Kam z naplavinami?
Ta teden bo znano, kam bo občina Železniki odložila približno 20 tisoč kubičnih metrov naplavin, ki so za zdaj v Selcih in na Jesenovcu.
Železniki – Dober mesec dni po poplavah je bila voda v Železnikih vendarle pitna tudi brez prekuhavanja. Zdaj se je občina znašla pred novim velikim problemom – kam odložiti kupe naplavin, ki so nastali med čiščenjem Železnikov. Več o tem župan Mihael Prevc:
»Odstranitev naplavin, ki kazijo podobo občine, je zdaj ena naših prioritetnih nalog. Dobili smo že nekaj ponudb, tudi nekateri domačini so ponudili zemljišča. Ta ukrep ne bo poceni, v času čiščenja po poplavah se je na lokacijah v Selcih in na Jesenovcu nabralo okoli 20 tisoč kubičnih metrov naplavin. Lastniku bo seveda treba plačati odškodnino za zemljišče, ki ga bo odstopil za deponijo, tudi prevoz ne bo poceni. Naj za ponazoritev dodam, da je iz ponudbe Cestnega podjetja Kranj razvidno, da bi odstranitev naplavin in prevoz do Naklega stal 700 tisoč evrov. A če bomo lokacijo dobili bližje, bo seveda cena nižja. Ta teden bomo izbrali izvajalca, do zime pa nameravamo začasna odlagališča očistiti.«
Prejšnji teden je bila znana končna ocena škode v Železnikih …
»Tako je. 23,5 milijona evrov je škode na lokalnih in gozdnih cestah, vodovodu, kanalizaciji, kmetijskih zemljiščih in javnih objektih, kot so zdravstveni dom, pokopališče, mrliške vežice, športni objekti. Na državnih cestah je 25 milijonov evrov škode, na vodotokih pa 16, kar skupaj nanese okoli 70 milijonov evrov škode. Občina mora poskrbeti za 23,5 milijona škode na komunalni infrastrukturi in to me niti ne skrbi preveč, saj računam, da bomo 50, 60 odstotkov tega denarja dobili od države. Bolj me skrbijo investicije na vodotokih za zagotovitev večje poplavne varnosti. Na strugi Sore smo kar precej naredili v preteklosti; pri Domelu in ob regionalni cesti smo v dolžini 800 metrov zgradili protipoplavni zid, ki je bil sicer v teh poplavah dva metra prenizek. Res pa je, da del od Dermotovega do Dolenčevega jezu čaka na izgradnjo obvoznice in je bil v zadnjih letih zanemarjen, kar se tiče poplavne varnosti.«
Prav to je bil tudi eden od očitkov odbora krajanov s Plavža, ki je na zadnjem občinskem svetu zahteval, da zagotovite varnost pred poplavami. Zahtevajo ureditev Dolenčevega in Dermotovega jezu, posek smrek v Kovaškem vrhu, sanacijo plazov, urejanje struge Sore in ustavitev aktivnosti v zvezi z izgradnjo obvoznice skozi Železnike po predlaganem načrtu. Z zadnjo zahtevo se niste strinjali. Zakaj?
»Vse njihove zahteve spoštujem, za obvoznico pa smo si dolgo prizadevali. Vlada je dva tedna pred ujmo sprejela sklep o začetku priprave državnega prostorskega načrta zanjo. Obstaja že idejni projekt o večji poplavni varnosti skozi Železnike, v katerem je struga naravnana za 50-letne vode, vanj se bo vkomponirala tudi obvoznica, zato je razmišljanje civilne iniciative, da bomo z obvoznico zožali strugo, napačno, prav tako tudi, da bo zaradi nje še bolj ogrožena poplavna varnost. Slednjo bi lahko zagotovili z izgradnjo zadrževalnikov nad Železniki, ki so seveda zelo dragi in bi že morali biti zgrajeni; idejni projekti so bili narejeni leta 1995. Na Sori bi bila dva – eden pod Sušo, drugi v Podroštu, zgraditi bi jih bilo treba tudi na Davščici. Če bomo vodo zadržali zgoraj in je bo v Železnike priteklo toliko, kot je struga lahko sprejme, bo obvoznica, zgrajena na obrambnem zidu, povsem varna. Če bi prišel takšen val kot sedaj, bi pa morda res lahko predstavljala oviro. Dejstvo pa je, da bo država morala bistveno več sredstev nameniti za vzdrževanje in investicije v vodotoke na področju Železnikov. V državnem proračunu je sicer za leto 2008 predvidenih več sredstev za vzdrževanje, za investicije pa jih žal še ni.«
Poudarili ste tudi, da bo državnega denarja za interventna dela premalo …
»Kvote še nismo presegli, a me skrbi, saj je vodarjem prejšnji teden zmanjkalo denarja za interventna dela, pa v Železnikih še niso niti čistili struge. O tem sem že opozoril okoljskega ministra Janeza Podobnika. Koncesionar Vodno gospodarsko podjetje iz Kranja je za vzpostavitev normalne pretočnosti vodotokov na Gorenjskem dobil 600 tisoč evrov, polovico tega naj bi porabili v Železnikih. Interventna dela še niso zaključena, denarja pa je že zmanjkalo. Na najbolj kritičnem delu, kjer bo obvoznica, je še ogromno naplavin, strugo bo treba poglobiti in na določenih delih narediti zaščitni zid.«
Kmalu se bo začela sanacija po poplavah. Katere so prioritetne naloge?
»Prioriteta je že prej omenjena odstranitev naplavin, pa tudi sanacija vodovoda v Plenšaku. Zgradili bomo večji vodovodni rezervoar, da ne bo motena oskrba s pitno vodo, ko bomo polagali nove cevi. Nujna je tudi sanacija plazov, največ jih ogroža cesto v Davči in zato bomo denar, ki smo ga dobili za interventno sanacijo plazov, porabili na tem območju. V občini je registriranih 80 plazov, a bomo s tem denarjem sanirali le nekaj najbolj kritičnih. Seveda nato pričakujemo državni denar.«
Kako napreduje gradnja nadomestne ceste v Davčo?
»Cestno podjetje Kranj je resno pristopilo k izvedbi in pričakujemo, da bodo dela sredi novembra res končana. Prebivalci Davče se sicer bojijo, da bo 2,7 kilometra dolga cesta prestrma in preozka, a mislim, da se za 822 tisoč evrov da narediti kvalitetno, dovolj široko in varno cesto.«
Se bodo po njej v šolo v Železnike vozili tudi učenci iz Davče?
»Seveda, ne sicer z velikim avtobusom, si bo pa prevoznik priskrbel manjši 20-sedežni avtobus. To, da morajo učenci vstajati ob petih zjutraj, da se čez Leskovico in Poljansko dolino do osmih pripeljejo v šolo, je naporno in hkrati drago za občino, ki plačuje dodatne kilometre.«