Jesper Juul (Foto: Vanja Vucović)

Od poslušnosti k odgovornosti

Danski družinski terapevt, predavatelj in avtor knjig o vzgoji otrok Jesper Juul je predaval o novih in boljših prijemih v medsebojnih odnosih v šolah.

Kakšna je dobra šola? Takšna, v kateri se vsi dobro počutijo, se razvijajo in se nikomur ni treba podrejati, je poudaril Jesper Juul. Juul je ravnateljem dal zanimivo idejo: Povejte učencem dvakrat letno, da ste veseli, da jih večina, denimo kar 96 odstotkov, v šolo prihaja redno vsak dan. Tako si boste v hipu ustvarili klub oboževalcev. Od preostalih štirih odstotkov učencev pa se lahko naučite, kaj v šoli še lahko izboljšate …

Jesenice – Na Bledu je pred kratkim potekalo srečanje ravnateljev osnovnih šol, ki so se ga udeležili tudi ravnatelji večine osnovnih šol z Jesenic. Na tovrstna srečanja običajno povabijo zanimive predavatelje, letos je bil to Jesper Juul, danski družinski terapevt, predavatelj ter eden vodilnih avtorjev del o vzgoji otrok. Njegova knjiga Kompetentni otrok velja za »biblijo« vzgoje. Zasnoval je tudi mednarodno organizacijo Familylab, ki družinam ponuja podporo, svetovanje in pomoč pri razvoju starševske kompetentnosti. Skupina deluje tudi v Sloveniji. Juul je samosvoj zagovornik novih in boljših prijemov v medsebojnih odnosih, kar je dokazal tudi v enournem predavanju na Bledu. Tokrat se je dotaknil odnosov v pedagoškem procesu, razmerij med učitelji in učenci ter učitelji in starši. Kot je poudaril, so se otroci v zadnjih desetletjih spremenili in ne pristajajo več na tisto, na kar so pristajali njihovi starši. Časov, ko so bili otroci poslušni, ni več, je poudaril Juul. Žal pa se niso spremenile tudi šole in v večini še vedno zahtevajo poslušnost. Ker pa so se otroci spremenili in se začeli obnašati drugače, prihaja do konfliktov.

»Mnogi učitelji ugotavljajo, da so otroci vse manj poslušni. Ne zagovarjam neposlušnosti, ampak alternativo – medosebne kompetence,« je poudaril Juul. Po njegovem mnenju je nujen prehod od poslušnosti k odgovornosti. Vse temelji na odnosih med ljudmi. Vsak odnos je sestavljen iz vsebine (kaj počnemo) in iz načina (kako počnemo). Kot ugotavlja Juul, je v šolah zanemarjen način, kako nekaj počnejo. Včasih je bilo vse, kar je naredil učitelj, dobro, ker je bil pač učitelj. Danes pa se mnogi učitelji počutijo nemočne, ker so minili časi, ko so lahko učencu »izprašili neumnosti iz zadnje plati«. Zato je zelo pomembno, kako učitelj vzpostavi odnos z učenci (podobno velja tudi za odnose v družini). Po Juulovem mnenju je najbolj pomembno, kako sprejemamo odločitve; proces je torej pomembnejši od vsebine. Pri tem je bistvena pripravljenost in umetnost učitelja (ali starša), da vidi vsakega otroka posebej in mu prilagodi svoje ravnanje, ne da bi se pri tem odpovedal vodenju. Juul je izpostavil potrebo, da učitelji prevzamejo polno odgovornost za kakovost medsebojnih odnosov. Čeprav so otroci kompetentni, pa niso zmožni biti odgovorni za kakovost odnosa z odraslimi. Zato je zelo pomembno, da se te odgovornosti zavedo odrasli. Juul je prepričan, da ne obstaja nemogoč razred. So le neprimerni učitelji. In ti bi morali prenehati kriviti otroke, temveč bi kot odrasli morali prevzeti polno odgovornost za kakovost odnosov. Za ponazoritev je navedel prakso v zahodnoevropskih šolah, kjer učitelj neposlušnega otroka pošlje k ravnatelju. Po Juulovem mnenju je s takšnim načinom treba prenehati. Če ima učitelj težave v odnosu z otrokom, naj k ravnatelju prideta oba in skupaj bodo skušali najti način za izboljšanje odnosa. Kot je dejal Juul, je v svoji praksi videl povsem nemogoče otroke, ki so svoje obnašanje spremenili v petih sekundah, ko se je učitelj obrnil nanje in jim rekel, da ni zadovoljen z odnosom z njimi in jih vprašal, kaj po njihovem mnenju počne narobe. Otrokom so v hipu zažarele oči in so povedali, kaj bi radi spremenili. Pomembno je torej sodelovanje, kar pomeni, da vsak od vpletenih ohrani svojo integriteto in hkrati spoštuje integriteto drugega.

