Računalnik in jaz: Računalnik v avtu

Motorna vozila postajajo čedalje bolj kompleksne naprave.

Še pred petnajstimi leti je večina avtomobilov srednjega in nižjega cenovnega razreda imela le nekaj elektronskih sklopov. Povečini so bili to elektronski moduli za vžig bencinske mešanice, danes pa je domala vsak del ožičen z vsaj enim senzorjem, ki je povezan s centralno procesno enoto vozila. Razvoj avtomobilske elektronike je razpet na več strani. Prvi in najpomembnejši vidik je varnost voznika ter same vožnje. V ta namen je bilo razvitih veliko sistemov, varnosti se podreja celo oblika vozila, saj je eden izmed pomembnih testov ugotavljanje prijaznosti oblike vozila do pešcev pri trkih, kjer so zahtevani zaobljeni robovi prednjega dela vozila, ter ustrezno mehke predzmečkljive cone. Eden izmed vidikov, ki postaja zelo pomemben, je ekologija vozila, tako že med izdelavo kot tudi med delovanjem. Elektronika lahko med delovanjem zelo optimizira določene procese in tako zagotavlja maksimalno izkoriščenost vloženega dela, rezultat pa so nizke emisije plinov.

V sodobnih vozilih računalniki krmilijo vse bistvene funkcije za njegovo delovanje in odzivanje. Računalniki omogočajo delovanje samega vozila, nudijo udobje, zagotavljajo varnost med vožnjo ter ob nesrečah. Ločimo več sistemov v avtomobilu. Prvi se navezujejo na motor, predvsem na vbrizg goriva in vžig motorja, saj računalnik krmili optimalno delovanje motorja in zagotavlja vedno dovolj moči ter odzivnosti. Sledijo zavore, kjer je na voljo vrsto pomagal, ki jih krmili računalnik, da dosežemo kar največjo moč zaviranja in kar najbolj skrajšamo zavorno pot. Tak primer je zavorni sistem ABS, ki preprečuje blokiranje koles vozila ob zaviranju. Komponente za prenos moči na kolesa predstavljajo zelo pomemben sistem, saj omogočajo optimalno izrabo moči motorja, da se ta v kar največji meri prenese na kolesa in cestišče. Pri tem sta najbolj poznana sistem ASR in EPS, ki preprečujeta zdrsavanje koles ob speljevanju in vožnji ter na spolzkem cestišču. Sistemi, ki skrbijo za udobje potnikov v vozilu, se nanašajo predvsem na klimatsko napravo, okna, osvetlitev notranjosti vozila in okolice. Od sistemov, ki skrbijo za pasivno in aktivno varnost potnikov, običajno srečamo zračne blazine ter sistema ESP in ASC +T, ki vsi kot celota zagotavljajo najvarnejšo vožnjo in ustrezno ukrepanje vozila ob trkih. Sistem za komunikacijo in navigacijo ter sistem, ki omogočajo vozniku varnejšo in manj naporno vožnjo, pa zagotavljata, da se voznik lahko osredotoči najbolj na vožnjo samo. Vsi ti sistemi morajo biti za celovito, učinkovito in optimalno delovanje povezani v centralni računalnik, ki zagotavlja njihovo sinhronizirano delovanje in odzivanje.

Leta 1983 je firma Robert Bosch začela razvijati sistem CAN-BUS za povezavo več avtomobilskih sistemov med sabo. Kratica CAN-BUS pomeni »Controller Area Network - Binary Unit System« ali slovensko računalnik za nadzor omrežja, saj posamezni sklopi predstavljajo zelo razvejano omrežje raznolikih sistemov v avtomobilu. V razvoj se je vključil tudi Intel in leta 1991 je bil sistem prvič predstavljen javnosti v vozilu Mercedes Benz razreda S. Prvič so bili povezani vsi mehanski sklopi vozila preko računalnika v en sistem, ki je omogočal nadzor nad vsemi komponentami in njihovim delovanjem. Leta 2001 se sistem CAN-BUS pojavi tudi v vozilih nižjega srednjega cenovnega razreda. Sistem zagotavlja hitrejše odkrivanje napak in njihovo lažje odpravljanje.

Zgradba računalnika osebnega vozila ima več vstopnih in izstopnih funkcij. V računalnik pritekajo podatki iz vrste senzorjev in tipal v vozilu in na njem, iz računalnika pa se posredujejo ukazi za ustrezno delovanje sistemov vozila. Včasih smo lahko avtomobil na cesti popravili sami, danes pa je to skoraj nemogoče, saj vse poteka preko računalnika. Tu nam izvijač in kladivo kaj dosti ne pomagata.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Škofja Loka / četrtek, 6. december 2018 / 11:43

»Prižgali« izložbe domišljije

V starem mestnem jedru Škofje Loke so v soboto odprli prodajne razstave škofjeloških ustvarjalcev pod imenom Izložbe domišljije, ki tudi letos v prazničnem decembru ponujajo unikatna darila.

Objavljeno na isti dan


Gorenjska / ponedeljek, 18. julij 2022 / 16:39

V nedeljo potrdili 493 okužb z novim koronavirusom

Ljubljana – V nedeljo so v Sloveniji ob 416 PCR-testih in 1846 hitrih antigenskih testih potrdili 493 okužb z novim koronavirusom. Po podatkih ministrstva za zdravje je bilo v nedeljo zaradi covida...

Kranj / ponedeljek, 18. julij 2022 / 16:23

(Ne)urejenost pokopališča

Pokopališče v prvi vrsti dojemamo kot prostor za počastitev spomina na umrle, nekje smo prebrali, da je tudi prostor miru, ki še živečim pomaga sprejemati smrt kot del življenja. Slovenci...

GG Plus / ponedeljek, 18. julij 2022 / 16:22

Vezenine, ki pripovedujejo zgodbe

V Okroglem stolpu Loškega muzeja si je mogoče do konca avgusta ogledati razstavo Zavoda Tri z naslovom Izvezene zgodbe, na kateri se s svojimi zgodbami v besedi in izvezenih platnih predstavljajo pris...

Kronika / ponedeljek, 18. julij 2022 / 16:22

Tatovi imajo najraje dražja električna in gorska kolesa

Največ koles nepridipravi ukradejo iz kleti, z dvorišč, s parkirišč in poleti iz kampov. Policisti raziščejo le majhen delež tovrstnih tatvin, velikokrat tudi zaradi pomanjkljivih podatkov in poznih p...

GG Plus / ponedeljek, 18. julij 2022 / 11:42

Od Libertanga do Ave Marie

Chamber art sextet – ali v poslovenjeni izreki Čas – je komorna zasedba, ki se je ob zaključku šolskega leta Glasbene šole Kranj s koncertnim programom poslušalcem prvič predstavila v Layerjevi hiši....