Berkov likovni svet nad Loko
V galeriji na gradu v Berkovi domači Škofji Loki so po razstavi, ki je bila poleti v Kranju, odprli drugi del razstavne trilogije ob njegovi sedemdesetletnici. Novembra sledi še razstava v Kamniku.
»Berko je eden naših prvih, vidnejših in kakovostnejših predstavnikov hiperrealizma, specifične in redke, a v svetu cenjene slikarske zvrsti.«
Škofja Loka – Berko velja za vrhunskega slovenskega slikarja. Zato ni presenečenje, da so se ob zamislih za jubilejno in hkrati pregledno razstavo Berkovega več kot štirideset let trajajočega umetniškega opusa v Loškem muzeju odločili, da se povežejo z Gorenjskim muzejem in Medobčinskim muzejem Kamnik ter pripravijo obsežen razstavni projekt. Ta bo več kot pol leta potekal v vseh treh mestih, najprej v Kranju, kjer se razstava te dni izteka, zdaj si Berkova dela lahko ogledamo v Škofji Loki, od sredine novembra naprej pa bo na ogled še v Kamniku.
»Naš tokratni gost je vsekakor gost na kvadrat,« je v vzneseni, a na pravem mestu izrečeni primerjavi uvodoma povedal kustos loške postavitve, umetnostni zgodovinar Boštjan Soklič: »Berko je paradni konj loške umetnosti, ki je slavo ponesel izven meja svojega mesta pa tudi države na številne mednarodne razstave, povezane s hiperrealizmom. Je eden naših prvih, vidnejših in kakovostnejših predstavnikov te specifične in redke slikarske zvrsti, ki zavzeto in objektivno upodablja predmetnost, a hkrati z izpostavljanjem in povečevanjem podrobnosti izpoveduje poglobljen odnos do motivike.« Da je njegova trajna inspiracija vsakdanjost, ki ga obkroža, v njej živi in ustvarja. Po zaslugi likovnih kvalitet, aktualnih vsebin in smisla za humor si Berko v zgodovini slovenske likovne umetnosti zasluži posebno mesto, ki njegovi slikarski identiteti in vlogi v časovnih premenah sodobne slovenske umetnosti pripada.
Vstopil je v svet medijskih podob
Dela za vsako posamezno razstavo so iz Berkovega opusa izbirali posamezni kustosi, poleg Sokliča v tokratnem primeru za kranjsko še ddr. Damir Globočnik in v Kamniku Saša Bučan. Kaj aktualno razstavo na Loškem gradu razlikuje od iztekajoče se kranjske in prihajajoče kamniške, povprašamo avtorja Berka: »Na tej razstavi so na ogled izbrana dela iz vseh mojih ustvarjalnih obdobij. Vsakega zastopa ena ali več slik, ki so karakteristične za tisto obdobje. Če je bil v Kranju poudarek predvsem na novejših slikah, bodo v Kamniku sredica risbe.« Pove, da razstavišče v domačem mestu ni imelo nobene prednosti pri izboru, zagotovo pa je eno od najpomembnejših del, ki so tu na ogled, njegov Spomin na Rim. Kot je še dodal Soklič, je Berko eden prvih slovenskih slikarjev, ki so svojo pozornost namenili medijski kulturi podob in njihovi vsebini v času sedemdesetih let prejšnjega stoletja ter tako 'tlakoval pot' kasnejšim postmodernističnim ustvarjalcem eklektičnih slik ustavljenih televizijskih, filmskih in naključno najdenih internetnih prizorov, vizualnih momentov iz ulične umetnosti, družinskih foto albumov, knjig, reklam in detajlov iz vsakdanjega življenja. »Razstava je zasnovana glede na specifičnost umetniških tehnik in vsebinskih opredelitev, pri oblikovanjih različnih oblikovnih in vsebinskih sklopov pa je bilo naše vodilo celovita predstavitev avtorjevega izjemnega prispevka k slovenski likovni stvarnosti.«
Berko potrjuje, da je zahtevno iz tako obsežnega opusa izbrati ključna dela, a je z razstavo vsekakor zadovoljen, saj jim je uspelo izbrati najpomembnejša dela za posamezno obdobje, o tem, ali se v zadnjem času spet bolj posveča slikanju na platno, pa je dejal: »Moja ustvarjalna obdobja bi lahko razdelil na štiri dele: v prvem desetletju so prevladovale slike, drugih deset let sem nadaljeval z risbami, tretje desetletje je bilo posvečeno grafiki, predvsem s florističnim motivom, še vedno se ukvarjam z digitalnimi podobami, kjer sem nekako skompresiral vse svoje dosedanje delo, zdaj pa se spet vračam k slikarstvu. Motive, ki sem jih prej fotografiral, prenašam na platno.« Razstavo je počastil in odprl minister za kulturo Anton Peršak, ki je v nagovoru Berka prepoznal in potrdil kot pomembnega slovenskega slikarja, ki v svoji odprtosti vedno znova zna čutiti stvarnost okrog sebe in nas. Če je naša pozornost poleti veljala Berku v Kranju, danes, v petek, 16. septembra, ob 18. uri bo v Galeriji Prešernove hiše potekalo vodenje po razstavi, jo bomo odslej preusmerili na razstavo v galeriji na Loškem gradu.