Stanje je skoraj klavrno
Na nekaterih tehničnih pregledih ne dosegajo ustreznih zakonskih standardov.
Zavod za varstvo potrošnikov (ZPS) je pred kratkim opravil raziskavo o stanju pri tehničnih pregledih motornih vozil. Raziskavo so opravili po naročilu Agencije Republike Slovenije za varnost v prometu (AVP), pokazala pa je, da je stanje bolj kot ne klavrno. Kljub temu da so se tehnični pregledi razvrstili podobno, kot smo vajeni pri drugih testiranjih, v tem primeru to pomeni, da nas je lahko kar malo strah glede brezhibnosti starejših vozil na naših cestah, pravi Boštjan Okorn iz ZPS.
Ali obstajajo kakšne primerjave s podobnimi ocenjevanji v tujini?
»O podobnih raziskavah, ki bi jih v tujini delale potrošniške organizacije, nimamo podatkov. Predvidevamo pa, da je kakovosten sistem preverjanja tehničnih pregledov vzpostavljen na institucionalni ravni, kar pomeni, da se preverjanja izvajajo stalno in sistematično s strani državnih organov.«
Ali po oceni ZPS ponudniki tehničnih pregledov dosegajo standarde, predpisane z zakonodajo, predvsem glede zavrnitev tehnično neustreznih vozil?
»Kar se tiče opremljenosti in urejenosti tehničnih pregledov, večjih pripomb ni. Je pa pomenljivo, da noben preglednik ni odkril vseh 13 nastavljenih napak, enkrat celo niti ene. Prav tako se je treba vprašati, ali smo slovenski vozniki res tako zaupanja vredni, da nas preglednik lahko samo opomni na nekatere napake, a vseeno izda potrdilo o brezhibnosti vozila - to se nam je zgodilo v štirih primerih. Tu zelo težko potrdimo, da so bili doseženi ustrezni zakonski standardi.«
Zakaj po vašem mnenju prihaja do različnih obravnav tehničnih pomanjkljivosti pri pregledih vozil?
»V sistemu tehničnih pregledov načeloma sodelujejo tri stranke: država, ki določi zakonske obveznosti, pregledniki oziroma delavnice, ki jih morajo izpolnjevati, in potrošniki. Pri potrošnikih, žal, izkušnje govorijo o tem, da je marsikomu tehnični pregled nujno zlo, ki ga mora opraviti, zato iščejo najrazličnejše poti, kako prelisičiti preglednika ali pa ga "podkupiti", vsaj s prijaznim pogledom in zagotovilom, da bo napake odpravil - samo, da dobi potrdilo za registracijo vozila. Takšni vozniki zagotovo ne pomislijo, da bodo zaradi napake lahko zleteli s ceste, da jih bo nekdo spregledal ali pa oni nekoga ne bodo videli in bo prišlo do nesreče. K takšnemu stanju je nekaj zagotovo pripomogla tudi konkurenčnost med ponudniki tehničnih pregledov, saj marsikdo izgubi stranko, če je preveč "strog". To se je dokazalo tudi po našem preverjanju, ko smo od enega od boljših ponudnikov lahko slišali, da zdaj ne bodo želeli več voziti avtomobilov k njemu. Morda je bilo rečeno v šali, a se bojimo, da je v tem tudi veliko resnice ...«
Ali imamo v Sloveniji dovolj natančno zakonodajo s področja tehničnih pregledov, oziroma ali ta dovolj ustrezno obravnava dolžnosti tehničnih preglednikov in pravice potrošnikov?
»Pravice potrošnikov so natančno opredeljene v zakonu o varstvu potrošnikov, tehnični pregledi so le ena od številnih storitev - če je opravljena malomarno, se lahko v določenem roku pritožimo. Zdi se nam, da je tudi tehnična zakonodaja na tem področju dorečena, kar pa ne pomeni, da je najboljša - kritični so zlasti sorazmerno dolg rok do prvega tehničnega pregleda in pa dejstvo, da je tržna tekma na tem področju lahko prej negativna kot pozitivna - kot, da bi vzpostavili konkurenco pri pobiranju davkov.«