Bivanje ob Seawayju je varno
"Bivanje v bližini Seawayja je varno," zagotavlja Japec Jakopin in poudarja, da šestnajst inšpekcijskih ogledov po velikem aprilskem požaru ni pokazalo bistvenih kršitev.
Zgoša – »Tri mesece po požaru nam delovne razmere, podatki o vzroku požara in poravnava z zavarovalnico omogočajo, da spet s poletom delamo in ustvarjamo,« je v sredo na novinarski konferenci dejal Japec Jakopin, ki skupaj z bratom Jernejem vodi podjetje. Kriminalistična preiskava je potrdila, da je požar nastal, ko je podjetje z Bleda varilo strešno lepenko na strehi objekta. Ogenj je popolnoma uničil delavnico, tri skoraj dokončane jadrnice, orodja za izdelavo jadrnic, temperirno komoro, večje število kalupov ter orodja in opreme. Neposredna in poslovna škoda je znašala deset milijonov evrov. Po požaru so v bližini najeli dodatne delovne in skladiščne prostore, na dvorišču postavili začasno skladišče v šotoru in temperirno komoro, se dogovorili z vsemi tremi naročniki uničenih jadrnic za nove s kasnejšim prevzemom in že začeli graditi novo delavnico, ki jo bodo predvidoma končali septembra letos. Najeli so zunanje strokovnjake za delo na področjih, ki so v času sanacije najpomembnejša – za organizacijo dela, tehnologijo, ekološke projekte in dodatno požarno varnost, vzpostavili pa so tudi stike s sosedi in s krajevno skupnostjo. Ob tem, ko se zahvaljujejo gasilcem, naročnikom, dobaviteljem in sodelavcem za pomoč in solidarnost, se opravičujejo tudi sosedom, ki so požar občutili kot motnjo v svojem življenjskem okolju.
In kakšni so Seawayjevi načrti? Trenutno končujejo razvoj in gradnjo prototipov jadrnic iz ogljikovih vlaken Shipman 72 in 80, slednja je najdražji slovenski izdelek na svetovnem trgu in s 24 metri dolžine največje plovilo, ki ga po cesti še lahko pripeljejo do morja. Spomladi so na jadranski obali v Tržiču (Monfalcone) kupili pet hektarjev zemljišča, na katerem bodo predvidoma oktobra letos začeli graditi 18.765 kvadratnih metrov velik objekt z marino v vrednosti okrog 20 milijonov evrov. Tam bodo gradili večje barke, dolge od 24 do 45 metrov, ter dokončali in splovili barke, narejene na Zgoši.
Po požaru je zlasti Civilna iniciativa Draga opozarjala, da Seaway dela brez potrebnih dovoljenj, krši predpise, nevarno uporablja nevarne snovi, ogroža varnost bližnjih stanovalcev ... V Seawayju zavračajo očitke in zagotavljajo, da delajo v skladu z dovoljenji in predpisi in da je tudi bivanje v bližini podjetja »absolutno varno«. Jezo bližnjih stanovalcev deloma tudi razumejo, saj jim je bilo ob vselitvi v nova stanovanja obljubljeno, da se bo na zemljišču propadlega Sukna nadaljevala stanovanjska gradnja in da v bližini ne bo nobenega industrijskega objekta. To se ni zgodilo, preostanek parcele je kupil Seaway. »Obiski inšpektorjev so nam po požaru vzeli veliko dragocenega časa, vendar so hkrati veliko prispevali k razumevanju problematike in načrtovanju najboljše možne ureditve,« je dejal Japec Jakopin in dodal, da bodo ravnanje z nevarnimi snovmi uredili po zahtevnih predpisih, ki jih bo Evropska unija šele uveljavila. Tehnologija izdelovanja jadrnic iz ogljikovih vlaken je zaprta in najbolj varna, potrebne poliestrske izdelke pa dobivajo od kooperantov. »Za okolje smo zanesljivo veliko manj moteči, kot je bilo nekdanje Sukno, vendar pa se raznim motnjam le ne moremo čisto izogniti,« je dejal Japec Jakopin in poudaril, da poskušajo vzpostaviti dialog z okoljem in upoštevati pripombe sosedov. Na nedavnem sestanku z vodstvom krajevne skupnosti in predstavniki stanovalcev so se dogovorili, da bodo za zmanjšanje hrupa postavili ograjo, jo ozelenili s cipresami, zasadili nekaj dreves in se ponovno sestali avgusta.