Spektakularna vsakdanjost
Vihar nad Gotham Cityjem: v kina prihaja zaključni del trilogije o Batmanu: Vzpon Viteza teme - film, ki junakovo travmatično razliko med kapitalističnim tajkunom in garaškim proletarcem razreši z izničenjem razlike med realnostjo in spektaklom.
Junaki prejšnjega filma britanskega režiserja Christopherja Nolana mojstrovine Izvor, posnete med drugim in tretjim delom serije o Batmanu, so imeli velike probleme, kako ločiti med sanjami in resničnostjo. Podobne težave s konstitucijo realnega sveta so imeli tudi junaki drugih Nolanovih filmov: Memento, Insomnia in Skrivnostna sled. Zato ni čudno, da se je Nolan lotil filmske obdelave stripovskega junaka Batmana, ki mu je shizofrenija v naravi.
Batman (Christian Bale) je namreč večni ujetnik brezizhodnega paradoksa - kot aristokratski magnat z bajnim premoženjem Bruce Wayne ustvarja svet socialnih razlik, ki jih lahko krpa le navidezno, pač z 'dobrodelnimi' prireditvami, gradnjo sirotišnic itd., kot Batman oz. zamaskirani Temni vitez pa z garaškim preganjanjem grotesknih negativcev, ki skušajo z ropi in zločini oskruniti kapitalistično trdnjavo, predstavlja le zaščitnika statusa quo, ki ga pooseblja prav Wayne. Kot vsi ti diabolični, manični, shizofreni zlikovci je tudi Batman le stranski produkt kapitalističnega krogotoka, ki ga je soustvaril Wayne, ki pa lahko sedaj le nemočno opazuje kaotičnost tehniciranega, postindustrijskega sveta. Batman je znak, kako izgubljen in brez moči je kapitalizem – Batman je njegova slaba vest, saj magnati spektakularni boj med dobrim in zlim lahko le še opazujejo, ne morejo pa vanj poseči. Njihov čas se izteka. Kot Bruceu Wayneu zabrusi Catwoman (Anne Hathaway): »Misliš, da bo to trajalo? Prihaja vihar, in ko bo udaril, se boste vsi spraševali, kako ste lahko imeli toliko, drugim pa pustili tako malo.«
Izkaže pa se, da so tudi diabolični zlikovci v skrajni instanci le podaljšek kapitalistične želje vztrajati v spektaklu za vsako ceno: že tako apokaliptični Gotham City, ki se zdi tako kaotičen kot New York po zrušenju dvojčkov, želi hladnokrvno zlobni Bane (Tom Hardy), čigar enega od pomočnikov igra tudi Kranjčan Aljaž Tepina, izničiti z atomsko bombo, torej z nečim, kar za pogled predstavlja estetski objekt par exellence, spektakularni užitek, prignan do svoje skrajnosti.
Sklepni del Nolanove kinetično-dramatične trilogije, film Vzpon Viteza teme je triler, znanstvena fantastika, melodrama, epski spektakel, vojni film, policijska proceduralna kriminalka, film katastrofe, ljubezenska zgodba, film dozorevanja ter politična kritika sveta, v katerem sta se realnost in spektakel zlila v eno - tragični dogodek na premieri v Denverju to le potrjuje.
Ocena: 5 / 5