 

Pri tem pa je Juul tudi prepričan, da so učitelji ena najbolj zanemarjanih skupin v družbi in bi bilo zanje treba bolje poskrbeti. Namreč - če se bodo dobro počutili učitelji, se bodo tako počutili tudi učenci. Otrokom gre namreč tako dobro, kot gre učiteljem. Vsekakor je Juul prepričan, da je v temelju treba spremeniti odnose med učitelji in učenci in jih izboljšati. »Ponavadi nisem črnogled, toda zadnja dva meseca sem posvetil veliko časa družinam s šoloobveznimi otroki v Avstriji in Nemčiji in ugotavljam, da je prišel čas za korenite spremembe. Sicer nam grozi katastrofa. Ni naključje, da je do strelskih obračunov prišlo ravno v šolah – to je namreč okolje, kjer so si otroci nabrali največ slabih spominov, kjer so bili najbolj ranjeni …«

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Kultura / torek, 5. maj 2015 / 07:00

Da se ne pozabi

V gradu Khislstein je na ogled razstava kranjskega združenja žrtev okupatorjev 1941–1945, ki prikazuje nacistično nasilje nad Slovenci.

Objavljeno na isti dan


GG Plus / sobota, 5. maj 2018 / 20:25

Jama, ki je nekaj izjemnega

V Kamniško-Savinjskih Alpah je več sto različnih jam in brezen, a malo jih je tako posebnih kot Kamniška jama. Prvega maja je minilo štirideset let, odkar jo je odkrila skupina kamniških jamarjev, ki...

Kronika / sobota, 5. maj 2018 / 20:24

Zaradi opitosti ni zvozil krožišča

Lesce – V ponedeljek popoldan je voznik zaradi vožnje na prekratki varnostni razdalji v krožišču na avtocestnem izvozu pri Lescah povzročil trčenje s še dvema drugima voziloma. Voznik je najprej tr...

Kronika / sobota, 5. maj 2018 / 20:24

Ni bilo dvoma, da je pijan

Lipica – V ponedeljek opoldan je pri Lipici na območju Škofje Loke voznik osebnega avtomobila med vožnjo oplazil avtobus, nato pa odpeljal naprej. Ko so ga policisti kasneje izsledili, je bil v sta...

Kronika / sobota, 5. maj 2018 / 20:24

Zapeljal po brežini

Sorica – Na območju Zgornje Sorice je v torek zvečer voznik osebnega vozila s ceste zapeljal po brežini. Ukleščen je obstal približno petdeset metrov pod voziščem. Iz vozila so ga s tehničnim poseg...

Kronika / sobota, 5. maj 2018 / 20:24

Kolesar trčil v motorista

Tržič – V sredo dopoldan se je na cesti Brezje pri Tržiču–Bistrica lažje poškodoval kolesar, ki je najprej dohitel dva motorista, ob prehitevanju pa je z enim od njiju trčil. Obravnavajo ga zaradi...