Več alternativ

Klimatske spremembe in okoljevarstvene zahteve silijo avtomobilsko industrijo k hitrejšemu iskanju alternativnih pogonskih virov.

Cestna motorna vozila so med glavnimi tarčami očitkov glede zastrupljevanja ozračja in posledičnih klimatskih sprememb. To avtomobilsko industrijo skupaj z opozorili, da zaloge fosilnih goriv zadoščajo le še za nekaj desetletij, bliža trenutku resnice, ko bo treba bolj množično uporabljati alternativne pogonske vire. Kljub relativno udobnemu življenjskemu slogu, ki ga je omogočalo izobilje nafte in derivatov, so se razmišljanja o nadomeščanju fosilnih goriv začela že pred več kot dvema desetletjema z uporabo biodizelskih goriv, pridobljenih iz rastlinskih ekstraktov ali odpadnega olja. Ta goriva sicer nekoliko zmanjšujejo izpuste škodljivih emisij, vendar težav s porabo in onesnaževanjem ne rešujejo celovito. Trenutno vsaj za prehodno obdobje dobro kaže hibridnim vozilom, ki jih v nekatere modele uvajajo skoraj vsi evropski in azijski, v zadnjem času tudi kitajski avtomobilski proizvajalci. Večina novejših hibridnih avtomobilov ima pogon zasnovan v kombinaciji dizelskega in električnega motorja, ki energijo pridobiva z vrtenjem koles in zaviranjem, pri varčevanju pa je v pomoč sistem samodejne zaustavitve dizelskega motorja ob mirovanju avtomobila in ponovnem samodejnem zagonu pri speljevanju. Prvi serijski avtomobil, ki je za pogon hkrati uporabljal bencinski in električni motor, je že pred leti postavila na ceste japonska Toyota, ki je prvotno idejo nadgradila z drugo generacijo, pred kratkim pa tudi z električnim motorjem, ki se napaja iz običajnega omrežja. Nekoliko bolj oddaljena alternativa je razvoj tehnologije za uporabo povsem novih vrst goriva, kakršen je utekočinjen vodik. Vodilni svetovni proizvajalci že nekaj let intenzivno razvijajo gorivne celice, ki pridobivajo in shranjujejo energijo vodika, utekočinjenega na -253 stopinj Celzija. Prednost tovrstnih pogonov, ki so že prestali več milijonov testnih kilometrov, se odražajo zlasti pri škodljivih emisijah, ki jih vodik ne povzroča, po drugi strani pa je množična uporaba utekočinjenega vodika problematična predvsem, ker ni ustrezne infrastrukture oziroma črpalk, kjer bi ga bilo mogoče natočiti; v Nemčiji, kjer gorivne celice intenzivno preizkuša predvsem Mercedes-Benz, kombinacijo vodikovega pogona z bencinskim pa BMW, sicer že imajo nekaj bencinskih črpalk za oskrbo z vodikom, hkrati pa oba proizvajalca poudarjata, da vodik ni edini alternativni pogonski vir, ki ga raziskujejo. Ne glede na to, kaj bo poganjalo avtomobile bližnje prihodnosti, se proizvajalci zavedajo, da vozniki ne smejo povsem ostati brez užitkov, ki jih občutijo v vožnji sedanjih avtomobilov, ki jih ženeta bencin ali plinsko olje, da morajo biti vozne lastnosti enake ali celo boljše, največja težava pa je pravzaprav v cenah, ki se bodo začele prilagajati šele z množično uporabo. Kakorkoli že, poti nazaj ni več, potratnosti pri porabi fosilnih goriv je kljub nafti, ki se v zadnjih mesecih vztrajno ceni, ne bo več, pot do množične uporabe alternativnih pogonskih virov pa bo še dolgotrajna in trnova.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Razvedrilo / četrtek, 16. oktober 2014 / 12:03

Živahna starost

Nekdo je v šali pripomnil, da je njihova povprečna starost 79 let, in če ne bi slavljenec Leopold oziroma Polde Hribar praznoval devetdeset let, glede na videz telovadcev s Primskovega tega zagotovo n...

Objavljeno na isti dan


Prosti čas / sreda, 7. januar 2009 / 07:00

Malce kozmično, kvantno in nerazumljivo

Dokumentarni feljton Gib stene avtorja Igorja Vrtačnika bodo na Televiziji Slovenija premierno prikazali v sredo, 7. januarja, ob 21.50 na 2. programu Televizije Slovenija. Pripoveduje o problemih ozi...

Zanimivosti / sreda, 7. januar 2009 / 07:00

Novoletni horoskop

Leto 2009 je po kitajskem horoskopu v znamenju bivola, oziroma niu, in simbolizira napredek, dosežen s pogumom in delavnostjo, kot pravi stari pregovor, kdor seje, ta žanje.

Splošno / sreda, 7. januar 2009 / 07:00

Znanstvena spoznanja, ki bodo zaznamovala leto 2009

200. obletnica rojstva Charlesa Darwina, 150. obletnica prve objave njegove knjige O izvoru vrst, 400. obletnica Galilejevega izuma daljnogleda in 40. obletnica človekovega prihoda na Luno nakazujejo,...

Gospodarstvo / sreda, 7. januar 2009 / 07:00

Biomasa izgublja pomen

Izziv za uporabo lesne mase so sprejeli tudi gorenjski poslovni subjekti, a so bila pričakovanja očitno prevelika.

Gospodarstvo / sreda, 7. januar 2009 / 07:00

Dunajska borza vložila tožbo na Vrhovno sodišče

Dunaj, Ljubljana - Dunajska borza je na Vrhovno sodišče vložila tožbo in predlog za začasno vrnitev glasovalnih pravic na Ljubljanski borzi, ki jih je Dunajski borzi decembra z o...