Ponavljanje razreda

Odkar pomnim, je ponavljanje razreda nekaj nezaslišanega, nedopustnega in travmatičnega za otroka. V naših glavah, seveda. V realnosti so veliko težje stvari kot ponavljanje. Hujši je vzorček, da lahko napreduješ brez dela. Bolj strašno kot ponavljanje je dejstvo, da lahko otrok izsili, da ne ponavlja razreda. Škodljivo je porivati otroka iz razreda v razred z luknjami v znanju. Še bolj škodljivo je vztrajati v rednem programu, kadar so otrokove sposobnosti tako slabe, da se otrok muči. Ob vsem navedenem je ponavljanje razreda še najmanjše zlo.

Na žalost se v naši državi bolj izogibamo temu, da bi otroci razred ponavljali, kot pa da bi bili zagovorniki ponavljanja. Razlog tiči v težavah, ki jih prinaša trdno usidrana miselnost o ponavljanju razreda. Ponavljanje razreda je sramota. Poraz staršev. Stiska za otroka. Nesposobnost učitelja. Zapis za vedno. Je to res? Mar ni logično, da učenec ne more napredovati, dokler ne usvoji določene snovi, minimalnih standardov znanja za posamezno leto? Razlogi za to so različni. Za nas so upravičeni, če gre za daljšo odsotnost zaradi zdravstvenih razlogov, ko otrok resnično ni mogel opravljati šolskih obveznosti. Kadar gre za lenobo, je ponavljanje koristno. Kajti otrok bi moral spoznati, da brez dela ni pozitivnih rezultatov. Zakaj ne bi delal samo dva meseca in v tem času opravil vse za nazaj? Kakšno je znanje, ki ga usvojiš v dveh mesecih? Ali ni to samo krpanje lukenj, ki postajajo iz razreda v razred vedno večje?

Ko gre za slabše sposobnosti, je ponavljanje razreda skoraj nujno. Otrok je utrujen, brezvoljen, z veliko truda ni zmogel doseči pozitivnih rezultatov. V tem primeru je ponavljanje razreda nekakšen počitek za otroka, saj ne bi zmogel naporov novega šolskega leta. Hkrati pa usmeritev, kako naj otrok nadaljuje šolanje. Ali bo zmogel šolanje v rednem programu ali bo boljša izbira prilagojen program? Odločitev o ponavljanju razreda ni nikdar hitra in stvar enega samega človeka. Potrebno je pretehtati koristi in slabosti za otroka. Predvsem pa je treba gledati naprej in videti celo sliko šolanja, življenja. Ali bo otrok zmogel v višjih razredih? Katere sposobnosti bo potreboval? Kako lahko to pridobi? Bo leto ponavljanja zadosti ali potrebuje dodatno pomoč?

Veliko odgovorov potrebujemo, preden se odločimo. Pomembni so tudi odgovori, kako bo ponavljanje sprejel otrok in kakšna so stališča njegovih staršev. Če je to zanje sramota, potem otrok ne bo dojel smisla ponavljanja. Smisel je, da usvojiš in utrdiš snov, ki jo boš potreboval v naslednjem razredu. Bojim se, da nam bodo zaradi hitrosti usvajanja vedno obsežnejših šolskih programov otroci uhajali v višje razrede s šibkim znanjem. Smisel je v kvaliteti, ne v kvantiteti. Zato je prav, da bi se o ponavljanju razreda večkrat pogovarjali. Ne samo takrat, ko se zgodi. Ni treba, da je to grožnja, ki postane kazen. Otroci bodo hitreje kot odrasli dojeli, da je to logična posledica. Sporočilo ponavljanja je prav v tem. To ni nikoli maščevanje naveličane učiteljice ali obupavanje nad otrokom. To je samo spoznanje, lekcija, ki ti koristi za življenje.

Starše največkrat skrbi, kako se bodo otroci znašli med novimi sošolci. Tako kot se znajdejo v vseh ostalih primerih. Pri tem ne šteje dejstvo o ponavljanju, ampak socialne veščine, ki jih ima otrok. Če nima težav z vrstniki v tem razredu, jih najbrž ne bo imel v drugem. Če v sedanjem razredu moti pouk, nadleguje sošolce, jezika učiteljem, bo to po vsej verjetnosti počel tudi v naslednjem. Kako bo s samopodobo? Ta ni odvisna od ponavljanja, ampak od sporočil, ki jih otrok dobi zaradi ponavljanja. Če otroka zasujemo s pridevniki, z obtožbami in z občutkom krivde, mu to popolnoma nič ne koristi. Veliko boljše je, če mu pomagamo s postavitvijo dnevnega urnika, z metodami učenja in z nadzorom šolskih obveznosti.

V letu ponavljanja otrok več pridobi kot izgubi. Učne navade je lažje usvajati z že znano snovjo. Lenobo se hitreje premaga, če je napor postopen. Stare, škodljive vzorce izogibanja, odlašanja lažje premagamo po korakih. Zato se ne bojmo ponavljanja. Bojmo se luknjastega napredovanja.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Kamnik / nedelja, 28. april 2019 / 11:44

Sanacija se je začela

Direkcija RS za infrastrukturo je po dveh letih opozoril vendarle začela sanacijo podpornega zidu in brežine pod državno cesto v Kamniško Bistrico.

Objavljeno na isti dan


Zanimivosti / petek, 10. marec 2023 / 07:45

Stoletna tradicija v Kropi in Kamni Gorici

Kropa, Kamna Gorica – Spuščanje barčic v vodo ima v Kropi in Kamni Gorici večstoletno neprekinjeno tradicijo in pomembno prispeva k ohranjanju kulturno-zgodovinske dediščine kraja, poudarjajo v kov...

Tržič / petek, 10. marec 2023 / 16:51

Za zdaj še brez Razgleda

Na zadnji seji tržiškega občinskega sveta so z dnevnega reda umaknili prvo obravnavo ustanovitve javnega zavoda za turizem, šport in mladino Tržič, krajše Razgled.

Gospodarstvo / petek, 10. marec 2023 / 16:50

Ustavno sodišče razveljavilo zakon

Ljubljana – Ustavno sodišče je ta teden v celoti razveljavilo izpodbijani zakon o postopku sodnega in izvensodnega varstva nekdanjih imetnikov kvalificiranih obveznosti bank. Razveljavitev je zahte...

Gospodarstvo / petek, 10. marec 2023 / 16:50

Ob dnevu žensk

Ljubljana – Ob mednarodnem dnevu žensk so na Statističnem uradu pripravili nekaj zanimivih podatkov. Zastopanost žensk na trgu dela je višja od povprečja držav članic EU. Leta 2021 je bilo delovno...

Kronika / petek, 10. marec 2023 / 16:49

Med prehitevanjem trčil v mopedista

Cerklje – V torek okoli 20.40 se je na cesti Zgornji Brnik–Cerklje zgodila prometna nesreča med voznikoma osebnega vozila in mopeda. Po ugotovitvah policistov se je 23-letni voznik z avtomobilom pe...