Dr. Damir Globočnik je avtor več knjig in umetnostno zgodovinskih razprav s področja likovne umetnosti.

Likovne podobe pripovedujejo

Pred dnevi je v zbirki Eseji pri Slovenskem društvu likovnih kritikov izšla knjiga Kulturnozgodovinske študije dr. Damirja Globočnika, sicer kustosa Gorenjskega muzeja.

Nisem vedel, da je znani slovenski karikaturist Hinko Smrekar nekaj let živel tudi v Kranju in kako"težko življenje" je imel nekočJakopičev paviljon v Tivoliju ...Vse to preberemo v vaši novi knjigi. Kajje spodbudilo vaše zanimanje za te teme?

»Med podiplomskim študijem sem postopoma postajal pozoren na pripovedno moč likovnih podob. Tako sem pri pripravi magisterija o slovenski karikaturi lahko odkrival, kako veliko podatkov se skriva v časopisni karikaturi in satirični ilustraciji. Nato pa sem pri doktoratu o Prešernu v likovni umetnosti dokončno izoblikoval nov način interpretacije likovnih podob različnih zvrsti. Takšen kulturnozgodovinski pristop sem uporabil tudi pri novi knjigi.

Vsaka tema v knjigi pa ima svoj vzrok, da sem se je polotil. Na Hinka Smrekarja sem postal pozoren med muzejskim delom v Kranju, ko sem naletel tudi na nekaj Smrekarjeve korespondence in na njegove ilustracije za Humoristični leksikon iz leta 1908, ki doslej niso bile znane. Podobno velja tudi za poglavje o grafičnem ciklusu slikarja Ljuba Ravnikarja. Nastanku enega najdaljših poglavij, ki govori o satiričnih motivih na panjskih končnicah, je botrovalo dejstvo, da živim v Radovljici in tam je v Čebelarskem muzeju najlepša zbirka končnic. Potem je tu Jakopič in novejše interpretacije njegovega delovanja. V besedilu sem s pomočjo analize Jakopičevih karikatur, portretov in fotografij predstavil, da so bile že njegovim sodobnikom vse te zadeve čisto jasne.«

Kako ste izbirali besedila za tokratno knjigo, gre za vaše zapise v različnih revijah, zbornikih, nekaj pa je tudi novih besedil?

»V vseh šestnajstih besedilih so v ospredju likovne podobe, karikature, ilustracije, slike, grafike, fotografije in to, kar odkrivajo o določenem dogodku, osebi, političnih, kulturnih, družbenih razmerah v neki zgodovinski situaciji. Dosti je novih besedil, tista že objavljena pa so bila temeljito predelana. Imam pa seveda tudi besedila o kulturnozgodovinskih temah, kjer v prvem planu niso likovne podobe. Nekaj jih je že napisanih, še več pa jih je v načrtih. To pa bi bila lahko iztočnica za novo knjigo.«

Gre za zanimivo branje tako zapoznavalcezgodovine slovenske likovne umetnosti kot za "običajne" ljubitelje. Poleg podatkov, ki bodo zanimali vaše kolege,umetnostne zgodovinarje in študente, ne manjka tudi duhovitihzapisov in anekdot. Kako vam uspe "krmariti" med ozkim suhoparnim in berljivim za širši krog?

»Že ob prvi knjigi mi je umetnostni zgodovinar dr. Cene Avguštin dejal, da znam stvari napisati tako, da bralca pritegnem v pripoved. Potem je bilo to večkrat tudi poudarjeno v recenzijah. Slikoviti opisi in anekdote pa so dobrodošli, včasih dobesedno spadajo zraven, zlasti, če je bila iztočnica na primer karikatura. Hkrati seveda vse napisano temelji na virih, literaturi in preverjanju ter analiziranju podatkov. Veseli me, da so moje knjige zanimive tudi za zgodovinarje in seveda za širši krog bralcev. Skratka, bilo je kar nekaj imenitnih pohval, zato sem prepričan, da se splača vztrajati.«

Vaša nova knjiga je ena novihizdajvzaložništvuSlovenskega društva likovnih kritikov, ki jezadnje časevedno bolj dejavno. Kako to, da je bila knjiga uvrščena v zbirko Eseji?

»Društvo je v zadnjih letih v pravcatem zagonu. Od lanskega leta izdajamo revijo Forum, v Velenju je pravkar na ogled razstava Tehnologije v likovni umetnosti, ki jo je pripravilo društvo, v Cankarjevem domu so večkrat na leto razstave po izboru likovnih kritikov. Nova je tudi zbirka Eseji, v kateri naj bi na leto izšli dve knjigi. Moja knjiga je bila za založnika zanimiva zaradi izredno širokega časovnega okvira, ki sega od druge polovice 19. do sredine 20. stoletja, saj se drugače večina drugih likovnih kritikov najraje ukvarja s sodobno likovno umetnostjo.«

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Kultura / petek, 1. december 2006 / 06:00

Spomin na slikarko

Podbrezje - Prebivalci Podbrezij so ponosni na slavne osebnosti, ki so povezane z njihovim krajem. Slikarka Ivana Kobilca je imela korenine po materini strani v t...

Objavljeno na isti dan


GG Plus / ponedeljek, 9. maj 2016 / 20:37

Pod Storžičem diši po francoski in slovenski kuhinji

Vilo Bella, restavracijo, ki jo je pred leti na Srednji Beli odprla družina Klakočar, nato pa se je izmenjalo nekaj najemnikov, sta sedaj najela Francoza Celine in Sebastien Vermant, v kraj pod Storži...

Razvedrilo / ponedeljek, 9. maj 2016 / 20:36

ManuElla je odletela …

... stockholmski dogodivščini naproti. Švedski Stockholm bo namreč 10., 12. in 14. maja gostitelj treh večerov enainšestdesetega izbora za Pesem Evrovizije, na katerem se bo za zmago potegovalo dvainš...

GG Plus / ponedeljek, 9. maj 2016 / 20:23

Muzej, zazrt v prihodnost

V prostorih Infocentra Triglavska roža na Bledu bodo prihodnji četrtek tudi uradno odprli Antimuzej Dežela fizike, v katerem obiskovalca popeljejo skozi zanimivo predstavitev naravnih in fizikalnih po...

Gospodarstvo / ponedeljek, 9. maj 2016 / 20:09

Kako poslovati z Indijo

Poslovnež Davorin Likovič pravi, da indijska podjetja v Sloveniji ne iščejo kapitala, temveč znanje, tehnologije, »know-how«, mlade znanstvenike z dobrimi idejami. Indijski trg je ogromen, vrata slove...

GG Plus / ponedeljek, 9. maj 2016 / 20:07

Tatjanin pasijon v ljubljanski cerkvi

Fotografije križevega pota, ki jih je lani ob uprizoritvi Škofjeloškega pasijona posnela fotografinja Tatjana Splichal, sedaj trajno visijo v cerkvi v Podutiku. Avtorica je hvaležna za to priložnost:...