V Galeriji Layerjeve hiše je na ogled dvanajst gvašev Gabrijela Stupice. / Foto: Primož Pičulin

Drugačen Stupica

Ob dnevu boja proti okupatorju in sedemdeseti obletnici konca druge svetovne vojne v Evropi so v Galeriji Layerjeve hiše odprli razstavo gvašev slovenskega slikarja Gabrijela Stupice. Na ogled je dvanajst del s tematiko upora, ki sicer ni značilna za njegovo likovno ustvarjanje.

Obeleževanju 70. obletnice osvoboditve in konca 2. svetovne vojne so se pridružili tudi v Layerjevi hiši, kjer so prejšnji četrtek odprli razstavo gvašev enega naših najpomembnejših slikarjev Gabrijela Stupice (1913–1990). Gre za cikel dvanajstih gvašev, ki jih je Stupica naslikal na povabilo umetnostnega zgodovinarja in urednika Lojzeta Gostiše. Mojstrovine manjšega formata je Stupica ustvaril v letih 1961 in 1962 za objavo v drugi iz serije štirih monumentalnih knjig Ljubljana v ilegali, a je redno zamujal roke za oddajo. Tako dela nikoli niso dočakala objave, nazadnje pa jih je Stupica poklonil Gostiši. K sodelovanju pri omenjeni seriji knjig, med letoma 1959 in 1979 so izšle štiri, so bili sicer angažirani tudi drugi odlični slovenski umetniki, ki so mogočnost narodnega upora izražali v likovnih delih. Ob Gabrijelu Stupici še Marij Pregelj, Ive Šubic, Ivan Seljak Čopič in drugi. A vrnimo se k Stupičevemu ciklu, ki je bil prvič razstavljen leta 2008 v Mednarodnem grafičnem likovnem centru v Ljubljani v okviru razstave Upor/Restistance, tokrat pa jih lahko vidimo v Kranju.

Gabrijel Stupica se je rodil v Dražgošah, študiral na akademiji v Zagrebu, leta 1946 se je vrnil v Ljubljano in deloval na novoustanovljeni akademiji, kjer je bil do svoje upokojitve dvakrat tudi rektor. Velja za enega najbolj uveljavljenih umetnikov v nekdanji Jugoslaviji ter za enega najbolj cenjenih slovenskih modernističnih umetnikov. Njegova dela so razstavljena v muzejih in galerijah na območju nekdanje Jugoslavije ter v Ameriki, Stockholmu, Rimu, Nürnbergu in drugod.

Kot smo že omenili, so motivi razstavljenih del povezani s tematiko NOB, s katero se kot slikar sicer ni pogosto ukvarjal. Poznamo ga bolj po njegovih introvertiranih, intimnih avtoportretih, portretih hčere, znane so njegove neveste … Eden osrednjih mojstrov slovenskega modernizma pa je tokrat ustvarjal na temo druge svetovne vojne in upora. Motivno se avtor poda na sodišče, dve sliki prikazujeta sedeče sodnike in sojenje, na slikah, ki jih je naslovil Sestanek, vidimo najbrž skrivno srečanje več moških in žensk, sedečih za mizo. Sledi prizor Ilegalci, ki predstavlja pet moških in ženskih glav oziroma doprsij. Na listu Zadnja pot vidimo ženske in moške z zavezanimi rokami, ki jih italijanski vojaki vkrcavajo na tovornjak. Sedma risba z naslovom Requiem prikazuje krsto, v kateri leži moški, za njo pa so nanizane glave žalujočih. Gvaš Ob pogorišču predstavlja štiri doprsja obupanih žensk, deveti Talci pa sedem stoječih moških pred zidom. Na deseti risbi Kamion so moške in ženske postave vidne skozi zadnji del s ponjavo prekritega tovornjaka. Enajstega je naslovil Pogrebci in predstavlja skupino ljudi, zbranih ob zadnjem slovesu, sledi še motiv, imenovan Ob pogorišču, kot so zapisali pred leti ob razstavi v MGLC.

Zanimivo pa je, da se je prav v času, ko je slikal omenjeni cikel gvašev, v Stupičevem slikarstvu dogajala temeljita sprememba. Za platna, nastala v petdesetih letih, je značilna temna, zamolkla barvitost, avtor je uporabljal predvsem težke, zemeljske barve, na to temačno razpoloženje je najbrž vplival tudi prostor starega ljubljanskega ateljeja na Resljevi. Ko se je preselil v Rožno dolino, so barve postale svetlejše, kasneje pa je prevladala popolna belina z vsem bogastvom njenih odtenkov. Med temnim in svetlim so tudi njegovi gvaši, ki so na ogled v Layerjevi hiši do 20. maja.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Šport / četrtek, 18. avgust 2016 / 12:43

Cilji so visoki in dosegljivi

HDD SIJ Acroni Jesenice je dan pred uvodno tekmo v novi sezoni predstavil ekipo in strokovni štab.

Objavljeno na isti dan


Splošno / nedelja, 7. oktober 2007 / 07:00

V Acroniju prej ali slej drugačen delovni čas

V Acroniju še niso spremenili delovnega časa, a dolgoročno bodo zagotovo prešli na osemurni delovnik, pravi glavni direktor.

Splošno / nedelja, 7. oktober 2007 / 07:00

Jesenice naj postanejo mesto priložnosti

Oto Kelih (SD) je najstarejši svetnik v jeseniškem občinskem svetu. "Živi za to, da se učiš, uči se zato, da živiš," je eno od njegovi življenjskih vodil.

Splošno / nedelja, 7. oktober 2007 / 07:00

Lekarna bi se rada preselila

Ena od možnosti bi bila ureditev lekarniških prostorov pri Splošni bolnici Jesenice.

Splošno / nedelja, 7. oktober 2007 / 07:00

Ministri tudi na Jesenicah

V okviru vladnega obiska Gorenjske so Jesenice obiskali trije ministri - za zdravje Zofija Mazej Kukovič, za razvoj Žiga Turk in za notranje zadeve Dragutin Mate.

Splošno / nedelja, 7. oktober 2007 / 07:00

Minister Turk na Domenci

»Vedno, kadar se peljem mimo Lesc in ob cesti vidim oglas domenca.com, se sprašujem, kakšno podjetje je to,« je na vprašanje, zakaj se je na Jesenicah odločil obiskati ravno podjetje Domenca,...