Janov krst v ljubljanski operi
Diplomant londonskega Royal College of Music, Kranjčan Jan Gorjanc je napisal glasbo za slovensko operno noviteto Julka in Janez GWV9, ki so jo v SNG Opera in balet Ljubljana premierno izvedli včeraj. Jan kot skladatelj je notam dodal še eno novo dimenzijo: vonj parfuma.
Na odru SNG Opera in balet Ljubljana so krstno izvedli moderno opero z naslovom Julka in Janez GWV9 skladatelja Jana Gorjanca in libretistke Svetlane Slapšak. Libreto za novo komorno glasbeno delo je nastal na podlagi romana v pismih Neka korespondenca (Jedno dopisivanje, 1932) Julke Hlapec - Đorđević, velike jugoslovanske feministke, filozofinje in literatke. V osmih slikah je prikazana zgodba o zapeljevanju, feminizmu in spolni etiki. Zgodba je postavljena v dvajseta leta dvajsetega stoletja, temelji na resničnih osebah in dogodkih. Režiser predstave Jaša Kocelli je med drugim zapisal: »Gre za nenavaden obračun. Julka, evropski človek, intelektualka, poliglotka, in na drugi strani Slovenec Janez, ki je obtičal doma. Evropa se želi ljubiti s Slovenijo, ta pa je nerodna in neodločna.« Operna predstava bo imela več ponovitev; 20., 24. in 25. januarja. Med njenimi ustvarjalci je tudi Kranjčan, 23-letni Jan Gorjanc, in sicer v vlogi skladatelja.
Najprej so bile vabljive strune harfe
Janovo glasbeno ustvarjanje se strmo pne, glede na to, da se je z glasbo začel ukvarjati 'šele' pri enajstih letih, ko so vabljive postale strune harfe. Svojo glasbeno pot je začel leta 2004 v Kranju pri prof. Bronislavi Prinčič, pri kateri je opravil tudi dva letnika srednje glasbene šole na Konservatoriju za glasbo Jurij Slatkonja v Novem mestu. Po maturi na škofijski klasični gimnaziji v Ljubljani je zbral dovolj samozavesti za avdicijo na londonskem Royal College of Music. Z avdicijo je uspešno opravil in štiri leta, vse do lanskega poletja, preživel večinoma v Londonu. Diplomiral je iz harfe pri prof. Rachel Masters ter kompozicije pri prof. Harisu Kittosu.
Kot harfist je dobitnik priznanj na mednarodnih tekmovanjih, Jan pravi, da so takšni nastopi tudi odlična vaja za 'biti na odru'. Ni namreč tako enostavno nastopiti pred množico poslušalcev, kot se morda zdi. Nastopil je v več prestižnih dvoranah, med drugim v Buckinghamski palači v Londonu na priložnostnem zahvalnem koncertu, ki je potekal pod pokroviteljstvom princa Charlesa. »Princ Charles je seveda bil med poslušalci, z zahvalnim koncertom smo se njemu in še drugim donatorjem študentje zahvalili, ker podpirajo delovanje Royal College of Music. Da pa nastopiš na zahvalnem koncertu, moraš na začetku študijskega leta opraviti avdicijo,« je pojasnil Jan, ki je kot solist nastopil tudi z orkestrom RTV Slovenija v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma v Ljubljani na Managerskem koncertu leta 2015.
Raje raziskuje, kot pa glasbeno reciklira
Jan v svoje programe redno vključuje nova, redko izvajana ter pozabljena dela. »Harfa je instrument, ki nima toliko repertoarja kot npr. klavir in kmalu imaš lahko občutek, da se železni repertoar ponavlja, obrača, reciklira. Zato rad raziskujem, kaj še ni bilo posneto, se še ni izvajalo, kar je mogoče še v rokopisu,« je pojasnil. Pred kratkim je kot harfist premierno izvedel J. S. Bachov Koncert v f-molu (za čembalo) BWV 1056 ter Chrysalis – delo obetavne angleške skladateljice L. Harris za harfo, z živo elektroniko.
Simbioza glasbe in parfuma
Kot skladatelj Jan Gorjanc ustvarja vse od solističnih miniatur do večjih del za komorne zasedbe in orkestre. Večino njegovega opusa zapolnjujejo vokalno-instrumentalna dela, med katerimi so tri opere – prva med njimi je bila izvedena že leta 2014 v Cadogan Hall, najnovejša Julka in Janez pa je nastala po naročilu SNG Opera in balet Ljubljana. Navdih za svoje ustvarjanje črpa iz več področij, celo iz sveta dišav. Tako je nastala Oda Udu – skladba za dva pianista, napisana za orientalski parfum angleškega 'nosu' Roje Dova in več vonjev se je pahljačasto razlilo tudi na odru ljubljanske opere na predstavi Julka in Janez.
Jan je umetnika parfumov Rojo osebno spoznal, celo na čaj ob petih ga je Roja povabil, nekaj stekleničk te prestižne znamke parfumov mu je za namen predstave podaril. »Vonj parfuma sem komponiral v glasbo, ker ima oboje veliko skupnih točk. Oboje je umetnost, ki ni vizualna. Parfumske stekleničke so že videti lepe, stran z notami je ravno tako lahko lepa na pogled, ampak umetnost je v vonju in v sluhu. Ničkolikokrat v opisih parfumov zasledimo besede, kot so akord, harmonija, nota, ki so posojeni iz glasbe. Najbližje moji ideji glasbenega portreta parfuma je morda edino le suita skladatelja Harryja Revela Perfume set to Music (Uglasbljeni parfum/Parfum kot glasba), napisana 1948. Ne sicer tako poglobljeno, pa vendarle. V Julki in Janezu izkusite potovanje parfuma, od prve asociacije na prvi vonj, ki pa se čez čas razširi in ima vedno globlje note ... kot odrska zgodba sama. Prvi vonj parfuma je eleganten, ženstven, pomeni vse, kar je tudi v Julkini naravi ...«
Avdicija iz dirigiranja
Jan še pojasni, kako je sploh prišlo do sodelovanja s SNG Opera in balet Ljubljana: »V operi so razpisali večer kratkih oper v sodelovanju z ljubljansko Akademijo za glasbo. Imel sem že napisano kratko opero, jim jo poslal, vendar v izbor nisem prišel, ker je bil večer namenjen študentom slovenske akademije. Sem pa s posnetkom navdušil umetniškega vodjo opere in tako me je povabil k sodelovanju pri operi Julka in Janez GWV9. Libreto za to delo je bil dokončan lani poleti, septembra sem začel pisati glasbo zanjo. Povsem svoboden sem sicer bil pri glasbenem ustvarjanju, določene omejitve pa je bilo vendarle treba upoštevati: orkester je na primer zaradi drugačne diagonalne odrske postavitve sestavljen le iz osmih glasbenikov in omejene izbire instrumentov ...«
Jan je bil v dneh pred premiero zaposlen od jutra do večera, ima pa tudi že nekaj skic in načrtov za prihodnje skladbe. Pripravlja se na avdicije iz dirigiranja za podiplomski študij, najverjetnejša izbira sta Oslo in Zürich.