Korekcije na kolesu
V prejšnji številki sem opozarjal na morebitne napake, ki jih zaradi neizkušenosti delate med kolesarjenjem. Napisal sem nekaj nasvetov, kako to popraviti ali odpraviti. Zdaj je na vrsti še vaše kolo. Na kaj moramo še paziti, da nam bo kolo v veselje in da nam bo dolgo služilo?
Najprej ne smemo pozabiti na prvi servis, ki ga v pooblaščenem servisu opravijo brezplačno. V večini primerov vam bodo, jasno po predhodni najavi, to opravili takoj, tako da kolesa ne bo treba puščati v servisu. Kot sem že pisal, je pametno, da ste si morebitne napake, pomanjkljivosti ali svoje nove želje zapisali. Tako boste serviserju težave lažje pojasnili, kaj vse je treba postoriti, čeprav je s kolesom vse v redu?
Serviser bo preveril vse vijake s ključem »moment«, ker se rado zgodi, da se kateri zrahlja, odvije. Glavni krivec so vibracije, možen vzrok pa je tudi človeški faktor. Vijaki naj bodo zaviti z močjo najmanj 5 Nm. Preveriti in nacentrirati je treba obe kolesi. Zaradi obremenitve lahko popustijo napere, zato jih je treba zategniti in na novo centrirati. Priporočljivo je tudi, da naročite serviserju, naj vam v tuljavke da lepilo proti odvijanju, saj s tem preprečite razcentriranje koles. To se dogaja skoraj vsem novim kolesom, zato ne dvomite o kakovosti obročnikov ali naper. Lahko se zgodi, da vas menjalnika ne »ubogata« več. Ne prestavljata natančno ali pa nista zanesljiva. Treba ju je preveriti in na novo nastaviti. Zaradi obremenitve se požirka, »bovden« pletenice, posede, zato menjavanje prestav ni več natančno, potrebno je krajšanje pletenice in nova nastavitev. Zavore, posebno pri hidravličnih se pogosto podaljša hod ročice, nastavimo po želji. Priporočljivo je, da naj bi zavora prijela takrat, ko stisnemo tretjino hoda ročice. Zelo pogosto se pri hidravličnih diskastih zavorah zgodi, da disk drsa ob zavorne ploščice, kar slišimo kot rahlo cinglanje. Serviser vam jih bo spet nastavil na sredino in s tem ta zvok odpravil.
Veliko vprašanj je tudi s cviljenjem zavor pri zaviranju. V veliki večini v navodilih za uporabo to dopuščajo, vendar vam bo dober serviser to znal odpraviti, če ne drugače z menjavo zavornih ploščic za mehkejšo izvedbo, vendar s tem bistveno skrajšate njihovo življenjsko dobo. Pri »V« ali običajnih zavorah na specialnih cestnih kolesih, je tako kot pri menjalniku treba skrajšati pletenico in zavore na novo nastaviti. Hod ročice naj bo ena tretjina. Preveriti je treba višino zavornih oblog, saj lahko poškodujejo plašč, če so se zaradi obremenitve premaknile. Krmilni ležaj se zaradi obremenitve prav tako pogosto zrahlja oziroma nastane zračnost, ki jo je treba odpraviti. Blažilci pri gorskih kolesih? Preveriti je treba nivo olja in zračni tlak, tega je treba kontrolirati tudi v pnevmatikah, saj se velikokrat zgodi, da se vozimo na premalo »napumpanih« pnevmatikah.
Te stvari vam bo vsak izkušen serviser opravil sam, saj je to tudi v interesu pooblaščenega servisa. Na druge napake pa jih morate opozoriti sami, saj se te opazijo najpogosteje šele pri vožnji in takrat serviserja seveda ni zraven. Ena najpogostejših napak na kolesu, ki pa se v delavnici ne opazi, je pokanje, katerega izvor vam je neznan. To je za serviserja ena najzahtevnejših nalog. Ne samo odpravljanje napake, ampak njena diagnostika, saj se ponavadi opazi oziroma sliši šele pod določeno obremenitvijo. Zato bo v veliko pomoč, če že sami poskušate locirati napako. Zapomnite si kdaj čutite ali slišite sumljivo cinglanje ali pokanje. Se to dogaja med vožnjo v klanec ali po ravnini, med vožnjo sede ali na pedalih. Verjamem, da boste s tem serviserju olajšali delo. Če vam v prvem poizkusu ne odpravijo napake, ne bodite jezni na serviserja, ker je to resnično in velikokrat težko odkriti.
Kolo, preden ga prevzamete, vedno preizkusite, saj boste s tem prihranili vsaj pot, če že ne nepotrebno slabo voljo.
Naslednjič bom pisal, kaj storiti, če se ob nakupu niste pravilno odločili glede tipa kolesa.