Varnost šele za uporabnostjo
Varnostni standardi avtomobilskih prtljažnikov so bolj ali manj prepuščeni proizvajalcem.
Vozniki, ki se jim je kdaj že zgodilo, da so imeli težave s strešnim prtljažnikom, najbrž vedo, da ne gre le za manjše nevšečnosti, ampak za nevarnost, ki lahko ogrozi tudi druge udeležence v prometu. Prav skrb za varno namestitev prtljažnika in tovora pa je prepuščena predvsem uporabnikom, ki so v večini primerov odgovorni, če zaradi neupoštevanja navodil ali malomarnosti pride do nezgode.
Zanimivo je, da v Sloveniji nimamo posebnih predpisov, standardov in pravilnikov, ki bi opredeljevali tehnične lastnosti in uporabo avtomobilskih strešnih prtljažnikov, zato so v prosti prodaji tudi prtljažniki, ki v celoti ne ustrezajo niti osnovnim varnostnim merilom. Delno tehnične standarde za prtljažnike ureja le tehnična specifikacija zunanjih štrlečih delov vozil, ki jo je sprejelo Ministrstvo za promet. V tem dokumentu je zapisano, da morajo biti prtljažniki in nosilci za smuči pritrjeni na vozilo tako trdno, da povezava lahko prenaša vodoravne sile, tako vzdolžne kot tudi prečne, ki so po svoji velikosti najmanj enake dovoljeni navpični obremenitvi prtljažnika, kot je to določil njegov proizvajalec. Preskusna obremenitev prtljažnika ali nosilca za smuči, pritrjenega na vozilo po navodilu proizvajalca, ne sme biti točkovna. Površine, ki se jih je po montaži prtljažnika ali nosilca za smuči mogoče dotakniti s kroglo s premerom 165 milimetrov, ne smejo imeti delov, katerih polmer zaobljenja je manjši od 2,5 milimetra, razen v izjemnih primerih. Pritrdilni elementi, kot so vijaki, ki jih je mogoče pritrditi ali popustiti brez uporabe orodja, ne smejo štrleti za več kot 40 milimetrov nad površine, velikost štrline pa se določi po predpisani metodi.
Švedski proizvajalec prtljažnikov, vlečnih kljuk, prtljažnih zabojev in prikolic Thule je eden redkih z izkušnjami na področju varnosti tovrstne opreme. V zadnjih letih varnost prtljažnikov preizkušajo s posebnim testom, imenovanim City Crash, ki simulira frontalni nalet vozila v oviro s hitrostjo 33 kilometrov na uro. Ta preizkus je usklajen s ISO standardom 11154 in DIN 75302, ki predpisujeta minimalne varnostne zahteve glede mehanske pritrditve prtljažnikov na streho oziroma strešne nosilce in zahteve pri pritrditvah magnetnih prtljažnikov.
Preizkus City Crash izpostavi prtljažnike obremenitvam, ki ustrezajo 1000 kilogramom teže na strehi; prtljažnik med preizkusnim trčenjem ne sme pasti z avtomobila, tovor, ki je pritrjen nanj, pa ne sme zdrsniti s strehe. Enako preizkusno metodo uporabljata nemška organizacija TÜV in švedska nacionalna organizacija za tehnične preizkuse. Seveda je najbolj pomembno, da so prtljažniki med preizkusnim trčenjem ustrezno in pravilno nameščeni in pritrjeni.