob otrocih so ves čas prisotni igralni pedagogi, ki delujejo po načelih inkluzivne pedagogike, dvakrat tedensko je prisoten tudi pedagog montessori. Na bližnjem ranču otroci spoznavajo kmečka opravila in skrbijo za konje in druge živali. Enkrat tedensko delo z otroki poteka v delavnici tinkering,« je pojasnila Anja Radšel iz zavoda Samorog.
Središče za naravno učenje obiskujejo otroci več starostnih skupin, od malčkov do šoloobveznih otrok. Ob našem obisku so bili na nastajajočem doživljajskem igrišču v gozdu nad vasjo, kjer sta bila včasih skakalnica in tudi kegljišče. To je bil kraj, kjer so se ljudje družili v naravi, in želja samorogovcev je, da to znova vzpostavijo. »Doživljajsko igrišče, ki ga pripravljamo, je pomemben del Središča za učenje. To so igralna okolja, ki so namenjena vsem otrokom v skupnosti različnih starosti. Otroci imajo v njem na voljo veliko tematskih kotičkov. To je otroški svet, ki ga varuje varuh igre, odraslim pa je vstop vanj praviloma prepovedan. Prva takšna igrišča so bila na Danskem, razširila so se tudi drugam, predvsem po Severni Evropi. Pri nas sta edini takšni igrišči v Mariboru in v Kranju,« je povedala Anja Radšel, ki si želi, da bi doživljajsko igrišče v Sori odprli letošnjo jesen, gre pa za projekt, ki nastaja ob podpori lokalne skupnosti. Pomenil bo veliko pridobitev tudi za vse okoliške otroke, saj bo v popoldanskem času odprt prav za vse, ki si bodo želeli pokukati vanj. Otroci v Središču za naravno učenje Samorog so v naravi vsak dan. Kot pravijo, ni neprimernega vremena, je le slaba oprema. Blato, dež, veter jih prav nič ne motijo. Tudi na ta način spoznavajo letne čase in vremenske pojave.
»Želimo si, da bi Samorogova dežela s svojim doživljajskim igriščem postala prepoznana kot odlično igralno, vzgojno in učno okolje. Da bi naše gozdno varstvo začaralo čim več malčkov in njihovih staršev. In da bi postala Samorogova naravna šola dostopna vsem otrokom in priznana kot ustrezna alternativa klasičnemu izobraževanju otrok,« je nekaj želja za konec dodala Anja Radšel.