Preverite podatke o nepremičninah
Geodetska uprava RS je v minulih dneh lastnikom nepremičnin poslala obvestilo o podatkih nepremičnin in informativno izračunanem davku na nepremičnine. Redki so se ga razveselili, večina pa išče še zadnje možnosti, kako davek znižati. Nekaj odgovorov in pojasnil smo poiskali pri direktorju Urada za nepremičnine Francu Ravniharju.
Na kaj moramo biti lastniki nepremičnin v teh dneh pozorni?
»Prejemnikom obvestila o podatkih o nepremičninah in informativno izračunanem nepremičninskem davku svetujemo, da preverijo podatke o posameznih nepremičninah. Če so podatki pravilni, torej ustrezajo dejanskemu stanju, potem ni treba storiti nič. Če pa podatki niso pravilni, je spremembe treba urediti. Kje in kako to naredimo, je odvisno od vrste podatka. Podrobnejše informacije o tem so dostopne na spletni strani Geodetske uprave Republike Slovenije (http://www.gu.gov.si/).«
Kako se na informativni izračun lahko pritožimo in do kdaj je čas za to?
»Pritožba na obvestilo oz. na informativno izračunan davek ni možna. Lahko se le uredijo podatki o nepremičninah, če ti niso pravilni. Upoštevani bodo podatki, ki jih bodo lastniki uredili do 31. marca 2014.«
Je še možno spremeniti tudi samo vrednost nepremičnin?
»Tudi na izračunano vrednost nepremičnine pritožba ni možna. Vrednosti nepremičnin so izračunane z uporabo modelov vrednotenja nepremičnin, kot jih določa Uredba o določitvi modelov vrednotenja nepremičnin, sprejeta na podlagi Zakona o množičnem vrednotenju nepremičnin, ki je začela veljati 26. novembra 2011 in na podlagi podatkov o nepremičninah, ki so evidentirani v registru nepremičnin.«
Marsikje je do napak prišlo zaradi neurejenega premoženja, tako da so izračune prejeli tudi pokojni ljudje. Kaj storiti v takih primerih?
»Obvestila so bila poslana tudi na imena in naslove pokojnih oseb, ker v teh primerih dedovanja še niso zaključena. Če so tako obvestilo prejeli dediči, predlagamo, da obvestilo vseeno pregledajo in preverijo podatke, v nasprotnem primeru pa prosimo, da obvestilo vrnejo na Geodetsko upravo.«
Lahko lastnike nepremičnin, ki ne sporočijo sprememb, kot so menjava oken ali strehe, doleti kazen?
»Če je bila npr. na stavbi obnovljena streha ali fasada, je treba tako spremembo sporočiti. Kazni za neposredovanje podatkov so določene tako v Zakonu o evidentiranju nepremičnin kot tudi v Zakonu o davku na nepremične.«
Kako je spremembe treba dokazati? Imajo zavezanci s tem kakšne stroške?
»Za nekatere podatke je treba priložiti dokazilo – npr. za spremembo podatka o površini dela stavbe je treba priložiti skico, iz katere so razvidne površine prostorov, pri spremembi dejanske rabe dela stavbe pa npr. fotografijo, ki izkazuje drugačno rabo, kot je evidentirana v registru nepremičnin.
S takimi dokazili stranke praviloma nimajo stroškov. Če pa je za spremembo podatka potreben geodetski elaborat, ga je treba naročiti pri geodetskem oz. projektivnem podjetju.«
Kateri podatki v informativnih izračunih so se doslej izkazali za najbolj problematične?
»Trenutno je največ vprašanj glede rezidenčnosti stanovanj in s tem povezane davčne stopnje. Kar nekaj lastnikov namreč nima urejenega stalnega prebivališča do nivoja številke stanovanja, zato je pri takih stanovanjih, ki pa imajo v registru nepremičnin določeno tudi številko stanovanja, v obvestilu zapisana davčna stopnja 0,50. Lastniki nepremičnin lahko prijavo prebivališča do nivoja številke stanovanj (in ne samo na hišno številko) enostavno uredijo na upravni enoti.«
Kako torej zavezanci še lahko znižajo davek na svoje nepremičnine? Kaj jim svetujete?
»Predvsem je treba preveriti podatke, saj bo na osnovi pravilnih podatkov tudi davek odmerjen pravilno. Pravilni podatki vplivajo na vrednost nepremičnine, ki se že uporablja tudi v druge namene, ko npr. v raznih socialnih transferjih, pri prodaji nepremičnin, pri zavarovanju …, zato je prav, da lastniki nepremičnin poskrbijo, da so podatki o nepremičninah pravilno evidentirani.«