»Posebni vlak iz Dobove ...«
Trikrat na dan, zjutraj, opoldne in zvečer, izredni potniški vlaki iz Dobove skupine beguncev in migrantov skozi Jesenice prepeljejo v Avstrijo. Na jeseniški železniški postaji so postopki že utečeni, postanek vlakov običajno traja le nekaj minut. Prebežniki medtem ostanejo na vlaku, za varnost pa na železniški postaji v tem času skrbijo policisti Policijske postaje Jesenice.
Kako poteka sprejem takšnega vlaka, smo si v ponedeljek zvečer ogledali v spremstvu Zorana Račiča, prometnega tehnologa iz Službe za vodenje prometa pri podjetju Slovenske železnice – Infrastruktura. Jeseničan je na začetku begunske krize spremljal odhod vseh vlakov s prebežniki skozi Jesenice. Kot je povedal, so Slovenske železnice glavni prevoznik za prevoz migrantov čez mejo; z vlaki jih vozijo tako do Šentilja, ki je glavna vstopna točka v Avstrijo, kot tudi skozi Jesenice do Podrožce. Prevoze koordinira Generalna policijska uprava, ki pri Slovenskih železnicah tudi naroči izredne vlake. Po Račičevih besedah so Slovenske železnice dale na voljo 23 vagonov in dve tako imenovani "gomulki". Skozi Jesenice običajno peljejo vlaki s šestimi vagoni, na katerih je po 540 beguncev oziroma migrantov, ki so v Sloveniji že registrirani. Spremljajo jih policisti, vlak iz Dobove pa proti Jesenicam običajno pelje brez postankov.
Ko vlak pripelje na Jesenice (prometnik ga napove kot "posebni potniški vlak iz Dobove za Podrožco"), ga na železniški postaji pričakajo policisti Policijske postaje Jesenice, ki pa k sreči doslej večjih težav z begunci na vlakih niso imeli. Z vlaka izstopita slovenski strojevodja in vodja vlaka, ki ju zamenjata avstrijska kolega. Po Račičevih besedah je sodelovanje z avstrijskimi kolegi odlično, k dobri komunikaciji pa pripomore tudi znanje nemškega jezika, ki ga govorijo predvsem prometniki na postaji Jesenice in naš sogovornik. "Celoten postopek je dogovorjen z Avstrijci, od števila vlakov do števila vagonov in potnikov. Prometnik z Jesenic obvesti avstrijskega kolega, kdaj bo vlak pripeljal in kdaj bo odpeljal." Po Račičevih besedah med vožnjo begunci ne povzročajo večjih težav (občasno sicer aktivirajo zasilno zavoro, kar pa je prepovedano), saj vedo, da jih peljejo v Avstrijo, torej korak bliže "obljubljeni deželi" Nemčiji. V ponedeljek zvečer je večina potnikov že spala, med njimi je bilo kar nekaj družin z majhnimi otroki, iz vlaka se je zaslišal jok dojenčka, mladi moški so na hodniku vlaka kadili in spraševali, kje sploh so. Odgovor "Blizu Avstriji, samo še nekaj kilometrov stran" je enemu od njih, dejal je, da je iz Irana, na utrujen obraz narisal nasmešek. In kam želite? V Nemčijo ... Tokratni postanek na Jesenicah je trajal sedemnajst minut, zatem žvižg in vlak je odpeljal. Srečno ...
Na peronu so ostali kupčki smeti, s tirov pa je zasmrdelo po iztrebkih ... Sanitarije na vlakih so namreč urejene tako, da iztrebki padajo neposredno na tla, zato so na jeseniški železniški postaji na tiru, kjer ustavi vlak z begunci, po tleh položili posebno "preprogo". Delavci komunalnega podjetja JEKO-IN skrbijo za njeno čiščenje, prav tako pa očistijo tudi peron, saj za begunci običajno ostane kar precej odpadkov. Tudi vlaki so po izkrcanju potnikov zelo umazani, je povedal Račič. Po vsaki drugi vožnji zato vlake v posebej prirejeni pralnici v Ljubljani temeljito očistijo.
Zoran Račič je izpostavil odlično sodelovanje z jeseniškimi policisti, saj delajo z roko v roki. So pa zaposleni na železnicah zaradi dodatnega dela že nekoliko utrujeni, je dodal, saj begunska kriza traja že dolgo, a bodo tudi to zmogli. Visoki pa bodo tudi stroški; na Slovenskih železnicah sicer natančnega izračuna, koliko bodo znašali, še nimajo, prav tako pa še ni dogovora, kdo jih bo na koncu pokril.