Helverjeva noč, drama, ki bo razsvetlila
V koprodukciji Prešernovega gledališča in ŠKUC gledališča Ljubljana si bomo danes premierno ogledali krstno slovensko uprizoritev drame Ingmarja Villqista Helverjeva noč v režiji Alena Jelena.
Kranj – Tretja letošnja premiera Prešernovega gledališča, ki bo uprizorjena na malem odru v Stolpu Škrlovec (zato v dveh terminih, danes in jutri, 28. in 29. novembra), je peto sodelovanje z režiserjem Alenom Jelenom, ki tokrat prinaša dramo poljskega avtorja Jaroslawa Swierszcza (Ingmar Villquist je njegov umetniški psevdonim) Helverjeva noč. Gre za psihološko pretanjeno in aktualno dramsko zgodbo, ki prikazuje Nemčijo med razcvetom nacizma in se odvija v siromašni mestni četrti, v kateri je prav vse vzrok ali posledica nasilja. Helverjeva noč je drama o nenavadnem paru, umsko zaostalem mladeniču Helverju (igra ga Blaž Setnikar) in njegovi resignirani rejnici Karli (Darja Reichman), ki živita v majhnem prostoru, v mraku, revščini, osamljenosti, obkrožena s fanatičnim nacizmom, ki z ulic vdira tudi v njun dom. Ideologija zla z vso brutalnostjo vdre v intimni svet in zapleteni odnos med Helverjem in Karlo.
Z dramo v Prešernovem gledališču nadaljujejo trend uprizarjanja besedil, ki govorijo o preteklih časih, predvsem vzponu nacistične ideologije, katerega posledice očitno svet pozna premalo, da bi znal ustaviti podobne trende v zadnjih letih. »Želimo opozarjati na tisto, kar je v družbi najbolj pereče in boleče hkrati. Ena takih stvari je vznik neonacizma, ki je bil nedolgo tega v meglenih obrisih, danes pa se v različnih oblikah kaže po Evropi,« je povedala umetniška vodja gledališča Marinka Poštrak in dodala, da Helverjeva noč, ki se dogaja na tako imenovano kristalno noč, ko je novembra 1937 Hitler naročil pogrom nad Judi, zgodba, ki govori o nacistični miselnosti kot nekem virusu, ki se zažre v vse pore življenja. »Kot angažirani ustvarjalci s predstavo želimo poudariti, kakšna so čustva ljudi, ki so takrat trpeli, in ljudi, ki trpijo danes. Ne po lastni zaslugi,« razmišlja Alen Jelen, kot je povedala igralka Darja Reichman, pa je zgodba prevzela celotno ekipo sodelavcev pri predstavi in je v marsičem posegla tudi na njihovo intimno raven, k čemur je igralec Blaž Setnikar dodal, da so vsi iskali še tisto več, kar ne piše v besedilu.«
Na novinarski konferenci je spregovorila še scenografka Urša Loboda, ki je igralca umestila stanovanje, pravzaprav nekakšno pribežališče iz časa pred drugo svetovno vojno, prostor pa bo določala tudi zvočna podoba, ki jo je pripravila Darja Hlavka Godina. Med drugim bomo slišali tudi originalne posnetke iz tistega časa, govore, zvoke z ulice in podobno … Kot je povedala lektorica Maja Cerar, bo jezik pogovorni. Ne arhaičen, ampak izrazito sodoben, kot je pravzaprav sodobna tudi drama. Ki nas bo spominjala na preteklost in opozarjala na tukaj in zdaj.