Spor zaradi očal
Iz Koloseja so sporočili, da zaradi diskriminatornih zahtev studia Fox filma Avatar ne bo več na sporedu njihovih kinocentrov.
Prejšnji četrtek je namreč potekel dogovor o predvajanju 3D-različice omenjenega filma, ki ga Fox ne želi podaljšati. Podaljšanje filma hollywoodski studio pogojuje s spremembo načina obračunavanja najema 3D-očal, na kar pa Kolosej ne more pristati. S takšnim izsiljevanjem skušajo veliki ameriški studii stisniti v kot kinematografe in jih prisiliti k uporabi točno določene 3D-tehnologije. Če se kinematograf takšni zahtevi ne podredi, studio zahteva plačilo deleža od najema 3D-očal, ob uporabi očal 'ustreznega' dobaviteljeva pa ta očala celo subvencionira v višini dolarja za očala.
S uveljavitvijo 3D-tehnologije so se namreč v kinematografiji pojave nove prakse razmerja med prikazovalci oz. kinematografi in studii. Na področju 3D-tehnologije so trije veliki igralci: RealD, XpanD in Dolby, ki z opremljanjem dvoran s 3D-tehnologijo in obiskovalcev s 3D-očali tem omogočajo ogled filma v novi tehniki. Celoten spor pa se vrti prav okrog obračunavanja 3D-očal. Če studiji, med njimi tudi Fox, za očala proizvajalca RealD kinematografu plačujejo dolar za vsaka izdana očala, pa v nasprotju z nediskriminatorno prakso od kinematografa z XpanD tehnologijo za vsaka izdana očala zahtevajo celo plačilo v deležu, ki je običajen za kinovstopnico.
Pred začetkom predvajanja filma Avatar je želel Kolosej ta razmerja urediti in je na lokalnega distributerja poslal vprašanje o možnostih za participacijo studia pri uporabi očal različnih proizvajalcev. Kljub večkratnim pozivom je dobil samo ponudbo za RealD sistem, ki pa ni združljiv z obstoječim sistemom v Kolosejevih kinocentrih. Zato je Kolosej distributerja obvestil, da bo enak način obračunavanja očal uporabil za njihov obstoječi XpanD-ov sistem. Ker sta si sistema RealD-ja in XpanD-a v osnovi različna (tako RealD uporablja pasivna očala za enkratno uporabo, XpanD-ova očala pa so aktivna in namenjena večkratni uporabi), bi bil strošek za spremembo sistema ob stroških za prvotno digitalno opremo za Kolosej previsok in zato povsem nesprejemljiv.
Po trimesečnem uspešnem prikazovanju Avatarja v Kolosejevih dvoranah pa je distributer zagrozil Koloseju z umikom filma, če Kolosej ne spremeni načina obračunavanja 3D-očal. Zahteva pa je postala dodatno sporna tudi zaradi dejstva, da se je studio medtem tudi na teritoriju Evropske unije dogovoril z večjimi kinematografskimi verigami, ki imajo XpanD-ov sistem, za podoben način obračunavanja 3D-očal, kot ga ima RealD. To pa Kolosej postavlja v neenakovreden položaj ne samo v primerjavi s kinematografi, ki imajo sistem drugega proizvajalca, temveč tudi s kinematografi, ki imajo podoben ali enak sistem, pa so očitno za ameriške studie na bolj zanimivem kinematografskem trgu, kot je Slovenija. Zato bodo pri Uradu za varstvo konkurence sprožili ustrezne sodne postopke. Kot so bili obveščeni, pa bo podobne postopke v ZDA in v Evropski uniji sprožila tudi skupina XpanD.
Pri tem je treba poudariti, da gre pri obračunavanju 3D-očal zgolj za razlike v odnosu kinematograf – studio/distributer in ne kinematograf – gledalec. Ne glede na sistem, gledalec za 3D-očala povsod plača dodaten znesek, le da je ta ponekod vključen v ceno vstopnice, drugod (kot npr v Koloseju) pa sta storitvi ločeni. Takšno ločevanje je za gledalca tudi bolj transparentno, saj mu v primeru, da v kino prinese lastna 3D-očala, omogoča, da najema 3D-očal ne plača.