Aleksander Svetelj že leto dni opozarja, da je Darsova odločitev za uvedbo elektronskega sistema cestninjenja zgrešena. (Foto: Gorazd Kavčič)

Elektronsko cestninjenje je slaba rešitev

Po mnenju Aleksandra Svetelja, velikega nasprotnika elektronskega cestninjenja, ki ga uvaja Dars, bi morali v Sloveniji uvesti vinjetni sistem tudi za tovorna vozila.

»Dars naj prekliče javni razpis za vzpostavitev elektronskega cestninjenja, saj niso znane niti posledice njegove uvedbe za državljane in gospodarstvo, niti niso znani vsi stroški vzdrževanja takega sistema.«

Danes bodo na Družbi za avtoceste v Republiki Sloveniji (Dars) odpirali ponudbe, prispele na mednarodni razpis za vzpostavitev in delovanje večsteznega elektronskega cestninskega sistema v prostem prometnem toku na avtocestah in hitrih cestah. Napovedano elektronsko cestninjenje, za tovorna vozila naj bi ga uvedli v letu dni, ima že vrsto nasprotnikov, še posebej, ker Dars dopušča možnost, da ga uvedejo tudi za osebna vozila. Med najbolj glasnimi kritiki elektronskega cestninjenja je Kranjčan Aleksander Svetelj iz Avto kluba Svetelj, ki je prepričan, da nas bo v primeru uvedbe elektronskega cestninjenja še dolga leta zelo bolela glava: »Od Darsa zahtevamo, da javni razpis za vzpostavitev elektronskega cestninjenja prekliče, saj niso znane niti posledice njegove uvedbe za državljane in gospodarstvo, niti niso znani vsi stroški vzdrževanja takega sistema.« Po njegovem je boljša rešitev uvedba elektronskih vinjet tako za tovorna kot osebna vozila, vsaj dokler elektronskega cestninjenja ne bodo preizkusili v kakšni večji in bogatejši evropski državi oziroma dokler se Evropska unija ne odloči za enoten sistem cestninjenja. »Tako pa bo Slovenija zaradi interesov določenih tehnoloških lobijev le poskusni zajec in bo denar vrgla skozi okno,« razmišlja Svetelj, ki ga po njegovih besedah podpirata tudi gospodarska zbornica in informacijska pooblaščenka, med posamezniki pa tudi Emil Milan Pintar, odvetnik Franci Matoz in ekonomist Rado Pezdir.

Pomislekov proti uvedbi elektronskega cestninjenja je več, razlaga Svetelj: »Prvi je, da Dars sploh ne ve, kakšni bodo končni stroški njegove uvedbe, kakšni bodo letni stroški vzdrževanja in kakšna bo njegova življenjska doba. Poleg tega ni res, da bo sistem uveden samo na avtocestah, saj so v razpisni dokumentaciji navedene tudi obvoznice, hitre ceste, ceste, rezervirane za motorna vozila, obstaja tudi možnost priključka določenih drugih cestnih odsekov. Če bo torej Darsu zmanjkalo denarja, bodo v sistem cestninjenja vključevali še druge ceste, ne samo avtoceste,« pravi sogovornik, ki se boji, da bo elektronsko cestninjenje po žepih udarilo predvsem slovenske državljane. »Tudi zato, ker je zelo vprašljiva izterjava cestnine od tujcev. Ali ima Slovenija sploh pravico v tujini slediti lastnike vozil? Poleg tega se poleti po naših cestah vozi veliko avtodomov, ki so večinoma najeti. Kako vzorno bodo cestnino plačevali državljani iz držav, ki niso v EU? Ko bo nekdo v Srbiji prejel račun za plačilo slovenske cestnine, ga bo najbrž enostavno zmečkal in vrgel stran. Tega se najbrž zaveda tudi Dars, ki bo zato raje Slovencem zaračunal višjo cestnino. Da bi na državno mejo postavili cestninske postaje, kjer bi tujcu ob odhodu iz države na mestu zaračunali cestnino, se verjetno ne bo zgodilo.

Glavni očitek sedanjemu vinjetnemu sistemu je, da je ta pavšalen in zato nemoralen, kar pa ne vzdrži kritične presoje. Ne nazadnje v Sloveniji poznamo precej pavšalnih sistemov, ker so ti enostavnejši in ekonomsko učinkovitejši. Tak je RTV prispevek, pa tudi prispevki za zdravstvo, šolstvo, komunalo,« razmišlja Svetelj. Zaradi elektronskega cestninjenja se bo promet spet preselil z avtocest na lokalne ceste, kar bo poslabšalo prometno varnost in negativno vplivalo na okolje, še opozarja.

»Zakaj bi v Sloveniji uvajali elektronski sistem cestninjenja, če ga na primer v Nemčiji, kjer je trenutno v uporabi satelitsko cestninjenje za tovorni promet, po naših informacijah ukinjajo in bodo raje uvedli vinjetni sistem, ki je neprimerno cenejši, poleg tega pa je manj podvržen zlorabam in omogoča več zasebnosti. Če bi že radi uvedli elektronsko cestninjenje, naj bo to le za tovorni promet, in predvsem naj bo mikrovalovno in ne satelitsko, saj je slednje zelo vprašljivo zaradi varovanja človekovih pravic in zasebnosti, na kar opozarja tudi informacijska pooblaščenka,« dodaja Svetelj.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Nasveti / torek, 30. junij 2015 / 12:21

Tanja odgovarja

Sem vaša redna bralka, upam, da boste tudi meni odgovorili. Zanima me za ljubezen, eno poglavje je že za mano, težko in naporno. Sedaj sem v novi vezi eno leto, imam se lepo, a vseeno me n...

Objavljeno na isti dan


Zanimivosti / četrtek, 16. julij 2009 / 07:00

Lepo vreme, razgled in kopanje

Gorenjski glas in Mercator sta v sredo popeljala srečne izžrebance najprej na Vogel, kjer so se sprehodili do Mercatorjeve koče, vse o različnih hribih, ki jih vidimo z Vogla, pa jim je razložil...

Zanimivosti / četrtek, 16. julij 2009 / 07:00

Po Jančmanu poimenovali pot

V soboto je bilo na Zelenici srečanje v spomin na Janeza Jermana, preminulega očeta smukača Andreja Jermana.

Zanimivosti / četrtek, 16. julij 2009 / 07:00

Spoznala sta se v službi

Stanislav in Anamarija Stele sta v soboto na Loškem gradu obnovila šest desetletij staro ljubezen.

Zanimivosti / četrtek, 16. julij 2009 / 07:00

Iz Švice prišlo 150 skavtov

Reteče – Na travniku pod Retečami so tabor postavili skavti iz bližine Berna v Švici. 5. julija so prišli s tremi avtobusi, skupaj jih je 150, od tega sto otrok, starih od deset...

Nasveti / četrtek, 16. julij 2009 / 07:00

Spletna prijava na let z letalom

Veliko potujem z letalom. Na poti mi največ časa vzame urejanje formalnosti na letališču.