Če obdarovancu darilo ne ugaja ...
December je mesec, ko potrošniki več kot običajno kupujejo darila. Pri nakupu se jim lahko zgodi, da darilo obdarovancu ni prav ali mu ne ugaja ali da pri nakupu preko spleta dobijo poškodovan izdelek ali izdelek, ki ni tak, kot je obljubljal prodajalec. Kako ravnati v takšnih in podobnih primerih?
Kranj – Številni potrošniki še vedno menijo, da brezhiben izdelek lahko vrnejo v trgovino v osmih dneh od dneva nakupa, v Zvezi potrošnikov Slovenije pa jih ob tem opozarjajo, da je takšno prepričanje zmotno in da jim prodajalec ni dolžan zamenjati takšnega izdelka, izstaviti dobropisa ali vrniti kupnine, razen v primeru, če je to izrecno obljubljal. Zakon o varstvu potrošnikov namreč določa pravice potrošnikov samo, če ima kupljeni izdelek napako. V tem primeru potrošnik lahko izbira, ali bo od prodajalca zahteval popravilo izdelka, znižanje ali vračilo celotne kupnine ali zamenjavo izdelka. Če gre za brezhiben izdelek, je le od prodajalčeve poslovne prakse odvisno, ali bo dovolil zamenjavo izdelka z drugim, izstavil dobropis ali celo vrnil kupnino. V zvezi potrošnikov zato svetujejo potrošnikom, da pred nakupom (darila) preverijo, kakšne možnosti jim ponuja trgovec, če jim sicer brezhiben izdelek ne bo ustrezal. Če jim omogoča vračilo izdelka, je pomembno, da ob nakupu shranijo račun, s katerim bodo dokazovali, kje in kdaj so ga kupili.
Drugače je urejeno vračilo izdelkov, ki jih potrošnik kupi preko spleta. V tem primeru lahko kupljeni izdelek vrne v zakonskem roku, to je v 14 dneh od prejema izdelka, ne da bi mu bilo treba navesti razlog za vračilo, trgovec pa mu mora v 14 dneh od prejetja obvestila o odstopu od pogodbe vrniti celotni znesek. Če potrošnik prejme poškodovano pošiljko, naj je ne prevzame, ampak naj jo zavrne, še prej pa naj poškodbe fotografira in skupaj s fotografijo pisno obvesti prodajalca o razlogih za zavrnitev pošiljke. Tudi v primeru, ko paket ni poškodovan, naj preveri, ali je prejeti izdelek brezhiben.
Kako pa naj potrošnik ravna v primeru, če izdelek nima obljubljenih lastnosti? Kupil je vodoodporne čevlje, ki so povsem premočili že ob prvem deževju, ali torbico, pri kateri zadrga ne deluje ... V zvezi potrošnikov mu svetujejo, da uveljavlja stvarno napako in zahteva zamenjavo za nov izdelek, popravilo ali vračilo (dela) kupnine. Prodajalca mora o napaki obvestiti v dveh mesecih od dneva, ko jo je odkril, in najkasneje v dveh letih od dneva nakupa. Če je kupil tehnični izdelek, za katerega velja tudi garancija, se lahko sam odloči, ali bo uveljavljal stvarno napako ali pravice iz garancije. Pri uveljavljanju garancije je najprej upravičen do popravila in šele v primeru, če izdelek v 45 dneh ni popravljen, lahko zahteva zamenjavo za nov izdelek ali vračilo kupnine.