Pravilnik kmalu v polni veljavi
Nov pravilnik o upravljanju večstanovanjskih stavb največ sprememb prinaša pri ključu delitve skupnih stroškov.
Kranj – Konec julija sprejet nov pravilnik o upravljanju večstanovanjskih stavb je razdeljen na tri dele, zadnji, ki stanovalce najbolj zadeva, pa začne veljati 1. decembra. Prvi del določa minimalna soglasja stanovalcev in odpravlja morebitne nejasnosti v zvezi s tem. Med drugim določa, da morajo stanovalci za dela nad deset tisoč evri odslej opraviti razpis za izbor izvajalca. Drugi del se dotika pooblastil in nalog upravljavca, kjer je največja sprememba, da morajo lastniki v objektih z osem ali manj stanovanji doseči (novo) soglasje o izbiri upravnika, kar pomeni, da bodo nekateri morda ostali brez njega.
Za stanovalce je najbolj aktualen tretji del. »Pravilnik posega v pravice etažnih lastnikov, ki odslej ne bodo več sami določali ključa delitve obratovalnih stroškov, kar je pomembno predvsem v primerih, ko ni možno odčitavanje merilnikov, delilnikov ali števcev za posamezno stanovanje,« pojasnjuje Peter Kern, vodja Nepremičnin pri kranjskem Domplanu, ki upravlja deset tisoč stanovanj na Gorenjskem.
Pravilnik določa tri načine delitve stroškov, kadar individualna meritev ni možna: glede na površino stanovanja (enot), na število stanovanj ali na število stanovalcev. Po novem se strošek toplote oziroma goriva za ogrevanje, dimnikarske storitve in poraba skupne elektrike deli glede na površino stanovanja (prej se je elektrika praviloma na število stanovalcev). Na stanovanja se delijo stroški hišniških opravil, urejanja okolice, reševanja iz dvigala, stroški raznih popravil, kar je bilo v veljavi tudi prej. Na osebo pa se delijo stroški porabe hladne vode, kanalščine, odvoz odpadkov, najem zabojnikov …
»Velike razlike bodo nastale pri porabi vode. V objektih, kjer imajo vsi merilne naprave, se bo strošek delil sorazmerno, kjer je merilnikov več kot polovica, bo od skupne porabe odšteta njihova poraba, razliko pa bodo plačali preostali po številu oseb. Nastale bodo ogromne razlike zaradi mernih razlik, izgube vode in porabe v skupnih prostorih,« pojasnjuje Kern. Novi pravilnik v javnosti najbolj razburja duhove zaradi sporočanja števila uporabnikov posameznega stanovanja, lastniki pa morajo prijaviti tudi psa. Od 1. decembra bodo lastniki za svoje pse morali plačevati za čiščenje skupnih prostorov v višini polovice stroška na stanovalca.
»Evidenco števila stanovalcev na stanovanje že imamo, zato novih ne bomo delali, lastnike smo obvestili le, da naj nam sporočijo morebitne spremembe. Obvezna je prijava psov, popoln seznam pa bo objavljen na oglasni deski. Ob prijavi sosedov, da v stanovanju prebiva več oseb, bomo lastnika pozvali k pojasnitvi števila stanovalcev,« pravi Kern. Pravilnik določa sankcije, in sicer, da bo upravnik določil dvojno število oseb, glede na normative števila članov gospodinjstva na površino neprofitnega stanovanja. V Domplanu bodo to določilo upoštevali le, če lastniki ne bodo sporočili števila stanovalcev v stanovanjih, ki naj bi bila prazna. Takšnih je danes približno sto.
Država je s pravilnikom želela odpraviti dileme upravljanja in delitve stroškov v objektih, kjer se lastniki niso mogli dogovoriti o medsebojnih razmerjih v hiši. »Absurd novega pravilnika pa je, da povsem izniči pogodbe o medsebojnih razmerjih v objektih, kjer so se lastniki dogovorili o vsem, in postavlja nov režim. Ti lastniki stanovanj so razburjeni, neupravičeno celo na nas,« pravi Kern. Po drugi strani pa v pravilniku ni ključa za delitev stroškov odčitavanja delilnikov toplote, števcev za vodo, omrežnino. Kako razdeliti te stroške?