Delnica je bila podcenjena
Kranjski avtobusni prevoznik Alpetour – Potovalna agencija, ki v zadnjem obdobju zelo dobro posluje, je v postopku prodaje, kar je najbrž tudi glavni razlog za dvig borzne vrednosti njegovih delnic. Tudi o tem smo se pogovarjali s predsednico uprave Ivanko Zupančič Gaber.
Na relaciji med avtobusnimi prevozniki in državo se je letos že nekajkrat zaiskrilo. Najbolj na nož je šlo maja zaradi (ne)izplačil subvencij za študentske in dijaške vozovnice. Prejšnja vlada je potem denar zagotovila do konca leta. Kako je to vprašanje rešeno za naslednje leto?
»Avtobusni prevozniki smo koncem meseca novembra ministrstvu za infrastrukturo in prostor posredovali ponudbo za opravljanje registriranih javnih linij v zatečenem obsegu za obdobje januar–december 2015 in pričakujemo do konca decembra podpis finančnega aneksa h Koncesijski pogodbi in podpis Pogodbe o subvencioniranju dijaških in študentskih vozovnic. Za kako dolgo obdobje, nam uradno še ni znano.«
Pred kratkim ste avtobusni prevozniki opozorili tudi na problem nepriznanih davčnih olajšav ob nakupu novih avtobusov. Kaj to pomeni za vaše podjetje?
»Problem je nastal zaradi neustrezne formulacije pravice do upoštevanja 40-odstotne davčne olajšave za nakup avtobusov z emisijskimi zahtevami EURO V, EURO V EEV in EURO VI, kar za nakup tovornih motornih vozil velja, za nakup avtobusov pa ne. Za avtobusne prevoznike to pomeni plačilo več davka od dohodka pravnih oseb, manj spodbude in finančnih sredstev za nakup ekološko najčistejših avtobusov z EURO VI motorji, za kar bi morala biti z vidika zmanjševanja strupenih plinov še kako zainteresirana država, saj sodobni trendi mobilnosti temeljijo na sodobnem in ekološko čistem javnem potniškem prometu.«
Koliko Alpetour sploh vlaga v obnovo voznega parka?
»V Alpetourju vlagamo maksimalna sredstva v obnovo voznega parka, to je vsa sredstva amortizacije in pretežni del ustvarjenega dobička. V povprečju zamenjamo vsako leto 15 avtobusov.«
Alpetour letos posluje izredno dobro. V devetih mesecih ste ustvarili 1,5 milijona evrov dobička, kar je ob skoraj istih prihodkih za 58 odstotkov več kot lani, podobne rezultate beleži tudi Skupina Alpetour. Kako vam je uspelo tako povečati donosnost podjetja?
»Alpetour Potovalna agencija je letos v prvih devetih mesecih ustvarila 987 tisoč evrov dobička iz poslovanja, v ostalem delu dobička gre za udeležbo na dobičku hčerinskih družb. Prihodki so se nam povečali zaradi večjega obsega prevoženih kilometrov. Samo povečanje poslovnega izida pa izhaja iz nižjih stroškov poslovanja, zlasti eksploatacijskih stroškov voznega parka, ki v zadnjem letu v povprečju dosega povprečno starost 6,5 leta. Seveda pa smo tudi v letu 2014 neprestano optimizirali vse poslovne procese v družbi in se prilagajali nastalim spremembam na trgu.«
Večina dobička gre na račun prejetih subvencij za dijaške in študentske vozovnice, bi vam marsikdo oporekal.
»S to trditvijo se ne morem strinjati. Država ne subvencionira prevoznika, pač pa subvencije odobrava dijakom in študentom, ki za mesečno vozovnico plačajo le 25 evrov. Prevoznik dobi s strani države plačano razliko do polne cene vozovnice. Po pogodbi nam Ministrstvo za obračun priznava 28 enosmernih oziroma 14 povratnih voženj ob dejstvu, da pouk traja povprečno 19 dni v mesecu. Cena ene vožnje pa je določena s strani države in ni bila spremenjena od 1. aprila 2007. Seveda pa je treba poudariti, da je ukrep države, s katerim dijakom in študentom izdatno subvencionira prevoz, pozitiven, saj gre v smeri spodbujanja večje uporabe javnega prevoza, kar je skladno s prometno politiko države, nam pa omogoča boljši izkoristek prevoznih kapacitet.«
Kakšen delež v prihodkih sicer predstavljajo linijski prevozi potnikov in znotraj njih prevozi dijakov in študentov? Kakšen delež predstavljajo osnovnošolski prevozi in mestni prevozi, ki jih prav tako subvencionirajo občine?
»Prihodki od linijskih prevozov, medkrajevnih in mestnih, predstavljajo približno 70 odstotkov. Od tega je 40 odstotkov prihodkov doseženih s prodajo dijaških in študentskih vozovnic, 17 odstotkov od osnovnošolskih prevozov, 25 odstotkov od priložnostnih potnikov, 4 odstotke od delavskih mesečnih vozovnic, preostalih 13 odstotkov pa predstavljajo prihodki od subvencij k ceni mesečnih vozovnic, ki jih za svoje občane prispevajo lokalne skupnosti.«
Kako daleč je pripeljan postopek prodaje skoraj 60-odstotnega deleža Alpetourja? Kakšnega lastnika si želite vi?
»V tem trenutku zaključujemo nalaganje dokumentov v virtualno podatkovno sobo. O vseh preostalih aktivnostih vam lahko kaj več povedo člani konzorcija prodajalcev. Kar zadeva moje mnenje, pa si prav gotovo želim, da bi v lastništvo vstopil strateški lastnik, ki bi bil razvojno naravnan in z občutkom do uporabnikov naših storitev, zaposlenih in okolja.«
Samo hipotetično, ali bi bil Arriva Slovenija, ki se ga omenja kot možnega kupca, primeren lastnik?
»Na to vprašanje težko odgovorim, ker ne poznam njihove poslovne strategije.«
Letos je močno poskočila vrednost delnice Alpetourja – s 15,50 evra decembra 2013 celo na 47,20 v septembru letos oziroma na okoli 43 evrov danes. Je takšen skok posledica napovedane prodaje večinskega deleža podjetja ali realne ocene vrednosti podjetja?
»Borzna cena delnice v višini 15,50 evra je bila močno podcenjena in odvisna od ponudbe ter povpraševanja. APAG delnica sodi med manj likvidne delnice, zato lahko tudi tovrstne informacije, ki jih navajate, vplivajo na njen dvig. Zanesljivo pa na dvig cene delnice vpliva tudi stabilno poslovanje družbe.«