Mikavni za reklamne filme
Stara gorenjska mestna jedra, naravne »kulise« in kulturne znamenitosti so mikavne tudi za komercialna snemanja reklamnih filmov. V nekaterih občinah za tovrstna snemanja zaračunavajo takso (ali si za to prizadevajo), v drugih o tem niti ne razmišljajo.
Kranj – Občina Bohinj je na oktobrsko redno sejo vložila predlog zaračunavanja takse za komercialna snemanja v Bohinju. Zaradi domnevnih nejasnosti, kdaj bi bilo zaračunavanje takse dovoljeno – torej ali bi občina lahko zaračunavala razgled na Bohinj ali le snemanje na javnih površinah, pa je župan Franc Kramar predlog umaknil. Predlog takse je sicer predvidel 500 evrov takse na dan, občinske komisije pa so predlog zvišale na tisoč evrov. Kot je na seji dejal župan, je snemalnih ekip v Bohinju vse več, od njih pa z izjemo parkirnine nimajo nobenega zaslužka. Občine imajo po mnenju pravnikov pri uvedbi tovrstnih taks povsem proste roke, vendar ocenjujejo, da veljajo le za snemanje na javnih površinah, soglasja za snemanje na zasebnih zemljiščih pa morajo podati lastniki, ki se morajo za morebitna nadomestila dogovoriti sami. Takse bi sicer veljale le za komercialna snemanja, brezplačna pa ostanejo tako informativna kot dokumentarna snemanja. Kot je dodal župan Kramar, je razočaran nad pomisleki svetnikov, saj je bil predlog odloka dober, pri pripravi pa so se zgledovali po občinah, ki že imajo tovrstne takse. Zaradi pomislekov nekaterih svetnikov je župan predlog umaknil, o novem predlogu pa za zdaj ne razmišljajo.
Veliko zanimanja za snemanje ne Bledu
Bled zagotovo ponuja eno najprivlačnejših naravnih »kulis« za snemanje tudi komercialnih oglasnih filmov. »Na leto se pri nas oglasi tudi do deset komercialnih snemalnih ekip, ki na Bledu želijo posneti film, videospot, oglas in podobno,« je razložil direktor občinske uprave Matjaž Berčon. Za snemanje jim praviloma zaračunajo petsto evrov na snemalni dan. Nekomercialnih snemanj za potrebe promocije na nacionalnih televizijah, je poudaril Berčon, ne zaračunajo. Ravno poleti so tako na primer na Bledu snemali izobraževalno oddajo za otroški program BBC. Občinsko takso so določili z vrednostjo točke na kvadratni meter in glede na obseg javne površine, ki ga v povprečju porabijo ekipe, potem nanese približno zgoraj navedeni znesek. Odlok, ki to ureja, je v veljavi že leta, ravno ta čas pa ga posodabljajo glede na novo zakonodajo. Posodobljen odlok naj bi v veljavo stopil z novim letom.
Škofja Loka: za 500 kvadratnih metrov 500 evrov takse
Škofja Loka velja za eno najbolj fotogeničnih slovenskih mest in s svojo podobo privlačnega romantično-nostalgičnega srednjeevropskega mesteca ponuja imenitne lokacije producentom igranih in reklamnih filmov. »Leta 2012 so tam denimo posneli tudi reklamni spot za novi model Audija A5, še prej je v Škofji Loki Audi posnel nekaj fotografij za svoj koledar. V Loki so v zadnjih nekaj letih posneli tudi reklamne spote za Pivovarno Laško (pivo ''Eleksir''), trgovsko verigo Mercator, v atraktivnem reklamnem spotu za Cocktino kampanjo ''Ugrizni me!'' se je Loka prelevila v vampirsko mesto Nevergreen, posneli so tudi reklamni film za eno od slovenskih pekarn, ponudnika mobilne telefonije, švedsko loterijo, v okolici Škofje Loke pa je bila posneta tudi reklamna akcija za trgovsko verigo Tuš. Snemanja na javnih površinah ureja odlok o občinskih taksah v Občini Škofja Loka iz leta 2009, ki za komercialna snemanja predpisuje občinsko takso v višini enega evra za kvadratni meter uporabljene površine na dan, kar denimo pomeni, da produkcijska hiša za snemalni dan na 500 kvadratnih metrih uporabljene površine plača 500 evrov takse,« sporoča Jernej Tavčar s škofjeloške občinske uprave. Letni prihodki iz naslova takse so odvisni od števila produkcij v tekočem letu, števila snemalnih dni in zasedbe površin. »So pa takšna snemanja v korist kraju, saj povečujejo njegovo prepoznavnost in podobo privlačnega, slikovitega, (fil)mičnega kraja, ki ga vsekakor velja obiskati,« še dodaja Tavčar.
Kranj zaračunava, Jesenice ne
Mestna občina Kranj oddaja zemljišča v najem v skladu z določili Zakona o stvarnem premoženju države in samoupravnih lokalnih skupnosti. Cene najema so določene v ceniku najema zemljišč Mestne občine Kranj. Za snemanje reklam je najemnina 1,50 evra za kvadratni meter zemljišča na dan.
Na Jesenicah takse ne zaračunavajo, so pa že večkrat omogočili snemanje reklamnih spotov in kratkih filmov na zgodovinskem območju Stare Save, saj menijo, da gre pri tem tudi za promocijo Jesenic.
Občina Kamnik najemnine v primeru prireditev – kamor uvrščajo tudi različna snemanja – zaračunava na podlagi Pravilnika o oddajanju nepremičnega premoženja Občine Kamnik v najem, a najemnine ne zaračunajo, če je prireditev v občinskem interesu. »Občina Kamnik je v maju letos izdala soglasje za brezplačno snemanje televizijskega oglasnega sporočila za tujega naročnika (Opel) na javni površini na Perovem zaradi prispevka k turistični promociji občine Kamnik. V mesecu juniju letos pa se je za najem javne površine v Mekinjah zanimala družba za snemanje videospota podjetja iz Indije, vendar se nato niso odločili za najem,« pojasnjujejo na občini, kjer prihodkov iz naslova snemanj letos tako niso imeli.
Radovljica: snemanja prinašajo prepoznavnost
Tudi Občina Radovljica ne zaračunava takse, čeprav je posebej Linhartov trg priljubljena lokacija za snemanja reklamnih spotov. Kot so pojasnili na radovljiški občinski upravi, skladno z odlokom o občinskih taksah zaračunajo le takso za vlogo, ki znaša nekaj več kot 18 evrov. »V staro mestno jedro nekajkrat na leto pridejo ekipe, ki snemajo reklamne spote,« pojasnjuje direktorica LTO Radovljica Nataša Mikelj. »Tega jim ne zaračunavamo, plačajo pa za uporabo baročne dvorane, če jo potrebujejo.« Kot je še povedala, tovrstnih dogodkov ni veliko, tako da ne motijo življenja v starem mestnem jedru, celo obratno. Pred leti, ko je prišla italijanska ekipa, ki je snemala oglas za priznano živilsko blagovno znamko in trg za potrebe snemanja odela v božično dekoracijo, je ta predstavljala dodatno atrakcijo v mestu. »Okrasitev so nam pustili za praznike in nam ob tem dali še odlično idejo za praznično krašenje trga, po kateri se ravnamo zadnjih nekaj let. Ob tem ne gre pozabiti, da člani ekip pri nas spijo in jedo, zgodilo pa se je tudi, da so prišli italijanski turisti, ki so eksplicitno hoteli obiskati kraj, kjer je bil posnet oglas,« je povedala Mikljeva.