Promocija: domače in dobro
Po predlaganem zakonu naj bi obvezni prispevek za promocijo kmetijskih in živilskih izdelkov prvič obračunali že letos. Višino letnega prispevka naj bi določila vlada.
Kranj – Ko je Slovenija vstopila v Evropsko unijo in na skupni evropski trg, se je pri nas močno povečal uvoz kmetijskih in živilskih izdelkov, pri tem pa so tuji ponudniki hrane namenjali za prodor na slovenski trg denarne zneske, ki do desetkrat presegajo celoletne proračune za oglaševanje vodilnih slovenskih družb. Ker to področje doslej ni bilo urejeno v skladu s predpisi Evropske unije in primerljivo z evropsko prakso, so na ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano pripravili zakon o promociji kmetijskih in živilskih proizvodov, ki ga je vlada ob koncu lanskega leta tudi sprejela in poslala v obravnavo državnemu zboru. Po predlaganem zakonu se bo promocija izvajala za mleko, meso, sadje, vrtnine, oljčno olje, vino in krušno žito, poleg splošne promocije (splošnih informacij o pridelavi in predelavi, prehranski koristi, priporočeni rabi) pa bo vključevala tudi promocijo izdelkov iz shem kakovosti in izdelkov, označenih s prostovoljnimi označbami. Do polovice denarja bo zagotavljala država iz proračuna, drugo pa bodo zbrali kmetje in živilsko predelovalna podjetja. Zavezanci za plačilo obveznega prispevka bodo kmetijska gospodarstva in predelovalni obrati, osnova bodo količine kmetijskih pridelkov, odkupljene za predelavo, živali, odkupljene za zakol ali za uslužnostni zakol, ali količine iz interne predelave, prispevek pa bodo odvedle klavnice, mlekarne, predelovalci sadja in vrtnin, oljarne in vinske kleti. Kmetijska gospodarstva, ki se ukvarjajo s pridelovanjem vrtnin in sadja, bodo prispevek plačevala od površine kmetijskih zemljišč in čebelarji od števila čebeljih družin, prispevek pa bo pobirala Agencija za kmetijske trge in razvoj podeželja. Višino letnega prispevka bo določila vlada na predlog sveta za promocijo, v katerem bodo poleg zavezancev za plačilo prispevka tudi strokovnjaki s področja pridelave, predelave, trgovine, promocije, potrošnje … Za načrtovanje in izvajanje promocije bo skrbel izvajalec, ki ga bo ministrstvo izbralo za obdobje šestih let prek javnega razpisa.
Po predlaganem zakonu naj bi obvezni prispevek za promocijo prvič obračunali letos, prvič pa naj bi promocijske aktivnosti v polnem obsegu izvajali v letu 2013, ko naj bi država prispevala 2,5 milijona evrov, enak znesek pa naj bi zbrali z obveznim prispevkom.