Korak nazaj v kulturi prometa
Kranjski mestni svetniki bodo v sredo, 22. junija, v drugi obravnavi med drugim sprejemali tudi Odlok o ureditvi in pravilih cestnega prometa v Mestni občini Kranj (v nadaljevanju Odlok). S tem odlokom se na območju Mestne občine Kranj urejajo tudi omejitve in prepovedi prometa in s tem v zvezi kazenske sankcije za kršitelje Odloka. V predlogu, ki ga bo obravnaval in sprejemal mestni svet, je nekaj določil, ki po moji oceni ne sledijo evropskim merilom.Na gosto naseljenih območjih, kamor spadajo tudi mestna jedra, povzročata veliko težav mirujoči promet ter dostop vozil na območja, ki so namenjena pešcem. V Kranju je bilo v preteklosti več poskusov urejevanja tega prometa, ki so vedno izzvale negodovanje zagovornikov t. i. odprtega oziroma zaprtega režima prometa. Po številnih eksperimentih se je po splošnem mnenju Kranjčanov v starem mestnem jedru vzpostavil režim, ki Kranju omogoča postati prijetno staro mesto z zaprto cono za pešce, v kateri se srečujejo ljudje, se usedejo na kavico in poklepetajo.
Urejeno območje, namenjeno pešcem, t. i. peš cona, deluje le takrat, kadar je promet vozil na tem območju natančno urejen. Dosedanja ureditev, ki je omejevala dostavo na kratka časovna območja zjutraj in popoldan, je bila korak v pravo smer. Predlog, ki ga pošilja župan Mohor Bogataj v Mestni svet in bo omogočil polurno dostavo prek celega dne, podira že sprejeto stanje. Kranju grozi, da se bodo lastniki vozil zopet postavljali s svojimi lepotci tik ob kavarniški mizici v starem mestnem jedru, dostavljavci blaga pa bodo ves dan ropotali in izpuščali bencinske hlape. Tega Kranjčani res ne potrebujemo, če hočemo v naše mesto privabiti več obiskovalcev in predstaviti njegovo bogato kulturno dediščino.
V poglavju Odstranitev in hramba vozil obravnava odlok odstranitev nepravilno parkiranih vozil in taksativno našteva primere, ko redar lahko odredi odstranitev takega vozila. Med temi primeri ni parkiranja vozila na pločniku! Ali bomo v Kranju nadaljevali balkansko tradicijo, po kateri pešci kot najbolj izpostavljena kategorija udeležencev v prometu še naprej ostajajo v podrejeni vlogi, avtomobil pa simbol statusa njegovega voznika? Tako gledanje je popolnoma skregano z vrednotami, ki veljajo v deželah z urejeno prometno kulturo, ki v prometu najbolj ščitijo prav pešca (Avstrija, Nemčija, Švica itd.). Ali bodo mamice z otroškim vozički še naprej primorane izpostavljati sebe in otroka, ko bodo zaradi zaparkiranega pločnika prisiljene hoditi po vozišču? Ali se bodo šolarji, ki se razposajeni vračajo iz šole, morali umikati parkiranim vozilom na pločniku in izpostavljati svoja mlada življenja kakšnemu nadutemu vozniku sto tisoč evrov vrednega terenca?
Mestne svetnike pozivam, da sporna določila v predlaganem odloku spremenijo oziroma odloka v predlagani obliki ne sprejmejo.
Marjan Bajt, Kranj