Tometov most je eden redkih mostov, ki so v isti funkciji že 350 let. Včasih so čezenj hodili peš, se vozili s konji, danes pa je obremenjen z avtomobili. / Foto: Maja Bertoncelj

Tometov most drži že tristo petdeset let

Tometov most na Seničici ima letnico 1666. Po njem so hodili peš, se vozili s konji, med vojno so čezenj peljali celo tanki, pred kratkim pa se je malce »oddahnil« od velikega prometa. To je namreč kamniti most na lokalni cesti, ki je mnogim služila kot obvozna v času rekonstrukcije mostu v Mednu.

V zadnjem obdobju, ko je potekala obnova mostu nad železniško progo v Mednu, so številni vozniki za pot proti Ljubljani in iz nje uporabljali lokalno cesto od Medvod mimo Seničice in Medna. Domačini pravijo, da je šlo tod okrog tretjine vsega prometa na sicer eni najbolj obremenjenih prometnic v državi. Na trasi je na Seničici tudi kamniti Tometov most z dolgo zgodovino. Na stebru ob mostu je letnica 1666.

Več o mostu nam je povedal Janez Šušteršič, domačin iz Tometove domačije, ki je neposredno ob mostu in je skupaj z mostom in kostanji spomenik lokalnega pomena: »Tometov most letos praznuje 350 let in je eden zelo redkih, ki je v isti funkciji že toliko časa. Bil je na trasi Oglej–Salzburg, ki je bila v zgodovini izredno pomembna. Tega so se takrat očitno dobro zavedali. Most je bil zgrajen skrbno in trdno. Struga Maveljščice, ki teče pod njim, je pri mostu posebej utrjena z obdelanimi izklesanimi kamni. Most so zgradili tako, da so polagali izklesan kamen na kamen praktično brez veziv. Ima le železni lok. Zdržal je vse velike naravne nesreče, tudi potrese.« Šušteršič pravi, da so šli čez most številni znani Slovenci in državniki iz cele Evrope: »Uporabljal ga je France Prešeren, Fran Saleški Finžgar ga je omenil v delu Leta mojega popotovanja. Nekateri most imenuje Napoleonov most. Čezenj se je umikala francoska vojska, ni pa podatka, da bi bil z njo tudi sam Napoleon.«

Pojasnil je, da je čez most do leta 1938, ko so zgradili sedanjo cesto, potekala edina prometnica mimo Medvod do Škofje Loke in Kranja. Pred vojno se je imenovala Ljubeljska cesta. Most je bil pomemben tudi v nekdanji Jugoslaviji. »Da je ostal tak, kot je, in da ga niso povečali, ima velike zasluge prof. dr. Marjan Mušič, ki ga je uvrstil v takratni jugoslovanski katalog varovanih kulturnozgodovinskih spomenikov,« pove Šušteršič, ki si želi, da bi zanj poskrbeli tudi v prihodnje in ga obvarovali propadanja. »Ob njegovi obletnici bi ga bilo smiselno obnoviti. Zaščitni podporni zid neposredno ob temelju mostu se je po 350 letih začel rušiti. Za skupnost bi bila to velika škoda, da bi takšen objekt začel propadati. Most so sicer restavrirali pred približno tridesetimi leti, a je bil potreben le lepotnih popravkov. Celoten zaščiten kompleks bi bil sedaj potreben obnove, vključno z naravno-kulturno dediščino (kostanji, zid, struga).«

Kdor prečka most, niti ne ve za njegovo zgodovino in pomembnost, saj ob njem ni nobene označevalne table. Kljub temu se ustavi kakšen turist, pred leti pa je služil celo kot kulisa angleški glasbeni skupini pri snemanju videospota.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

GG Plus / sobota, 20. januar 2024 / 09:01

Čaka, da ga pokliče papež

Čeprav ima dela dovolj, Andrej Mlinar smeje pravi, da bi naredil izjemo, če bi ga za ozaljšanje katrce poklical papež. »Vsekakor bi mi bilo v ponos,« se zamisli restavrator, »zdravnik« in popravljalec...

Objavljeno na isti dan


GG Plus / ponedeljek, 18. maj 2015 / 15:01

Najbolj znan je bil »fitipaldi«

V Stebriščni dvorani Mestne hiše je na ogled več kot šestdeset Iskrinih telefonov iz zbirke nekdanjega iskraša Zvoneta Preseka.

Gospodarstvo / ponedeljek, 18. maj 2015 / 14:56

Prva piščančja klavnica

V piščančji klavnici na kmetiji Ažman na Suhi pri Predosljah, prvi na Gorenjskem, lahko v eni uri zakoljejo do dvesto piščancev. Lani jeseni so se začeli ukvarjati tudi s predelavo mleka v mlečne izde...

Kronika / ponedeljek, 18. maj 2015 / 14:53

Obramba bi izločila izvedenca

Na sojenju strojevodji Andreju Ponikvarju, obtoženemu povzročitve železniške nesreče na Jesenicah avgusta 2011, obramba zahteva izločitev sodnega izvedenca železniške stroke.

Kronika / ponedeljek, 18. maj 2015 / 14:29

Izginil golf

Škofja Loka – Škofjeloški policisti obravnavajo krajo osebnega avtomobila volkswagen golf TDI, srebrne barve, reg. št. LJ UV-082. Lastnik, ki je bil s tatvino oškodovan za nekaj tisoč evrov, ga pog...

Gospodarstvo / ponedeljek, 18. maj 2015 / 14:26

Študentje za podjetja manj zanimivi

V eŠtudentskem servisu so prvi mesec po uveljavitvi obveznih prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje zaznali 60-odstotni upad študentskega dela.